Vakgarage Google mijn Bedrijf

In het kort

Google Mijn Bedrijf wordt door veel van onze klanten gebruikt als informatief kanaal. Voor Vakgarage hebben we dit kanaal succesvol als acquisitie channel ingezet. Hiermee is de organische zichtbaarheid met 35% gegroeid en is Vakgarage op een lokale en relevante manier zichtbaar gemaakt voor de doelgroep!

De resultaten

  • 35% groei in organische zichtbaarheid
  • 25% groei in zichtbaarheid binnen Google Maps
  • 28% meer routebeschrijving aanvragen
  • 21% groei in directe telefoongespekken

Bij Vakgarage lag een lange tijd de focus op het optimaliseren van de website. Op zich goed, maar onderzoek wees uit dat de Google Mijn Bedrijf pagina’s van de verschillende Vakgarages eerder werd vertoond in Google dan de eigen websites. Door Google Mijn Bedrijf als nieuw acquisitie kanaal in te zetten hebben we Vakgarage op een lokale en relevante manier zichtbaar gemaakt.

De focus bij Vakgarage lag veelal op de optimalisatie van de website, terwijl de winst op een andere manier behaald moest worden. Uit ons onderzoek bleek dat de Google Mijn Bedrijf-resultaten eerder vertoond werden dan de websites. Door Google Mijn Bedrijf als nieuw acquisitie kanaal in te zetten hebben we Vakgarage op een lokale en relevante manier zichtbaar gemaakt. Omdat steeds meer zoekopdrachten binnen de Google omgeving blijven (een vlucht kan zelfs nu geboekt worden binnen Google) moesten we hier slim op inspelen.

Onze aanpak

Om lokale zichtbaarheid te vergroten hebben we een analyse uitgevoerd waarbij we alle elementen in de zoekresultaten hebben meegenomen. Naast websites staan daar bijvoorbeeld ook advertenties en afbeeldingen. Uit dat onderzoek bleek dat mensen die een garage zochten een kaart te zien kregen met daarop de garages in de buurt. Die vertoningen komen uit de Google Mijn Bedrijf profielen van de lokale bedrijven.

Google wil dat elke zoekopdracht een resultaat oplevert welke in de gehele behoefte voorziet. De 304 profielen individueel updaten zou te tijdrovend worden. Daarom hebben we op een schaalbare manier alle profielen verrijkt met de volgende informatie:

  • Garage + [plaatsnaam] in titel
  • Openingstijden
  • Telefoonnummers
  • Afbeeldingen
  • Achtergrondinformatie
  • Directe link naar het afspraakformulier

Meer organische zichtbaarheid

Bezoekers converteren snel doordat het mogelijk is om directe acties te ondernemen vanuit de Google Mijn Bedrijf weergave. Ze kunnen bijvoorbeeld direct bellen, een afspraak inplannen of een routebeschrijving aanvragen. Met calltracking en utm’s kunnen we conversies toewijzen aan deze acties. Deze optimalisaties hebben ervoor gezorgd dat Vakgarage 35% meer zichtbaarheid heeft gekregen in de organische zoekresultaten en 25% groei op zichtbaarheid in Google Maps. Dit heeft geresulteerd in een 28% groei in routebeschrijving aanvragen en 21% groei in directe telefoongesprekken.

Voorsorteren op Voice Search

Voice search is de afgelopen jaren al flink gegroeid, 20% van de zoekopdrachten gaat via voice, en dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. Door gebruik te maken van de Google Mijn Bedrijf profielen en Structured Data zorgen wij dat onze opdrachtgevers ook klaar zijn voor de nieuwe manier van zoeken.

Meewerken aan toffe cases zoals deze?

Vorige case Volgende case