In het kort

Bij Volvo is het mogelijk om middels een autoconfiguratie on-site jouw droomauto samen te stellen. Deze stap is een belangrijke voor de uiteindelijke doelstelling: het boeken van een testrit. De configuratie werd vaak gebruikt voor “fun” maar converteerde niet zoals gewenst. De uitdaging was om dit conversieratio omhoog te brengen.

De resultaten

  • Een werkende use-case binnen 1 week
  • Samenwerking van twee Storm Digital tools
  • Verhoging van het conversieratio met 67%

Bij Volvo stellen veel mensen vooral voor de fun een auto samen op de website (vaak het duurste, meest luxe model). Het conversieratio van de configurator lag lager dan gewenst en Volvo had de wens om dit conversieratio met 50% te verhogen.

Onze strategie

Samen met Storm Digital zette Volvo een strategie op waarbij werd gefocust op dynamic content optimization. In de huidige situatie kreeg elke bezoeker het laatst bezochte model als retargeting banner in de programmatic kanalen te zien en was de website qua content voor iedereen identiek. En dat terwijl elke bezoeker zich in een andere fase bevindt en geïnteresseerd is in een ander model, een andere kleur of een andere uitvoering.

Middels een Pressure Cooker, waarin Volvo en Storm Digital samen in 1 week een werkende oplossing hebben klaargezet, werd een Dynamic Content Optimization Framework neergezet waarin personalisatie en creatie samenkwamen. De samenwerking van deze 2 zorgt ervoor dat we multichannel personalisatie kunnen inzetten.

Binnen het DCO Framework wordt rekening gehouden met engagement en interesse op basis van website gedrag. Denk hierbij aan model interesse, favoriete kleur of fase in de customer journey. Op basis van deze variabelen kunnen we bijvoorbeeld binnen Display retargeting een relevante boodschap tonen. Middels Storm’s Dynamagic worden banners automatisch aangepast op basis van de variabelen en doorgeschoten naar DV360 om zo een handmatige set-up te voorkomen. Zo krijgt iedere gebruiker een gepersonaliseerde banner te zien.

Een geweldig resultaat

Met dank aan het DCO Framework in combinatie met Dynamagic kregen gebruikers automatisch een retargeting banner te zien met hun favoriete, model, kleur, uitvoering en lease interesse – in plaats van een banner met het laatst bezochte model. Naast deze toepassing binnen Display is het mogelijk op basis van dezelfde variabelen ook binnen andere kanalen en platformen impact te maken.

Daarnaast wordt er rekening gehouden met de customer journey fase waarin een gebruiker zich bevindt. Dit resulteert in het aanbieden van call-to-actions passend bij de fase van de gebruiker, om deze zo goed mogelijk van dienst te zijn. Een gebruiker in de DO fase zal eerder een call-to-action richting een test rit te zien krijgen. Een gebruiker in de SEE fase zal eerder worden gestuurd naar meer informatie over Volvo en de modellen.

Dit alles heeft uiteindelijk geresulteerd in een 67% verhoging van conversieratio van de configurator – ver boven target.

Pressure Cooker

Door de Pressure Cooker aanpak hebben we deze oplossing binnen een week werkend gekregen en live gezet. Door de goede resultaten en de snelheid waarmee dit binnen een complex bedrijf als Volvo kan worden gerealiseerd, staan er alweer volgende Pressure Cookers gepland.

Benieuwd wat een Pressure Cooker voor jou kan betekenen?

Vorige case Volgende case