Driving into the future of SEO: Automotive

Storm Digital

Storm Digital in seo

Eerder dit jaar is er een whitepaper uitgebracht genaamd: ‘’De Semantische Revolutie – SEO in 2020’’. De volledige whitepaper is hier te vinden. In dit artikel gaan we in op de specifieke veranderingen binnen de automotive branche. Dit geldt voor alle automerken, autodealers/garages, occasion portalen en leasemaatschappijen. De automotive branche wordt gekenmerkt door een enorme variëteit aan behoeften van de doelgroep en de sleutel hierin vinden onderscheidt het kaf van het koren. 

Hieronder zijn de situatie omschrijvingen per segment van de markt.  

Automerken

Vanuit automerken is het door toename van concurrenten lastig om het de topposities te behouden op alle branded zoektermen. Dit heeft voornamelijk te maken dat er veelal een kloof zit tussen de manier waarop een automerk een pagina aanbiedt over een model en hoe occasion portalen dat bijvoorbeeld doen. Waar automerken meer zitten op beleving gaan concurrenten voornamelijk inhoudelijke informatie aanbieden. Dit is een verandering die de afgelopen periode erg is toegenomen. Door deze toename van concurrentie is het des te belangrijker geworden om accurate en duidelijke meta informatie aan te bieden voor de pagina’s zodat de kwalitatieve bezoekers de website nog weten te vinden. 

Naast de branded zoektermen is er ook nog de strijd om de non-branded zoektermen. Het is mogelijk om als merk een sterke propositie neer te zetten als het gaat om een algemene behoefte te vertalen naar een merk. Denk hierbij aan zoektermen als ‘’gezinsauto’’ of ‘’sportieve auto’’. Steeds is het de vraag, waar heeft de doelgroep behoefte aan vanuit deze zoekopdracht. 

Dealers / garages

De lokale autodealers en garages hebben te maken met dezelfde ontwikkelingen als de automerken maar dan op lokaal niveau. Het is hier met name belangrijk om na te gaan waar de meerwaarde van een lokaal bedrijf te vinden is. Zoekmachines laten steeds meer lokale zoekresultaten zien bij algemene zoektermen, hierin hoeft de lokale behoefte niet geuit te worden in de zoekvraag. Onderscheid de thema’s waarop er lokale resultaten getoond worden en zet hierop in als autodealer. Denk hierbij voornamelijk aan de service onderdelen. Zorg bij het maken of optimaliseren van deze pagina dat het lokale aspect terugkomt in tekst en gebruik van structured data schema’s als organization. Probeer eens te onderzoeken of het voor jouw bedrijf mogelijk is om hier meer in de oriënterende fase te komen met toepasselijke content. 

Is het lastig om mee te doen in de strijd rondom de landelijke zoektermen? Speel het spel dan slim en probeer indirecte zichtbaarheid te verkrijgen door je aan te sluiten bij de websites die zich juist wel op die topposities bevinden zoals: onderdelenzoekers, occasion portalen, een garage portal of een platform als Pinterest. 

Occasion portalen

Als we het hebben over een concurrerende segment binnen automotive dan gaat het vaak over occasions, de zoekvolumes hierop zijn erg hoog en er zijn veel aanbieders. Het is van belang dat er naast de actuele zichtbaarheid ook gewerkt wordt aan een propositie om het branded zoekverkeer te verhogen. Daarnaast speelt mee dat er op deze portalen enorme hoeveelheden pagina’s aanwezig zijn. Het is nodig dat zoekmachines de semantiek achter deze pagina’s begrijpt en dat er een structuur aanwezig is die zoekmachines kunnen bereiken. 

Leasemaatschappijen

Net als bij occasion portalen hebben leasemaatschappijen op het gebied van organische vindbaarheid een flinke kluif, ze moeten echt een versnelling terugschakelen om op snelheid te komen. Ten opzichte van de automerken hebben leasemaatschappijen het nadeel dat er minder gesproken wordt over het product als de auto en meer het product als dienstverlening. Dit terwijl er met name gezocht wordt op het product qua auto in combinatie met de dienstverlening als lease verlener. Hierin geldt ook dat de behoefte scherp in kaart gebracht moet worden en ook de toegevoegde waarde vanuit de leasemaatschappijen, zeker omdat vrijwel alle automerken zelf ook een lease product aanbieden. 

De meerwaarde zit voornamelijk in de oriënterende fase waarin de doelgroep zich bijvoorbeeld afvraagt wat de voordelen van lease zijn ten opzichte van kopen. 

Grip krijgen op semantiek

In het kort komt het neer op deze stappen

  • Bundelen van entiteiten en onderscheid maken in intentie
  • SEO vanuit een user experience perspectief
  • Informatievoorziening richting zoekmachines

Bundelen van entiteiten en onderscheid maken in intentie

In het kort is er een revolutie gaande van keyword-based search naar een entity-based search die erg sterk beïnvloed wordt door de intentie. Door niet alleen naar de daadwerkelijke zoekopdracht te kijken maar dit op entiteit/thema te kunnen bundelen versterkt dat de positie richting zoekmachines. Vanuit semantisch oogpunt begrijpen zoekmachines de behoefte steeds beter en daarvoor is het nodig om dit ook toe te passen op de websites. 

Semantiek gaat daarnaast verder dan één pagina, zoekmachines hechten waarde aan een duidelijke url structuur waarbij er duidelijk onderscheid is in de manier waarop een entiteit uitgelicht wordt per pagina en de intentie die hieraan gekoppeld is. In de automotive kan dit bijvoorbeeld terugkomen in de structuur Occasions -> Toyota occasions -> Toyota Aygo occasion kopen. De pagina’s vullen elkaar aan en hebben hetzelfde thema. 

Tijdens het doen van een zoekwoordanalyse is per zoekwoord te achterhalen:

  • Is dit locatiespecifiek en wordt dit getoond in de zoekresultaten
  • Is de intentie informationeel, transactioneel of navigationeel?
  • Door welke synoniemen wordt deze intentie ook geuit? 

Het is goed om een concurrentieanalyse te doen door op de te focussen zoektermen te zien welke resultaten getoond worden. Zie je veel rich content, valt er een duidelijke intentie te achterhalen uit de resultaten, wat voor type pagina’s worden er getoond. Op basis van deze vragen is het mogelijk om een beeld te creëren van de semantiek achter het zoekwoord. 

In de praktijk

Laten we eens kijken hoe we dit in de praktijk kunnen toepassen. Het doen van een zoekwoordanalyse laat zien dat er relatief veel autorijders problemen ondervinden door een niet juist uitgelijnde banden of onjuiste bandenspanning.

  • auto trekt naar rechts – 260 zoekvolume per maand
  • auto trekt naar links – 110 zoekvolume per maand
  • stuur trilt – 110 zoekvolume per maand
  • auto trilt – 260 zoekvolume per maand
  • stuur trilt bij hoge snelheid – 40 zoekvolume per maand

De entiteit van deze bundeling aan zoekwoorden zou je ‘’auto problemen – trilling stuur’’ kunnen noemen. In totaal zijn er veel verschillende zoektermen rondom deze symptomen en komen we uit op ongeveer 2500 zoekvolume per maand. 

In eerste instantie zijn dit informerende zoektermen. Als autodealer of autogarage is het vrij gemakkelijk om hier een pagina voor aan te maken en te onderbouwen hoe die trillingen veroorzaakt kunnen worden. Er is namelijk behoefte informatie en een mogelijke oplossing. Daarna kan er verwezen worden naar een concrete oplossing voor dit probleem wat leidt naar een transactionele benadering.

SEO vanuit een user experience perspectief

Het is nodig om vanuit SEO heel scherp te hebben wat de behoefte is van de doelgroep aan de hand van de gedefinieerde entiteiten. Vanuit deze behoefte is het mogelijk om een pagina aan te maken of aan te passen. Is kan bijvoorbeeld behoefte zijn aan uitleg door middel van tekst, afbeeldingen of video’s. Wellicht is er behoefte aan een configurator om iets visueel te maken of een rekentool voor maandelijkse kosten na aanschaf van een auto.

Daarnaast is het ook erg van belang om de kwaliteit van een pagina scherp te hebben. In veel gevallen binnen de automotive branche zijn de schrijvers van teksten niet perse de personen die het meeste verstand hebben van de producten of reparaties. Zorg ervoor dat dit zoveel mogelijk je bedrijf vertegenwoordigt.  

In de praktijk

In het geval van de pagina over de trilling in het stuur kan het interessant zijn om een animatie te vertonen hoe de trillingen kunnen ontstaan en hoe dit verholpen kan worden. Daarnaast is het interessant om de gevolgen te benoemen die monteurs tegenkomen, denk aan slijtage van onderdelen. Dit zou visueel gemaakt kunnen worden met een nieuw onderdeel en een onderdeel waar te lang met trilling is doorgereden.

Informatievoorziening richting zoekmachines

Het aanbieden van informatie op de pagina is één, het laten begrijpen van deze content door zoekmachines is twee. Zoekmachines kunnen steeds meer maar ze begrijpen bijvoorbeeld nog niet afbeeldingen en video’s. Daarnaast kunnen wij ze helpen om een pagina beter te begrijpen door middel van structured data toe te passen. Door dit te doen begrijpen zoekmachines de pagina beter en kan deze inhoud ook nog eens vertoond worden tussen de zoekresultaten. 

Denk hierbij aan:

  • Markeren van veelgestelde vragen
  • Optimaliseren van een alt tekst
  • Correct transcript bij een video
  • Auteur, publicatiedatum en categorie markeren
  • Productinformatie markeren

Is deze manier van werken al iets wat je toepast in de manier van zoekmachine optimalisatie? Dan ben je future proof bezig! Merk je dat dit toekomstmuziek is? Start klein door eens te kijken naar goed presterende pagina’s in Search Console en check wat je daar ‘’onbewust’’ al goed doet. Leer van deze pagina’s en breidt dit verder uit! De toegevoegde waarde van een optimaal Google My Business account is cruciaal binnen de automotive branche, lees daarom de blog over de mogelijkheden van Google My Business.

Gerelateerde blogs

in sea | seo

Marketplaces & Search: Amazon en de gevolgen voor je search strategie

Storm Digital

Storm Digital

Eerder schreven we al een artikel over Amazon: doen of niet doen? In deze meerdelige serie van DDMA schrijft onze collega Sieger van Zuiden mee aan de gevolgen van marketplaces op je search strategie. In deze editie: Amazon!  De komst van Amazon heeft het online marketplaces-landschap in Nederland op scherp gezet. De veranderingen die Amazon […]

Lees verder
in seo

Google Shopping Organic: the battle of the giants continues

Storm Digital

Storm Digital

Wist je al dat Google momenteel bezig is om terug te vechten op E-commerce vlak? Het is een battle of the giants waar we momenteel middenin zitten en Google is bezig om s werelds grootste product ecosysteem te bouwen. Het wordt 1 groot eiland waar je journey begint maar ook eindigt. Je hoeft Google nooit […]

Lees verder
in seo

SEO integreren binnen een bedrijf – SEO en de CEO

Storm Digital

Storm Digital

In dit artikel gaan we niet in op SEO tactieken of strategie, maar leggen we uit hoe je een complete organisatie in beweging kan krijgen om meer in SEO te investeren. Want het maximale resultaat wordt behaald wanneer de gehele organisatie wordt betrokken in dit belangrijkste pull kanaal. Waarom zou je SEO moeten integreren? Wanneer […]

Lees verder