In het kort

Een succesvolle CMS migratie van Sharepoint naar Sitecore die ver voor de gestelde deadline is opgeleverd (looptijd van 7 maanden). Door gebruik te maken van een heldere backlog, rolverdeling, expertise, innovatie en een hoop locatie- en heidagen is het aan alle kanten een geslaagd project geweest.

De resultaten

  • 1 maand voor de deadline klaar
  • 68% tijdsbesparing per pagina
  • 48% positiestijgingen op focus keywords
  • 17,5% daling op bouncerate

Bij aanvang was de doelstelling kraakhelder: binnen 7 maanden moest Centraal Beheer live op het nieuwe CMS. Bij een eerdere migratie van de particuliere pagina’s was er 12 uur nodig per pagina. Er was nu weinig capaciteit intern beschikbaar, dus was er twijfel of de deadline gehaald ging worden: er moesten 330 pagina’s gemigreerd worden. Aan Storm de uitdaging om dit vóór de deadline en zonder risico’s uit te voeren! Middels wekelijkse locatie dagen met het gehele team van 6 Stormvogels is de nodige kennis van SEO en Sitecore overgedragen aan Centraal Beheer. Met 2 heidagen vol met trainingen op Sportcentrum Papendal is het gehele Marketing Zakelijk team voorzien van kennis in SEO/UX & Sitecore. Hiervoor is een totaal nieuw framework neergezet voor het Growth team waarin innovatie in het DNA van elk lid zat. Hiermee is de basis gelegd voor een succesvolle migratie.

Uitdaging

Iedere migratie is een grote uitdaging. Geslaagde website migraties zijn goed gepland, en worden nauwkeurig uitgevoerd. Bedenk dat voorkomen beter dan genezen is: het is een stuk makkelijker en goedkoper om te voorkomen dat het verkeerd gaat met een website migratie dan het is om te herstellen van een gefaalde migratie. Grote valkuilen zijn: een gebrek aan inzicht in de risico’s, slechte planning, gebrekkige checklist en gebrek aan kennis (CMS & SEO).

Digital Impact Teams

Door een goede afstemming tussen business context en de inhoud van de migratie (SEO & Sitecore kennis) was er een strakke roadmap en real-time dashboard nodig. Gefocused op 8 onderdelen (van planning tot en met post-migratie monitoring), waarbij de contentplanning de grootste stap is. De werkzaamheden waren onder te verdelen in strategie en uitvoering, aangezien Storm ook is bij geschakeld om te voorzien in het overzetten van de content.  Er is gekozen om dit binnen het zelf ontwikkelde framework van Storm Digital op te zetten: Het Digital Impact team: de levensader voor innovatie en impact. 

Waarom? Het werken met deze teams stelt ons, en klanten, in staat om silo’s te doorbreken binnen organisaties en de juiste mensen met elkaar te laten praten. Hierbij werken wij met 3 squads (lead, run & change) waar er gelijkgestemden worden gekoppeld vanuit Storm aan de klant. Want hoe lekker is het dat je gewoon je ‘eigen taal’ kan blijven spreken en je op hetzelfde niveau zit. Dit helpt ons om in-house teams te laten opschalen naar de hoogste versnelling. Wat verstaan wij dan onder een digital impact team? Een dedicated team met vaste mensen op locatie voor herkenning en zichtbaarheid. Integratie van het team binnen de dagelijkse gang van zaken het afgesproken werk te realiseren en een change team die ons in staat stelt om de dagelijkse werkzaamheden slimmer en sneller te laten uitvoeren.

Kennisoverdracht & transparantie

Middels wekelijkse locatie dagen met het gehele team van 6 Stormvogels is de nodige kennis van SEO en Sitecore overgedragen aan Centraal Beheer. Met 2 heidagen vol met trainingen op Sportcentrum Papendal is het gehele Marketing Zakelijk team voorzien van kennis in SEO/UX & Sitecore en is alle opgedane kennis in competitieverband in praktijk gebracht.

De SEO pet!

Website migraties kunnen heel erg lastig zijn. Bij deze migratie lag de focus op: 

  • Verbeteren url-structuur: hier was veel winst te halen op het gebied van relevantie en is gedaan op basis van een entiteit analyse.
  • Posities focus keywords: veel posities op focusprojecten waren al redelijk goed, de ambitie was om dit gelijk te houden
  • On-site performance: het verbeteren van de UX moet zorgen voor een lagere bounce rate en uiteindelijk hogere conversieratio
  • Verbeteren content kwaliteit: samenvoegen, elimineren of herschrijven van bestaande content na een content audit + onsite attributie analyse
  • Verbeteren CTR: optimaliseren metadata (titles, descriptions en structured data) voor een hogere CTR offsite en het claimen van de share of click in een competitieve markt met een laag zoekvolume
  • Verbeteren linkwaarde: door middel van elimineren van content zonder toegevoegde waarde en een verbeterde interne linkstructuur dient er meer linkwaarde te komen op belangrijke pagina’s die dit nodig hebben

Performance

Door de goede afstemming tussen business context en de inhoud van de migratie, het Digital Impact Team met innovaties en een strakke roadmap met real-time dashboard is de deadline gehaald (3 maanden voor de deadline was het werk afgerond). Door vanuit één gezamenlijk document te werken is de voortgang continue gemonitord waardoor de planning nooit in gevaar is gekomen en hebben we uiteindelijk gemiddeld per pagina 68% minder tijd nodig gehad dan verwacht. Hierdoor was er meer tijd over voor optimalisaties, kennisoverdracht en hygiëne checks. Met onze toolkit hebben we de posities van de focus keywords niet alleen kunnen behouden, maar 48% van deze keywords zelfs kunnen verbeteren qua positie! Door een betere off site performance die matcht bij de landingspagina en verbeterde performance on-site is ook de bouncerate gedaald van 55,29% naar 37,76%.

Door de content audit en attributie analyse is er veel content geëlimineerd of samengevoegd. Hierdoor is de linkwaarde per pagina gestegen en de content kwaliteit over de gehele website. Deze content pruning strategie heeft gezorgd voor een constante stijging in het organische verkeer na livegang en in het aantal organische zoektermen waar Centraal Beheer voor scoort. Zo zijn het aantal organische zoektermen met positie 1-3 met 54% toegenomen en positie 4-10 met 37%. Dit heeft geleid tot een stijging van 47,8% in organic klikken.

Benieuwd hoe Digital Impact Teams werken?

Vorige case Volgende case