Een betere ROI én zorgen voor omzetgroei: een SEA case

Storm Digital

Storm Digital in sea

Precies een jaar geleden is StormMC aan de slag gegaan met de SEA campagnes voor Lampen24.nl. De website kreeg veel bezoekers per maand via AdWords, een van de belangrijkste kanalen voor Lampen24.nl. In een jaar tijd hebben we een significante omzetgroei van 60% gerealiseerd. Daarnaast is de ROI met 20% gestegen, dat betekent meer blije klanten en een gezonde verhouding in advertentiekosten en omzet. Hoe hebben wij dit aangepakt? Een uitleg van onze SEA-specialisten.

Quick wins hebben de primaire focus

Onze consultant Leola legt uit hoe we dit hebben gerealiseerd: “In deze specifieke case zijn we eerst gaan optimaliseren op zoekwoorden. Veel brede zoekwoorden hebben een groot bereik, met als nadeel dat ze voor veel irrelevant verkeer zorgen. Door zoekwoorden op type te optimaliseren hebben we het verkeer relevanter weten te maken en gingen de conversieratio’s omhoog en kosten omlaag”. Lampen24 adverteerde bijvoorbeeld op het brede zoekwoord: lampen. Hiervoor werden ze ook gevonden op irrelevant verkeer wat zocht naar autolampen en fietslampjes.

Na de quick wins op zoekwoordniveau zijn we verder gegaan met het testen van advertentievarianten en landingspagina’s. “Relevantere advertenties zorgen voor een hogere kwaliteitsscore, betere positie en dus relevanter verkeer”, aldus Leola. Nu we een jaar verder zijn, zien we positieve resultaten. In CTR zien we een stijging van 350%. Naast het goed neerzetten van de search campagnes zijn we aan de slag gegaan met Shoppingcampagnes & Remarketing.

Meer doen met mobiel

Halverwege 2015 heeft Lampen24 hun mobiele website gelanceerd, dit was een mooie uitdaging om ook mobiel toe te voegen aan de SEA campagnes. Belangrijkste learning, wat we veel zien bij adverteerders, is dat mobiel minder goed converteert. Echter door een stijging in conversies op desktop kunnen we aannemen dat mobiel in de gehele customer journey een belangrijk apparaat is gebleken.

Tevreden klanten laten omzet groeien

Remarketing, een veel besproken onderwerp in “SEA-land”. Uiteraard ook voor Lampen24. Met het invoeren van specifieke remarketing lijsten hebben we onderscheid kunnen maken in verschillende bezoekers, zoals bestaande klanten v/s nieuwe klanten. Maar ook in de verschillende fasen van de aankoopfunnel waarin de bezoekers zich op dat moment bevonden. Door het onderscheid te maken en in te spelen op deze mogelijkheid zien we dat deze bezoekers in totaal meer dan drie keer zo goed converteren. Ruim 20% van de totale omzet komt inmiddels uit Remarketing en groeit nog dagelijks.

Lampen24 over de samenwerking met StormMC:
Niets anders dan lof over de samenwerking met StormMC! Bij de mensen van Storm (zeker bij Leola) heb ik het gevoel dat zij een verlengstuk zijn van mijn eigen organisatie, dus als het ware collega’s die altijd voor je klaar staan. Storm is professioneel, pragmatisch, pünktlich, snel, altijd bereikbaar en niet bang om eigen kennis te delen. Als ik Storm een rapportcijfer zou moeten geven dan zou ik een 9 geven.

 

Gerelateerde blogs

in sea | seo

Marketplaces & Search: Amazon en de gevolgen voor je search strategie

Storm Digital

Storm Digital

Eerder schreven we al een artikel over Amazon: doen of niet doen? In deze meerdelige serie van DDMA schrijft onze collega Sieger van Zuiden mee aan de gevolgen van marketplaces op je search strategie. In deze editie: Amazon!  De komst van Amazon heeft het online marketplaces-landschap in Nederland op scherp gezet. De veranderingen die Amazon […]

Lees verder
in sea

De SEA marketeer van de toekomst – creatives

Storm Digital

Storm Digital

Het SEA landschap is de afgelopen jaren flink veranderd. Waar een SEA marketeer een aantal jaar geleden nog bijna alles handmatig deed: CPC’s aanpassen of ad teksten a/b testen, zie je dat partijen als Google steeds meer inzetten op automatisering. Zo zijn ondertussen Smart bidding, Smart shopping en RSA’s geïntroduceerd en hier blijft het niet […]

Lees verder
in sea

Amazon: doen of niet doen?

Storm Digital

Storm Digital

Amazon is sinds kort ook in Nederland actief. Hoewel het al een tijdje mogelijk was om via een vertaalde versie van de Duitse website producten te bestellen, is dit nu ook op het .NL domein mogelijk. Uiteraard biedt dit voor Nederlandse e-commerce partijen een grote kans. Maar voordat hier massaal bovenop wordt gedoken, is het […]

Lees verder