Adverteren op Reddit? Wij vertellen je waarom en hoe

Storm Digital

Storm Digital in social media

Het sociale landschap blijft zich continu ontwikkelen met nieuwe platformen. Echter zien we dat ook een platform zoals Reddit, wat al sinds 2005 bestaat, nog steeds waardevol kan zijn voor adverteerders. Wat Reddit is en hoe het adverteren hierop in zijn werk gaat lees je in deze blog.

Wat is Reddit en hoe onderscheid zich het van andere platformen?

Wanneer we het hebben over sociale platformen denken veel mensen direct aan Facebook, Twitter of Instagram. Een ander, uit onze eigen ervaring onderbelicht platform, is Reddit. Dit is een platform wat zich onderscheid door de interactie die gebruikers met elkaar kunnen aangaan. De missie van Facebook is ‘to bring the world closer together’, het doel van Snapchat is ‘living in the moment’ en Pinterest zichzelf ziet als de ‘visual discovery engine for finding ideas. Daarentegen is de propositie van Reddit: The conversation starts here’. We zien hier dus echt een focus op interaction- en community building. 

Hoe werkt Reddit?

Reddit is een platform dat bestaat uit honderden communities (ook wel subreddits genoemd) die over verschillende onderwerpen gaan. Dit kunnen hele brede subreddits zijn (r/thenetherlands of r/Gaming), maar ook erg specifiek (r/Showerthoughts of r/PokemonMasters). Wanneer je geen Reddit gebruiker bent krijg je altijd de default subreddits te zien, zodra je gebruiker bent kan je je ook aanmelden voor subreddits en hierdoor je interface personaliseren. Op Reddit kan iedereen teksten, links en video’s/foto’s delen, berichten up/down graden (zoals bijvoorbeeld op Dumpert of 9GAG) en op elkaar reageren. Op deze manier blijft het platform zowel actueel als gepersonaliseerd.

Hoe adverteer ik op Reddit?

Naast dat Reddit populair is onder gebruikers, leent Reddit zich ook als advertentieplatform. Als bedrijf kun je in de advertentie interface van Reddit gemakkelijk een campagne aanmaken. Reddit heeft vijf campagne objectives waarvan gebruik gemaakt kan worden, namelijk Brand Awareness & Reach, Traffic, Conversions, Video Views en App Installs. Het platform leent zich dus voor het opzetten van full funnel campagnes. Van awareness tot conversions, die je kunt meten door middel van de Reddit pixel (lees hier hoe je deze kunt implementeren). 

Hoe bereik ik mijn doelgroep?

Qua targeting is Reddit verre van uitgebreid en dus erg basic. Je kunt de mensen targeten o.b.v. locatie, interesse categorieën of subreddits. Wanneer je kiest voor een bepaalde interesse categorie target Reddit de gebruikers die interactie met deze specifieke content zijn aangegaan. Voorbeelden van interesse categorieën zijn; Business & Finance, Art & Design en Style & Fashion. Ook is het net als bij andere platformen (zoals LinkedIn of Twitter) mogelijk om Reddit je targeting te laten uitbreiden. Hiermee optimaliseert Reddit o.b.v. de gekozen campagnedoelstelling. Helaas is de doelgroep die op Reddit zit minder goed te definiëren vergeleken met andere platformen. Gebruikers hoeven bij inschrijving alleen een e-mailadres, username en password op te geven. Gegevens als geslacht en leeftijd zijn hier dus niet aan de orde. Naast locatie en interesse zijn er geen andere targeting mogelijkheden. Wel is uit onderzoek gebleken dat de doelgroep die (wereldwijd) op Reddit actief is overwegend mannelijk is en tussen de 18-29 jaar oud. In Nederland is te zien op Google trends (2019/2020) dat Reddit vaak gezocht wordt in combinatie met video games, tv series of actueel nieuws (zoals het corona virus). 

Best Practices

De best practices in Reddit advertising zijn het behoud van authenticiteit (je mag hierbij laten zien dat je een adverteerder bent) en straight to the point zijn. Je kan hier gerust je doelgroep aanspreken met een gepersonaliseerde toon, bijvoorbeeld: “Hey Reddit” or “Hi r/Movies” (aanduiding voor een subreddit). Ook zijn er binnen de Reddit community verschillende acroniemen (afkortingen) die gebruikt worden, een heel mooi voorbeeld van kanaal specifieke content. Lees de gehele afkortingenlijst hier. Verder raadt Reddit het af om hashtags te gebruiken en moedigen ze het aan om te interacteren met je doelgroep in de comments. Hoe je dit doet, lees je hier.

Onze eigen ervaringen

Ook wij hebben Reddit ingezet en we zagen bij onze traffic campagne mooie resultaten. Hoewel de CTR wel lager ligt (rond de 0,2%) vergeleken met andere sociale platformen konden we door de lage CPM (van onder de €0,70) traffic inkopen tegen een CPC van minder dan €0,35. Wanneer we Reddit vergelijken met de andere social kanalen die we hebben ingezet tijdens de campagne zien we enorme verschillen. Vergeleken met Facebook zien we dat de CPC 60% lager ligt en de CPM ligt zelfs 88% lager. Wanneer we kijken naar een Twitter zien we op Reddit een CPC die 70% en een CPM die 80% lager ligt. Het is als adverteerder dus echt het proberen waard, voor relatief lage kosten behaal je veel impressies en relatief veel goedkope kliks. 

Kortom, Reddit als advertentieplatform is een mooie kans om de doelgroep te bereiken buiten de standaard sociale media platformen. Redditors zijn echt op zoek naar informatie over een bepaald onderwerp en op zoek naar interactie, met de juiste advertenties kan je als bedrijf goed op inspelen. 

Gerelateerde blogs

in social media

De voor- en nadelen van Facebook Shops

Storm Digital

Storm Digital

Vandaag de dag zijn bedrijven van welke omvang dan ook genoodzaakt om de transitie naar online te maken. Maar online shoppen is voor de consument nog steeds niet altijd even eenvoudig. Veel websites hebben moeite met het vinden van de juiste navigatie, tonen onvoldoende informatie en irrelevante producten, maar ook de checkout lijkt niet altijd […]

Lees verder
in social media

Multi Language Feeds, schaalbaar en performance verhogend

Storm Digital

Storm Digital

Een schaalbare set-up voor al jouw internationale Social campagnes?  Storm Digital werkt voor veel internationale klanten. Sommige klanten adverteren in meer dan 50 landen. De set-up en management van deze campagnes werd voorheen per land apart opgezet. Elk land had zijn eigen Dynamic Retargeting campagne. Meerdere keren dezelfde campagnes opzetten in een verschilende taal is […]

Lees verder
in social media

Slimme marketing, juist nu! Editie Social

Storm Digital

Storm Digital

Het Social kanaal. Ontzettend belangrijk in tijden van crisis, want hier komen mensen samen om te praten over de huidige situatie en het laatste nieuws. Het kan zijn dat jouw social campagnes op dit moment op pauze staan, of dat jouw organisatie juist frequenter aanwezig is op deze kanalen vanwege de gebruikerstoename. Hoe dan ook, […]

Lees verder