De voor- en nadelen van Facebook Shops

Storm Digital

Storm Digital in social media

Vandaag de dag zijn bedrijven van welke omvang dan ook genoodzaakt om de transitie naar online te maken. Maar online shoppen is voor de consument nog steeds niet altijd even eenvoudig. Veel websites hebben moeite met het vinden van de juiste navigatie, tonen onvoldoende informatie en irrelevante producten, maar ook de checkout lijkt niet altijd even gebruiksvriendelijk te zijn. Daar heeft Facebook een oplossing voor, namelijk: Facebook Shops. We laten je graag de voor- en nadelen zien, en bespreken ook nieuwe features als Live Shopping.

Wat is Facebook Shops?

Shops is een nieuwe feature van Facebook die consumenten nieuwe merken en producten laat ontdekken op een plek waar zij hun tijd al besteden. Fans vinden Shops via een Facebook of Instagram pagina, stories of advertenties. De gebruiker browset met gemak door collecties heen, voegt producten toe aan een virtueel winkelmandje en rekent vervolgens direct af binnen het platform. De klantenservice en het volgen van een order vindt ook plaats binnen Facebook.

Het creëren van een Shop is simpel en gratis. Zo maakt Facebook het mogelijk voor bedrijven van welke omvang dan ook een online business te starten of te  continueren. Vooral dit laatste is een belangrijke reden geweest voor Facebook om te starten met Shops. Door de COVID-19 crisis hebben veel bedrijven het zwaar. Door Shops te introduceren moedigt Facebook vooral kleine bedrijven aan om gebruik te maken van de apps en zo contact te leggen met hun klanten.

“We zien dat veel kleine bedrijven die nog nooit online aanwezig zijn geweest dat nu wel doen. Voor deze kleine bedrijven is dat in deze periode het verschil tussen overleven of failliet gaan”. 

Voordelen van Facebook Shops

Voeg producten toe met of zonder catalogus
Het uploaden van een productcatalogus is niet nodig, zodra er producten worden toegevoegd, wordt er automatisch een catalogus aangemaakt. Mocht je al een catalogus hebben, no problem! Ook die kan je toevoegen. Daarnaast is er ook geen limiet aan het aantal producten dat toegevoegd kan worden aan de Facebook Shop.

Geef de Shop een eigen look and feel
Een Shop zou geen Shop zijn zonder merkidentiteit. Customize de Shop omgeving door hoge kwaliteit beeldmateriaal toe te voegen en zorg voor consistentie. Wijzig daarnaast de kleuren die passen bij de huisstijl van het desbetreffende merk, wat zorgt voor herkenbaarheid.

Manage de online Shop op één plek
Customer support vindt direct binnen het platform plaats. Beantwoord vragen direct via Messenger, WhatsApp of Instagram. Betalingen via de app is helaas nog niet beschikbaar in Nederland, maar al wel in de US. 

Nadelen Facebook Shops

  • Helaas is de functie Shops nog niet voor iedereen beschikbaar. Zodra dit het geval is word je volgens Facebook hier via een e-mail over geïnformeerd.
  • Tot nu toe is het alleen mogelijk om fysieke producten te verkopen. Dit betekent: geen downloads of andere digitale producten.
  • De branding van een Facebook Shop kan slechts op een beperkt aantal punten worden aangepast.

Nieuwe Features

Live Shopping
Naast Shops is Facebook ook bezig met de ontwikkeling van Live Shopping. Live video wordt al veel langer gebruikt om producten te tonen – denk bijvoorbeeld aan releases van nieuwe gadgets of influencers die product reviews geven on the spot. 

Binnenkort zijn merken in staat om producten uit hun Shop of Catalogus te taggen. Deze verschijnen dan onderin de video, zodat mensen snel kunnen doorklikken om het product te bekijken en direct te kopen. 

Loyaliteitsprogramma’s
Nog een feature waar Facebook mee bezig is zijn loyaliteitsprogramma’s. Dit gaat om zowel het koppelen van je huidige programma aan Facebook, als het ontwikkelen van een programma speciaal voor jouw Facebook Shop.
Facebook probeert kleinere ondernemingen ook te steunen door een nog hechtere samenwerking met partners als Shopify, BigCommerce en WooCommerce aan te gaan en bedrijven de juiste hulp te verschaffen om hun Shop te laten groeien.

Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op!

Gerelateerde blogs

in social media

Multi Language Feeds, schaalbaar en performance verhogend

Storm Digital

Storm Digital

Een schaalbare set-up voor al jouw internationale Social campagnes?  Storm Digital werkt voor veel internationale klanten. Sommige klanten adverteren in meer dan 50 landen. De set-up en management van deze campagnes werd voorheen per land apart opgezet. Elk land had zijn eigen Dynamic Retargeting campagne. Meerdere keren dezelfde campagnes opzetten in een verschilende taal is […]

Lees verder
in social media

Slimme marketing, juist nu! Editie Social

Storm Digital

Storm Digital

Het Social kanaal. Ontzettend belangrijk in tijden van crisis, want hier komen mensen samen om te praten over de huidige situatie en het laatste nieuws. Het kan zijn dat jouw social campagnes op dit moment op pauze staan, of dat jouw organisatie juist frequenter aanwezig is op deze kanalen vanwege de gebruikerstoename. Hoe dan ook, […]

Lees verder
in social media

Waarom je nú aan de slag moet met Facebook Livestream

Storm Digital

Storm Digital

Facebook live is een krachtige manier om een band op te bouwen met jouw volgers. Als merk sta jij in direct contact met fans, heb je de mogelijkheid om live te reageren en toon je content die authentiek overkomt. In de afgelopen maanden zien we een trend ontstaan in het zoekvolume naar livestreams. Zo deelde […]

Lees verder