Facebook Agency Day – Een terugblik

Storm Digital

Storm Digital in events

De belangrijkste ontwikkelingen rondom Facebook advertising

Stel, Facebook stuurt je een uitnodiging om in Dublin langs te komen. Wat doe je dan? Precies. Daar hoeven wij niet heel lang over na te denken. We komen langs. Dus vertrokken Nicky en ondergetekende naar Ierland. Op het programma; een dag vol informatie en inspiratie vanuit Facebook. Als social-nerds kun je ons bijna niet gelukkiger maken.

We delen graag alle opgedane kennis met je. Met dit stuk ben je in vijf minuten weer helemaal bij. Te lang? Te druk? Stiekem aan het lezen in de baas z’n tijd of terwijl je het vliegtuig moet halen? Geen probleem, dan dit zijn de belangrijkste zaken die je moet weten:

1) Maak je advertenties zo persoonlijk mogelijk, millennials verwachten inmiddels niet anders. Oh, en gebruik video & video & video.

2) Start je campagnes altijd met een duidelijk doel. Daarop stuurt de hele campagne. Is die niet duidelijk, dan zal je campagne ook minder presteren. Klinkt logisch, maar weet jij iedere keer of je wilt sturen op brand awareness of post engagement?

3) Zorg ervoor dat je het delivery system van Facebook niet teveel belemmerd. Dat betekent; geen ingewikkelde campagne set-up met veel verschillende doelgroepen. Geef het systeem de ruimte, gebruik grote (lookalikes) audiences op basis van conversions en de hele Facebook familie (Instagram, Facebook, Messenger & Audience Network).

4) Een teaser; Facebook komt soon met ‘attribution model tooling’, waarbij we over alle kanalen en touchpoints people-based diverse attributie door kunnen meten. Inderdaad; de betere versie van Atlas…?

5) Eigenlijk de belangrijkste tip! Bel of mail direct met een van de Storm Digital social marketing consultants 😉 Zij helpen je om bij te blijven en je business te laten groeien via Facebook.

Snel, sneller, snelst.
Als Facebook een presentatie geeft, dan weet je dat ze bijna altijd starten met het delen van hun indrukwekkende cijfers. De miljoenen en miljarden gebruikers, foto’s, video’s en Stories vliegen je om de oren. Om nog maar even te benadrukken wat voor enorm bereik en impact de Facebook Family heeft.

Maar niet alleen die cijfers zijn indrukwekkend. Ook de snelheid waarmee dit gaat, is bepalend. Facebook zelf geeft ook aan; alles gaat steeds sneller, soms zelfs sneller dan wij kunnen bedenken. Onze gebruikers zijn ons voor. Betekent overigens niet dat we als mensen die snelheid niet aan kunnen. Ons brein is tot veel in staat.

Zo hebben we slecht 0.3 milliseconden nodig om gedachten te verwerken. En we kunnen steeds sneller woorden verwerken per minuut. Zolang we maar focus hebben. Content die gedeeld wordt, kan een consument dus ook steeds sneller verwerken. Op mobile hebben we slechts 1.7 seconde nodig, op desktop 2.5. Sterker nog; voor een recall van content hebben we slechts 0.25 seconden nodig.

Als bedrijf of merk is dat een uitdaging. Hoe houd je een wereld die steeds sneller wordt bij? Hoe zorg je ervoor dat je in die (milli)seconden een impact maakt? Drie dingen zijn belangrijk, zo meldt Facebook: get personal faster – get attention quickly – embrace the change. Oftewel; zorg dat je altijd zoveel mogelijk relevantie en personalisatie in je advertentie opbouwt. Je doelgroep verwacht niet anders.

Video: lean back of lean forward?
Dat Facebook & video een gelukkig huwelijk is, hoef je niemand te vertellen. Tijdens deze Agency Day deelde Facebook een aantal tips. Deel je video’s bijvoorbeeld op in categorieën. Facebook zelf noemt ze: on-the-go, lean forward en lean back. Oftewel; passend bij het juiste moment. On-the-go zijn heel korte video’s, om in 5 seconden een boodschap over te brengen. De lean forward video’s zijn meer interactief, denk aan Canvas ads of 360 graden video’s. En de lean-back video is juist een langere video, denk aan 3-5 minuten, waarin je doelgroep ‘s avonds op de bank hangt en alle tijd heeft om een video te bekijken. Een verdeling van 70% – 20% – 10% in deze categorieën, zou aan te raden zijn. Best interessant.

Algorithm: geef Facebook de ruimte.
Jazeker, de tijd van 10 doelgroepen in een campagne is voorbij. Relevantie opbouwen is nog steeds belangrijk, specifieke targeting ook. Maar een campagne waarbij je zoveel doelgroepen hebt, werkt het delivery system van Facebook alleen maar tegen. Less is more, in dit geval.

Wat Facebook zelf voorstelt? Tja, gebruik bijvoorbeeld maar twee of drie doelgroepen. En bouw die doelgroepen (lees: lookalikes) op aan de hand van conversion data. Mensen die een product in je winkelmandje hebben gedaan bijvoorbeeld. Of klanten met de hoogste lifetime value.

Het lijkt de categorie ‘open-deur’, maar bij Facebook hameren ze op het duidelijk hebben van je campagne-doel. Wat wil je echt bereiken in je campagne? Op basis daarvan levert Facebook namelijk z’n advertenties uit aan de juiste mensen. Stel, je target alle Amsterdammers. Dan zul je nooit daadwerkelijk alle Amsterdammers bereiken, omdat je een bepaald doel hebt met de campagne. Facebook zoekt altijd mensen die passen bij jouw campagne-doelstelling, waarmee er dus ook automatisch een deel wegvalt.

Measurement: een klik is maar een klik.
Het zou niet misstaan op een tegeltje in de wc: een klik is maar een klik. En die klik zegt niet zoveel. Het is geen indicator voor goede resultaten. Een studie van Nielsen en Facebook geeft aan dat er geen significante correlatie is tussen CTR en een brand effect.

Dat geldt voor ad recall, voor brand awareness en voor purchase intent. Sturen op simpel clicks is vaak dus niet de juiste metric. Zo kun je voor website traffic veel beter sturen op een pixel event (view content bijv.) dan op alleen link clicks. Nogmaals; welk doel wil je bereiken?

Ander opvallend nieuws vanuit measurement: Facebook werkt aan een advanced measurement tool. Namelijk; het meten van je campagneresultaten via diverse attributie-modellen. Inderdaad, de opvolger van het niet geheel geslaagde Atlas. Dit zou wel eens een heel gave mogelijkheid zijn om over alle kanalen je attributie (people-based) in kaart te brengen. Je kan dan kiezen uit: last click attributie, even-credit, time-delay of positional. En dat gewoon vanuit je Business Manager. Wanneer het beschikbaar is? Soon. Ehm, ja. Afwachten dan maar.

Conclusie: werk aan de winkel.
Je oren klapperen na zo’n dag. We begonnen de dag al met ‘sneller, sneller, snelst’ en Facebook geeft zelf ook duidelijk onverminderd veel gas. De productontwikkelingen blijven maar komen. Wat nu werkt, is morgen weer anders. Zaak om bij te blijven dus, wil je het maximale uit je Facebook inzet blijven halen.

Wil je meer weten over al deze productontwikkelingen? Of heb je vragen? Bel of mail Nicky of mij. We praten je graag bij!

Gerelateerde blogs

in events

Stormvogels op DMEXCO!

Storm Digital

Storm Digital

Collega’s Willemijn, Caren, Aukeline en Koen bezochten op 11 & 12 september de grootste Digital Marketing expo en conferentie dat Europa rijk is: DMEXCO in Keulen. Het thema dit jaar was: “Trust in you”. Vertrouwen is in deze drieledig:  Vertrouwen van de consument in bedrijven/merken Vertrouwen van de bedrijven in haar werknemers Vertrouwen van de […]

Lees verder
in events

Fullstack Fest 2019!

Storm Digital

Storm Digital

Wat hebben een professor in superman-pak, Houdini en sociaal netwerk Yubl met elkaar gemeen? Precies! Ze kwamen allemaal aan bod tijdens Fullstack Fest 2019! Een hele delegatie Stormvogels bestaande uit Arjan, Daan, Dave, Boris en Robin is afgelopen week afgereisd naar Sitges, Barcelona. Hier hebben zij, naast het drinken van heerlijke cervezas deelgenomen aan Fullstack […]

Lees verder
in events

Mark en Bob waren naar de GMP Summit in Dublin!

Storm Digital

Storm Digital

GMP Summit Dublin: “Marketeers zijn wetenschappers in de social sciences”  Dinsdagochtend 3 september was het zover, collega’s Bob & Mark zijn uitgenodigd voor het jaarlijkse Google Marketing Platform Summit in Dublin. En ze hebben er zin in! Na een heerlijke lunch  trapte Mick Hodgins – GMP Director en gastheer van het event, af op Google’s […]

Lees verder