Transavia is een low cost airline en daarmee gefocust op de marketing resources zo optimaal mogelijk inzetten. Dit kan worden gerealiseerd door onderscheid te maken in consumenten die gaan converteren en vluchten die conversies nodig hebben. Onze opdracht was om de balans te vinden.
Het doel?
Door inventory data in de marketing kanalen door te schieten, willen we een hogere marketing efficiëntie realiseren door het beschikbare marketingbudget te spenderen aan vluchten die meer aandacht vereisen volgens de inventory data.
Onze Pressure Cooker aanpak
Door de integratie van voorspellende omzet data in de Relay42 DMP en deze te koppelen aan on-site flight searches en aan te re-targeten bezoekers, bereikt Transavia de optimale balans tussen bezoekers met een koopintentie en vluchten die extra aandacht vereisen omdat deze nog niet zijn volgeboekt.
Dit hebben we bereikt door een Google Cloud framework op te zetten die het toelaat deze data te verwerken en dit 24/7 richting Relay42, Adwords en Doubleclick te sturen. Voor Transavia was dit de meest impactvolle media verandering mogelijk.
Door een team van 8 dedicated mensen 4 dagen lang in dezelfde ruimte te laten zitten, hebben we livegang van dit model binnen 96 uur bereikt!
Resultaten
Een verschuiving in marketing focus van 30.000 jaarlijkse vluchten naar alleen de meest cruciale 15.000 vluchten die een (re)marketing strategie nodig hebben. Dit zorgt voor een besparing van honderdduizenden euro’s in digital marketing spend per jaar.
Door deze (real-time) inzichten die Transavia nu heeft op inventory data, kunnen ze bepaalde stoelen op een eerder moment in de sales cycle verkopen, wat resulteert in optimale prijzen voor geboekte stoelen, en de afname van yield waste.