Verhoging van media efficiëntie door automatisering voor KLM

De resultaten

  • Genomineerd voor de Programmatic Awards 2019

  • 20% lagere CPA

  • 250 minder operationele uren

  • 5% lagere mediaspend

Het automatiseren van de set-up van alle DV360 campagnes in meer dan 70 landen door onze eigen ontwikkelde tool ZeroClick, heeft voor een enorme efficiëntieslag gezorgd bij onze klant KLM. Hierdoor hebben we meer tijd vrijgespeeld voor strategische werkzaamheden en optimalisaties van de campagnes.

We gebruiken de API van DoubleClick Campaign Manager (DCM) om de campagnes in te stellen. De enige velden die moeten worden ingevuld, zijn de campagne naam, adverteerder en het uploaden van de advertenties. ZeroClick doet de rest.

In het kort

Het opzetten van programmatic campagnes is arbeidsintensief, daarom duur en vergroot daarnaast de kans op menselijke fouten. Met een op maat gemaakte oplossing voor marketing automatisering, bekend onder de naam ZeroClick, bespaarde Storm 20% op de installatietijd (ongeveer 30 uur per maand met een gemiddelde van 120 campagnes) in 2019 voor een van onze grootste klanten: KLM Royal Dutch Airlines. De digitale marketing consultants die voor KLM werken, hebben meer tijd besteed aan het optimaliseren van de campagnes. Dit resulteerde in een algemene daling van -20% op CPA, 15% meer conversies en 5% minder media-uitgaven in vergelijking met 2018.

Onze aanpak

Gemiddeld voert Storm Digital voor KLM elke maand ongeveer 120 programmatic campagnes uit. Het instellen van 1 campagne kost ongeveer 20 minuten tijd. Het werk is relatief eenvoudig, maar foutgevoelig. Daarnaast is de leercurve van dit handmatige proces beperkt, gezien het zeer standaard van aard is, saai zou je zelfs kunnen zeggen. Daarom bedacht Storm een ​​oplossing om de campagnes met slechts 1 klik te automatiseren: ZeroClick!

Het bepalen van de scope van het project was prio nummer één. De opties binnen de API zijn eindeloos, maar door een brainstorm hebben we bepaald wat er nodig was om dit een succes te maken. Hieruit volgde een concreet plan. 1 maand later werd de eerste MVP geproduceerd in de vorm van de tool: ZeroClick.
We gebruiken de API van DoubleClick Campaign Manager (DCM) om de campagnes in te stellen. De enige velden die moeten worden ingevuld, zijn de campagne naam, adverteerder en het uploaden van de advertenties.

ZeroClick doet de rest.

KLM geeft er de voorkeur aan om een ​​spreadsheet te gebruiken om al hun campagnes te beheren. Deze spreadsheet bevat alle info die moet worden geactiveerd. We hebben voor hen een aangepaste functie gebouwd die automatisch alle gegevens naar ZeroClick verzendt. ZeroClick voert alle campagnes in, een consultant hoeft slechts één keer te klikken om alle campagnes live te zetten.

Met behulp van ZeroClick hebben we een verlaging gerealiseerd van 90% set-up time binnen de Google Marketing Platforms

Frank MorgownikGlobal Programmatic Marketing Manager bij KLM

Resultaten

Door de campagne set-up van onze Display-campagnes te automatiseren, zijn we erin geslaagd om meer dan 200 uur dit jaar te besparen aan campagne set-ups. Deze uren worden nu ingezet voor campagne optimalisatie. En dit levert fantastische resultaten op:
– Een CPA verlaging van -20%
– 15% meer conversies
– 5% besparing op het mediabudget

Continue doorontwikkeling
Vanaf onze eerste MVP hebben we functies aan ZeroClick toegevoegd, zoals:
– Tagging van campagnes
– SDF templates voor de Display- en Video 360-campagnes
– A / B tests opzetten
– Integratie met DoubleClick Studio voor het instellen van dynamische banners.

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op!