In het kort

Bij Volvo is het mogelijk om middels een autoconfiguratie on-site jouw droomauto samen te stellen. Deze stap is een belangrijke voor de uiteindelijke doelstelling: het boeken van een testrit. De configuratie werd vaak gebruikt voor “fun” maar converteerde niet zoals gewenst. De uitdaging was om dit conversieratio omhoog te brengen.

De resultaten

  • Een werkende use-case binnen 1 week
  • Samenwerking van twee Storm Digital tools
  • Verhoging van het conversieratio met 67%

Veel mensen stellen vooral voor de fun een auto samen op de website (vaak het duurste, meest luxe model). Het conversieratio van de configurator lag lager dan gewenst en Volvo had de wens om dit conversieratio met 50% te verhogen.

Onze strategie

Samen met Storm Digital zette Volvo een strategie op waarbij werd gefocust op hyperpersonalisatie. In de huidige situatie kreeg elke bezoeker het laatst bezochte model als retargeting banner in de push kanalen te zien en was de website qua content voor iedereen identiek. En dat terwijl elke bezoeker zich in een andere fase bevindt en geïnteresseerd is in een ander model, een andere kleur of een andere uitvoering.

Middels een Pressure Cooker, waarin Volvo en Storm Digital samen in 1 week een werkende oplossing hebben klaargezet, werd een DCO Framework neergezet waarin 2 Storm Tools geïmplementeerd werden: User Scoring en Dynamagic. De samenwerking van deze 2 tools zorgt voor hyperpersonalisatie zowel on-site als in de push kanalen.  

Middels Storm’s User Scoring is een personalisatie framework opgezet. Users krijgen een score toegekend aan bepaald website gedrag. Denk hierbij aan favoriet model of kleur maar ook in welke fase deze user zich bevindt door middel van acties die hij op de website uitvoert. Op basis hiervan wordt een gepersonaliseerde boodschap gegeven. Middels Storm’s Dynamagic worden de banners automatisch aangepast op basis van de User Scoring score en doorgeschoten naar DV360 om zo een handmatige set-up te voorkomen en voor elke aparte user hypergepersonaliseerde content uit te serveren. 

Een geweldig resultaat

Met dank aan de unieke combinatie van User Scoring en Dynamagic kregen users automatisch een retargeting banner te zien met hun favoriete model, kleur, uitvoering en lease interest – in plaats van dat een user zijn laatst bezochte model te zien krijgt. Naast dat dit off-site gepersonaliseerd is, krijgen users nu ook een gepersonaliseerde homepage van Volvo te zien doordat User Scoring is gekoppeld aan Google Optimize. 

Daarnaast wordt er rekening gehouden met de customer journey fase waarin een user zich bevindt. Dit resulteert in gepersonaliseerde CTA’s en content zowel on- als off-site om bezoekers zo goed mogelijk van dienst te zijn. Een user in de SELL fase zal het boeken van een test rit bovenaan de website zien staan met zijn favoriete model. Een user in de TOUCH fase zal meer informatie over Volvo en zijn modellen te zien krijgen.

Dit alles heeft uiteindelijk geresulteerd in een 67% verhoging van conversieratio van de configurator – ver boven target.

Pressure Cooker

Door de Pressure Cooker aanpak hebben we deze oplossing binnen een week werkend gekregen en live gezet. Door de goede resultaten en de snelheid waarmee dit binnen een complex bedrijf als Volvo kan worden gerealiseerd, staan er alweer volgende Pressure Cookers gepland.

Benieuwd wat een Pressure Cooker voor jou kan betekenen?

Vorige case Volgende case