Meer organische zichtbaarheid voor Vakgarage door de juiste inzet van Google mijn Bedrijf

De resultaten

  • 35% groei in organische zichtbaarheid

  • 25% groei in zichtbaarheid Google Maps

  • 28% meer routebeschrijving aanvragen

  • 21% groei in directe telefoongesprekken

De uitdaging

De focus bij Vakgarage lag veelal op de optimalisatie van de website, terwijl de winst op een andere manier behaald moest worden. Uit ons onderzoek bleek dat de Google Mijn Bedrijf-resultaten eerder vertoond werden dan de websites. Door Google Mijn Bedrijf als nieuw acquisitie kanaal in te zetten hebben we Vakgarage op een lokale en relevante manier zichtbaar gemaakt.

Hierbij spelen twee belangrijke ontwikkelkingen een rol:

1. De content die Google uitserveert op onderwerpen zoals ‘autogarage’, is locatie afhankelijk. Google zal altijd een garage uitleveren die in de buurt is van de zoeker.
2. Steeds minder zoekopdrachten eindigen op een website maar blijven binnen de Google omgeving. Het is bijvoorbeeld al mogelijk om een vlucht te boeken vanuit de zoekresultaten.
Deze ontwikkelingen zette ons voor de uitdaging om hier op een juiste manier op in te spelen.

Door de Google Mijn Bedrijf pagina’s als nieuw acquisitie kanaal in te zetten, moest Vakgarage beter zichtbaar worden bij lokale zoekopdrachten.

Onze oplossing

Om lokale zichtbaarheid te vergroten hebben we een analyse uitgevoerd waarbij we alle elementen in de zoekresultaten hebben meegenomen. Naast websites staan daar bijvoorbeeld ook advertenties en afbeeldingen. Uit dat onderzoek bleek dat mensen die een garage zochten een kaart te zien kregen met daarop de garages in de buurt. Die vertoningen komen uit de Google Mijn Bedrijf profielen van de lokale bedrijven.

Google wil dat elke zoekopdracht een resultaat oplevert dat in de gehele behoefte voorziet. De 304 profielen individueel updaten zou te kostbaar worden. Daarom hebben we op een schaalbare manier alle profielen verrijkt met de volgende informatie:
– Garage + [plaatsnaam] in titel
– Openingstijden
– Telefoonnummers
– Afbeeldingen
– Achtergrondinformatie
– Directe link naar het afspraakformulier

Met deze aanpak hebben we een grote impact gemaakt op de vindbaarheid van Vakgarage door in te spelen op een grote trend die gaande is in de zoekresultaten.

Wouter JonkerSEO Consultant bij Storm Digital

De resultaten

Bezoekers converteren snel doordat het mogelijk is om directe acties te ondernemen vanuit de Google Mijn Bedrijf weergave. Ze kunnen bijvoorbeeld direct bellen, een afspraak inplannen of een routebeschrijving aanvragen. Met calltracking en utm’s kunnen we conversies toewijzen aan deze acties. Deze optimalisaties hebben ervoor gezorgd dat Vakgarage 35% meer zichtbaarheid heeft gekregen in de organische zoekresultaten en 25% groei op zichtbaarheid in Google Maps. Dit heeft geresulteerd in een 28% groei in routebeschrijving aanvragen en 21% groei in directe telefoongesprekken.

Voorsorteren op Voice Search

Voice search is de afgelopen jaren al flink gegroeid, 20% van de zoekopdrachten gaat via voice, en dat zal de komende jaren alleen maar toenemen. Door gebruik te maken van de Google Mijn Bedrijf profielen en Structured Data zorgen wij dat onze opdrachtgevers ook klaar zijn voor de nieuwe manier van zoeken.

Wil jij ook meewerken aan toffe cases zoals deze? Bekijk onze openstaande vacatures!