Doubleclick Attribution

Een veelgestelde vraag van onze klanten: hoe krijgen we inzicht in de kanaal overstijgende customer journey. Ofwel, hoe kunnen we het marketingbudget daarmee het beste verdelen?

Voor een bekende zorgverzekeraar hebben we het uitgezocht. We voerden een attributie analyse uit, waarmee er inzicht werd verkregen in de impact van een specifiek marketingkanaal.

Sharing is caringShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Aan deze case werkten deze Stormvogels mee

  • Linde Eekhof

    Linde Eekhof

  • Matthias Vinke

    Matthias Vinke

  • Leola de Vries

    Leola de Vries

  • Philip Ohlsson

    Philip Ohlsson

Onze aanpak

  • Conversie attributie

    Deze attributie analyse is gebaseerd op data afkomstig vanuit Doubleclick. Voor de start van campagne x zijn alle betaalde kanalen in Doubleclick geïntegreerd. Hierdoor worden ze allemaal vanuit hetzelfde perspectief beoordeeld.

    Eerst is er gekeken naar het attributie ratio; is het zinvol om attributie toe te passen? Het antwoord hierop was ja, meer dan de helft van de conversies kwam tot stand via verschillende digitale kanalen.

    Vervolgens is er een assisted conversie analyse uitgevoerd. Deze analyse geeft inzicht in wat er gebeurd met de totale conversies, omzet & CPA als je een bepaald kanaal niet inzet in je digital marketingmix (o.b.v last click & assisted conversions).

    Tot slot zijn alle conversiepaden inzichtelijk gemaakt d.m.v een multichannel network graphic en is hier het removal effect toegepast. Oftewel wat als we één kanaal inclusief alle verschillende flows/touchpoints eruit halen en niet enkel de assist of last click. Dan zien we duidelijk wat de werkelijke bijdrage van een kanaal is.

    Resultaat:

    - Display inzet verlaagt de CPA met meer dan 10%

    - Vergelijkers verhogen de CPA, maar hebben wel groot aandeel in de totale conversies

    - Paid search heeft impact op meer dan 55% van de conversies.

    - Display/social inzet heeft invloed op meer dan 25% van de omzet, waarvan een groot deel (70%) in assisted conversies ligt.

    - Vergelijkers & affiliate zijn vrijwel opzichzelfstaande kanalen.

    - Door uiteindelijk het removal effect toe te passen zien we bijvoorbeeld dat het aandeel van display verdrievoudigt kijkend naar aantallen conversies. Deze zouden we missen bij het weglaten van het kanaal inclusief alle touchpoints in de customer journey.

    Op basis van de uitkomsten is de strategie herdacht, zijn campagnes effectiever ingestoken, is marketingbudget efficiënter verdeeld en kunnen de juiste KPI’s aan de kanalen worden toegewezen.

Klinkt goed!

Ik kom graag eens kletsen onder het genot van een kop koffie.

Neem contact met ons op

Ook toffe dingen doen?

Word een Stormvogel en bouw mee aan gave cases voor gave bedrijven!

Bekijk vacatures