Bing, de zoekmachine van Microsoft

Storm Digital

Storm Digital in sea

Wanneer je het over zoekmachines hebt, gaat het al snel over Google. Met een marktaandeel van (+/-) 91% is dit ook te verwachten. Bing wordt, met een marktaandeel van ongeveer 6.5%, vaak vergeten in de SEA strategie. En dat is zonde!

Heel concreet. Stel, je verkoopt steiger houten meubelen en het meeste verkeer trek je binnen vanuit je AdWords campagne. Maandelijks haal je daarmee via Google 20.000 bezoekers naar je website. Door Bing bij te schakelen, zou je zo’n 1.400 extra bezoekers binnen halen (vanuit het marktaandeel van 6,5%). Met een gemiddeld conversieratio van 2%, verkoop je maandelijks dan toch al snel 28 extra meubelen.

De voordelen op een rijtje

Bing is, net als Google, een ppc (pay-per-click) advertising medium. Je betaalt dus alleen wanneer er gezocht wordt naar je bedrijf en wanneer mensen op je advertentie klikken. Is er geen verkeer, dan kost het je dus ook niks.

Uit onderzoeken is gebleken dat gemiddelde conversieratio in Bing ruim 0,5 – 1,5 procentpunt hoger ligt dan bij Google. Ook de gemiddelde uitgaven zijn hoger. Eerlijk is eerlijk, het aantal onderzoeken hierna is nog erg relatief. Maar veelbelovend is het wel!

Daarnaast zien we binnen Bing hogere engagement. Wat zich vertaald in meer pagina’s per sessie en over het algemeen een langere sessieduur. Mogelijk zijn klanten vanuit Bing dus rendabeler alleen al door dit gegeven.

Doordat de focus logischerwijs bij veel bedrijven op Google AdWords ligt, is de concurrentie binnen het Bing zoeknetwerk in veel branches stukken lager. Minder concurrentie betekent minder competitie op de zoektermen en dus lagere cpc’s.

Het idee achter Search Engine Advertising ligt in het pull-principe; “er staan wanneer klanten zoeken naar jouw oplossing voor hun probleem”. Ofwel, zichtbaarheid op het juiste moment. Gezien het marktaandeel van Bing, van toch nog 6,5 % en de ontwikkelingen binnen het platform is het zeker de moeite waard om hier tijd en moeite in te steken.

Tips!

Voordat je aan de slag gaat met Bing, zijn er een aantal punten waar je alert op moet zijn:

– Let op de taalinstellingen bij het kopiëren vanuit AdWords naar Bing. Bing interpreteert de import vanuit AdWords niet altijd zoals verwacht, soms worden de Adgroup settings verkeerd geïmporteerd, deze kun je achteraf alleen wijzigen door de advertentiegroepen te kopiëren en opnieuw te uploaden.
– RLSA (remarketing lists for search ads) campagnes kun je overzetten naar Bing, je remarketing lijsten echter niet, denk er dus om dat je deze campagnes uitzet in Bing om concurrentie op je eigen keywords (binnen je account) te voorkomen. Het aanmaken van RLSA campagnes binnen Bing vereist de implementatie van extra UET tags. Zijn deze tags geïmplementeerd, dan kun je net als in AdWords je remarketing strategie in Bing zetten.
– Ook conversie tracking is niet gelijk te kopiëren vanuit AdWords omdat Bing gebruik maakt van een eigen UET tag. Daarom vereist de overstap naar Bing net als de remarketing tags een implementatie van de UET tags. Conversies per bron/medium zijn natuurlijk ook altijd te volgen binnen je analytics programma zonder implementatie van additionele UET tags. Denk er dan overigens wel aan om je url’s te taggen (met UTM tags).
– De instellingen binnen Bing verschillen op sommige vlakken van AdWords, dit leidt soms tot verwarring, maar kan ook mogelijkheden bieden. Zo is het in Bing mogelijk om je zoekadvertenties op en/of af te bieden op basis van demografische gegevens als leeftijd en geslacht. Ook is het mogelijk om tablet specifieke biedingen aan te passen.
– Tot slot zijn image extensions uniek binnen Bing. Dit biedt je de mogelijkheid om bij de advertenties ook een image te plaatsen en daarmee je CTR te verhogen.

Enthousiast?

Enthousiast? Maar geen idee waar te beginnen? Wij helpen je vanzelfsprekend graag! We maken dan een uitgebreide analyse voor je, waarbij we nog verder in gaan op de clicks, conversies en budgetten. Zodat we nog beter in kaart brengen wat Bing specifiek voor jou oplevert!

Gerelateerde blogs

in sea | seo

Marketplaces & Search: Amazon en de gevolgen voor je search strategie

Storm Digital

Storm Digital

Eerder schreven we al een artikel over Amazon: doen of niet doen? In deze meerdelige serie van DDMA schrijft onze collega Sieger van Zuiden mee aan de gevolgen van marketplaces op je search strategie. In deze editie: Amazon!  De komst van Amazon heeft het online marketplaces-landschap in Nederland op scherp gezet. De veranderingen die Amazon […]

Lees verder
in sea

De SEA marketeer van de toekomst – creatives

Storm Digital

Storm Digital

Het SEA landschap is de afgelopen jaren flink veranderd. Waar een SEA marketeer een aantal jaar geleden nog bijna alles handmatig deed: CPC’s aanpassen of ad teksten a/b testen, zie je dat partijen als Google steeds meer inzetten op automatisering. Zo zijn ondertussen Smart bidding, Smart shopping en RSA’s geïntroduceerd en hier blijft het niet […]

Lees verder
in sea

Amazon: doen of niet doen?

Storm Digital

Storm Digital

Amazon is sinds kort ook in Nederland actief. Hoewel het al een tijdje mogelijk was om via een vertaalde versie van de Duitse website producten te bestellen, is dit nu ook op het .NL domein mogelijk. Uiteraard biedt dit voor Nederlandse e-commerce partijen een grote kans. Maar voordat hier massaal bovenop wordt gedoken, is het […]

Lees verder