5 tips voor het optimaliseren van je mobiele website

Susanne Steinbach, in conversieratio optimalisatie | digital strategy

Dat het gebruik van mobiel meer en meer toeneemt is bijna een open deur. Dat je daarmee ook moet investeren in mobile marketing is een understatement. Daarmee moet ook je website ingericht zijn op de toename in het mobiel verkeer. Maar hoe doe je dit? In dit artikel 5 essentiële tips om de mobiele website beter te laten aansluiten bij je business én gebruikers.  

1. Aanvaard het verschil tussen desktop en mobiel
De mobiele website is al lang niet meer het kleine zusje van de desktop site. Het groeiende bewustzijn en verwachtingspatroon van gebruikers met betrekking tot mobiele telefoons, heeft mobiele websites een geheel eigen status gegeven. Het belangrijkste om je te realiseren is dat mobiel heel anders wordt gebruikt dan desktop. Koop je een vliegticket liever op de desktop of mobiele website van de aanbieder? Los van het feit dat het interactie ontwerp en het type reis hier een grote impact op heeft, durf ik te wedden dat slechts een kleine groep volmondig mobiel zou roepen ;). Vraag je dus af of jouw dienst of product zich leent voor mobiele conversies en hoe je daarmee wilt omgaan.

2. Controleer of een optimalisatie nodig is
Voordat je grote wijzigingen gaat uitvoeren, is het goed om te achterhalen of dit echt noodzakelijk is. Een van de indicatoren waarop je kunt letten is de ratio tussen desktop en mobiel verkeer. Een laag percentage mobiel verkeer kan een slecht werkende mobiele site aangeven. Andere indicatoren zijn het percentage terugkerend verkeer via mobiel, het bouncepercentage en de time on site op mobiel. Zijn deze lager dan  verwacht, of aanzienlijk lager dan op desktop en tablet, kan dit een teken zijn dat je mobiele website aan optimalisatie toe is. Al deze zaken zijn uiteraard relatief ten opzichte van je type organisatie, je klantenbestand en de hoeveelheid verkeer die je standaard hebt.

3. Achterhaal de doelen, intenties en behoeften van je mobiele gebruikers
Onderzoek met welk doel jouw mobiele website gebruikt wordt en hoe zich dat onderscheidt van desktop. Veelal kun je in je analytics al veel input vinden over het mobiele gebruik van je bezoekers. Denk hierbij aan best bezochte pagina’s, time-on-site, time-on-page en de best bewandelde paden. Nu je weet wat de toptaken (doelen) van je mobiele bezoekers zijn, is het goed om te kijken in welke funnel fase dit past, zijn ze aan het oriënteren of zijn ze al bereid om een aankoop te doen? Achterhaal tevens wanneer je website gebruikt wordt. Het tijdstip en de weekdagen kunnen belangrijke inzichten bieden. Over het algemeen is te zien dat er op mobiel veel korte sessies zijn, terwijl desktop juist voor enkele lange sessies zorgt, onthoud dit bij het interpreteren van je data. Tot slot is het goed om te weten met welke doelen en behoeften bezoekers de mobiele website gebruiken. Recht door zee is hierbij vaak de waardevolste input. Middels een online survey die op mobiel en desktop uitgezet wordt, kun je de verschillen achterhalen. Maar vergeet ook niet de interviews, website-walkthroughs en cardsorting testen die je gezamenlijk met je (potentiële) gebruikers kunt doen.

4. Bepaal welk type website bij jouw organisatie doelen en doelgroep past
Een mobiel redesign is soms niet nodig. Afhankelijk van je bevindingen kun je met enkele tweaks, uiteraard gebaseerd op A/B testen, vaak al een heel end komen. In de basis zijn er drie mobiele website types:

a) Mobile friendly websites
Dit is simpelweg je desktop website die verkleind wordt op een kleiner scherm. Dit is het minimale wat je mobiele website zou moeten kunnen. Echter, als je net als 61% van mobiele gebruikers gebruiksgemak belangrijk vindt, is dit type mobiele site niet meer aan te raden. (bron: Google)

b) Losse mobiele website
Wellicht ben je erachter gekomen dat je mobiele gebruikers duidelijk andere doelen en toptaken hebben dan je desktop gebruikers. In dit geval is een losse mobiele site erg interessant. Omdat je nu twee websites moet onderhouden, is deze optie veelal duurder en tijdsintensiever. Door de verhoogde gebruiksvriendelijkheid en doelgerichtheid, kan hier echter veel rendement uit komen.

c) Responsive webdesign
Heb je een groot deel bezoekers dat via mobiel naar je website navigeert en vervolgens via andere schermen converteert? Een responsive webdesign zorgt voor een seamless experience over alle devices heen. Dit kan belangrijk zijn als je merkt dat je gebruikers geen bijzondere verschillen tonen in hun behoeften en intenties op mobiel, maar beter via desktop converteren.

5. Geen muis, maar vingers
Zoals eerder aangekaart, speelt het interactieontwerp een grote rol in de mate waarin bezoekers je website ervaren en er gebruik van willen maken. Onthoud bij het ontwerpen van een mobiele website dat de mens niet per definitie gemaakt is voor kleine schermen. Onze vingers zijn te “dik” om op kleine zaken te tikken en ons gezichtsvermogen is gelimiteerd. Welke vorm van mobiele website je ook kiest, zorg er altijd voor dat je rekening houdt met de limitaties van de gebruiker en de mogelijkheden die mobiele toestellen tegenwoordig bieden en de nieuwe interactie manieren die steeds conventioneler worden. Hier enkele tips:

Prioriteren en decluttering: Bepaald de top-taken en geef per taak een duidelijk pad. Streef daarbij naar minimalisme, in de regel geldt één doel per screen. Houdt het scherm clean en overzichtelijk door alleen de meest noodzakelijke functionaliteiten zichtbaar te maken. Waar dit in apps veelal goed wordt toegepast zie je op mobiele sites vaak nog een volgepropt scherm.

Afbeelding: Apple

1. Eenvoudig leeswerk: Lezen op een klein scherm kan (zeker bij veel tekst) erg vervelend zijn. Veel tekst kan hierdoor overweldigend aanvoelen en voor afhaak zorgen. Maak daarom gebruik van verschillende lagen en laat bezoekers zelf meer informatie oproepen indien gewenst (bijvoorbeeld via een “meer informatie” optie). Zorg er ook voor dat je line-height en je lettertype groot genoeg zijn en schrijf in korte, behapbare stukken. Een goede regel om automatisch rekening te houden met het bovenstaande, is om 30 tot 40 karakters per regel aan te houden.

2. Mobile gestures: Gebruikers raken steeds meer gewend aan diverse manieren van interactie met hun mobiel. Zeker nu fysieke buttons steeds minder gebruikt worden op mobiele telefoons, zullen mobile gestures steeds conventioneler worden. Het gebruik van mobile gestures in je website, kan bijdragen aan het declutteren van je pagina’s doordat je minder ruimte moet besteden aan interactie-toelichting.  Door navigational transitions toe te voegen, leren gebruikers intuïtief hoe ze met het systeem kunnen omgaan.

Bigger is better: zorg voor “finger friendly tap-targets”. Hierbij geldt, hoe kleiner de target hoe moeilijker (en frustrerender) en hoe langer het duurt voordat de taak afgerond is. Houdt er daarnaast ook rekening mee waar je de belangrijkste zaken plaatst. Hoe groter het scherm, hoe moeilijker het wordt om bepaalde plekken te bereiken. Je toptaken zouden eenvoudig bereikbaar moeten zijn. Hierbij helpt het om de thum-zone map erbij te houden:

Je mobiele website kan dus zomaar een goudmijntje zijn waar je nog niet diep genoeg in gegraven hebt. Door datagedreven, weloverwogen besluiten te nemen, kun je jouw mobiele site efficiënt inzetten in dit digitale tijdperk. Wil je er nou nog een schepje bovenop doen? Ga dan ook op je mobiele site aan de slag met CRO en zorg middels A/B testen voor een continue optimalisatie van je mobiele website én business.

Gerelateerde blogs

in digital advertising | digital strategy | social media

Pinterest advertising: het complete overzicht & de eerste ervaringen

Bart

Dit artikel verscheen ook Frankwatching.nl Hoewel adverteren op Pinterest nog niet in Nederland beschikbaar is, had ik het voorrecht om een campagne op te zetten voor één van onze klanten. Voor Dremel heb ik een Pinterest-campagne opgezet, waarvan je enkele resultaten en bevindingen in deze blog kunt lezen. Een sneak preview in de advertentiemogelijkheden waar we […]

Lees verder
in algemeen | digital strategy

Is jouw bedrijf al ingesteld op programmatic werken?

Nynke Feenstra

Dit artikel verscheen ook op Marketingfacts Het tij lijkt te keren Er wordt binnen het vakgebied van marketing al jaren over automatiseren gesproken, maar in praktijk is er in de afgelopen 5 jaar nog niet veel schokkends gebeurd. Men moet nog steeds honderden creaties inboeken in een systeem. En om alles goed te meten, moeten […]

Lees verder
in conversieratio optimalisatie

Tips en Insights van Conversions@Google 2017

Susanne Steinbach

Op 22 en 23 maart 2017 vond alweer de 5e editie van het Conversions@Google congres plaats. Namens Storm zijn Roy en ik afgereisd naar het hoofdkantoor van Google in Dublin. Al meerdere jaren benadrukken Google en andere toonaangevende bedrijven het belang van mobile-first. Conversions@Google stond dit jaar dan ook in het teken van mobile conversions. […]

Lees verder