De SEA marketeer van de toekomst – creatives

Storm Digital

Storm Digital in sea

Het SEA landschap is de afgelopen jaren flink veranderd. Waar een SEA marketeer een aantal jaar geleden nog bijna alles handmatig deed: CPC’s aanpassen of ad teksten a/b testen, zie je dat partijen als Google steeds meer inzetten op automatisering. Zo zijn ondertussen Smart bidding, Smart shopping en RSA’s geïntroduceerd en hier blijft het niet bij. Het search landschap ontwikkelt zich continu. Door al deze ontwikkelingen rijst de vraag hoe SEA er in de toekomst uit zal zien en óf SEA marketeers straks niet overbodig zullen worden.

Wij nemen je mee in de SEA marketeer van de toekomst serie. Een serie aan artikelen waarin we je verschillende manieren laten zien hoe jij jezelf klaarstoomt voor deze veelzijdige, uitdagende rol. In deze editie: creatives.

Wil je dat jouw Search inzet succes boekt? Dan is het belangrijker dan ooit om op te vallen, met pakkende teksten en juiste bewoording. Wij nemen je graag mee in de zee van mogelijkheden.

Dynamic Search Ads
Het automatiseren binnen creatives gaat ver terug: al in 2011 lanceerde Google Dynamic Search Ads: DSA’s. Deze advertenties werken niet op basis van keywords, maar op basis van de content op jouw website, of de content in jouw product feed. Google matcht de zoekopdracht van een gebruiker met de content op jouw website of van jouw product feed en genereert een dynamische advertentie die matcht met de zoekopdracht van de gebruiker. De ervaringen met DSA’s zijn niet altijd even positief; ze leveren niet altijd goede resultaten op en marketeers missen de controle over welke zoekopdrachten met welke ads gematcht worden.

Responsive Search Ads
Wat recenter, in 2018, zijn Responsive Search Ads, RSA’s, geïntroduceerd. Voor deze advertenties lever je zelf de input: maximaal 15 headlines en 5 descriptions per ad. Vervolgens maakt Google combinaties van deze headlines en descriptions en leert aan de hand van machine learning wat de best presterende combinaties zijn. Deze worden uiteindelijk gebruikt. Ook over RSA’s zijn de meningen verdeeld: ze presteren niet altijd beter dan de reguliere expanded text ads.

Smart Shopping
Bovenstaande ontwikkelingen zijn voorbeelden waarbij de advertentie creatie (deels) geautomatiseerd is. Maar ook placements kunnen geautomatiseerd worden, kijk maar naar Smart Shopping. Daar heb je als marketeer geen invloed op de placements. Jouw advertentie kan namelijk naast het Google Search Network ook vertoond worden op YouTube, Gmail of het Display netwerk. Sowieso heb je maar weinig invloed op een smart shopping campagne. Zo is het niet mogelijk om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen, devices uit te sluiten of bod aanpassingen te doen en kan je niet specifiek op bepaalde regio’s of steden targeten. Bovendien is het een ‘black box’ voor de marketeer: je hebt geen inzicht in welke placements conversies opleveren en je weet bijvoorbeeld niet op welke zoektermen je vertoond wordt.

SEA in de toekomst
Toch zullen SEA marketeers hiermee moeten leren omgaan. De automatisering binnen search creatives & placements zal steeds verder ontwikkeld worden: expanded text ads zullen (waarschijnlijk) langzaam verdwijnen en geautomatiseerde opties zoals RSA’s, DSA’s en geautomatiseerde campagnes zoals Smart Shopping, zullen het nieuwe normaal worden. Betekent dit dan dat SEA marketeers totaal geen invloed meer kunnen op wat en waar er uitgeleverd wordt? Onze verwachting is dat er altijd wel iets van controle beschikbaar is, maar dat Google dit tot op zekere mate zeker gaat beperken.

Benieuwd wat er nog meer in de toekomst verandert? Bijvoorbeeld over het voeden van algoritmes

 

Gerelateerde blogs

in sea | seo

Marketplaces & Search: Amazon en de gevolgen voor je search strategie

Storm Digital

Storm Digital

Eerder schreven we al een artikel over Amazon: doen of niet doen? In deze meerdelige serie van DDMA schrijft onze collega Sieger van Zuiden mee aan de gevolgen van marketplaces op je search strategie. In deze editie: Amazon!  De komst van Amazon heeft het online marketplaces-landschap in Nederland op scherp gezet. De veranderingen die Amazon […]

Lees verder
in sea

Amazon: doen of niet doen?

Storm Digital

Storm Digital

Amazon is sinds kort ook in Nederland actief. Hoewel het al een tijdje mogelijk was om via een vertaalde versie van de Duitse website producten te bestellen, is dit nu ook op het .NL domein mogelijk. Uiteraard biedt dit voor Nederlandse e-commerce partijen een grote kans. Maar voordat hier massaal bovenop wordt gedoken, is het […]

Lees verder
in sea

De SEA marketeer van de toekomst – voeden van algoritmes

Storm Digital

Storm Digital

Waar marketeers zich vroeger vooral bezighielden met het handmatig opzetten, managen en optimaliseren van campagnes, zijn tijden veranderd. Deze werkzaamheden kunnen allemaal geautomatiseerd worden en de tijd van nu vraagt om een andere aanpak. Van elke marketeer wordt tegenwoordig verwacht dat zij mee kunnen denken op operationeel, tactisch én strategisch bureau. En veel van deze […]

Lees verder