Friends of Search 2019

Storm Digital

Storm Digital in sea | seo

Je kunt het bijna niet gemist hebben. Afgelopen woensdag 6 februari vond het niet te missen Search event van het jaar “Friends of Search” plaats. Wederom werden de industriële kromhouthallen omgetoverd tot het Search kenniscentrum van Nederland. Tijdens het evenement worden de nieuwste Trends & Ontwikkeling op het vlak van SEA & SEO uitgebreid besproken. Uiteraard was Storm Digital ook aanwezig. En we nemen je graag mee met wat dit jaar, wat ons betreft, de drie belangrijkste topics waren.

Artifcal Intelligence (AI) / Machine Learning (ML)

Je kon gedurende de 2019 editie van FOS geen kwartier doorkomen zonder een van deze twee termen naar je oren geslingerd te krijgen. Geen enkele spreker negeerde een van deze onderwerpen en ook de Game of Thrones referentie “AI is coming” werd door meerdere sprekers gebruikt.

Gedurende de dag werd er gesproken over hoe de bovenstaande technologieën worden ingezet om campagne & website prestaties te verbeteren. Van bidding tools die leren om je campagnes te optimaliseren op basis van het weer tot de beste Google Ads & Google sheets scripts die je uren werk uit handen nemen. Naast de voordelen die deze technologieën meebrengen werd er óók gesproken over de beperkingen van deze systemen. ML is bijvoorbeeld heel goed in het behalen van een gesteld doel (bijvoorbeeld een aantal conversies), echter als de randvoorwaarden niet goed gedefinieerd worden kan dit leiden tot extreem hoge kosten.

Toekomst van de Search Consultant

Met de komst van steeds geavanceerdere technologieën zoals AI & Machine Learning is de grootste angst van elke Search Consultant om overbodig te worden. Ook gedurende FOS 2019 kwam dit onderwerp (wederom) breed aan bod. Luisterend naar de verschillende sprekers kan de volgende conclusie worden getrokken:

Hoewel automatisering steeds meer uitvoerend werk kan overnemen en het waarschijnlijk sneller en beter kan doen, zal de rol van de Search consultant de komende jaren zeker niet volledig verdwijnen. Wel zal de rol van deze consultant een verandering moeten doormaken.

Zo werd gedurende de dag gesproken over situaties waarbij menselijke interpretatie van data cruciaal waren voor het succes van een automatiseringsproject. Denk hierbij aan situaties waarbij bijvoorbeeld ethische kwesties voorbij komen die zonder dat je het direct door hebt schade kunnen brengen aan je merk of organisatie.

Tot slot zijn deze systemen alles behalve eenvoudig en zeker niet iedereen heeft dezelfde (technische) kennis over deze complexe zaken. Daarom zal er (voorlopig) altijd een persoon moeten zijn die de vertaling kan maken naar de beslissingsnemers binnen een organisatie.

Voice Assistants

En tot slot ‘Voice Assistants & Voice Search’. Er wordt al langere periode geroepen dat Voice “the next big thing” is. Helaas viel de vernieuwing tijdens FOS tegen. Voice is op dit moment (zeker in Nederland) nog niet meer dan een leuke gadget. Het ging dan ook met name over potentiële mogelijkheden voor het inzetten van voice voor een organisatie, denk hierbij aan een chatbot of informatiepunt. De connectie met SEA & SEO ontbrak tijdens de presentaties.

Een terechte vraag uit het publiek: Wanneer & hoe kunnen we gaan adverteren op de verschillende assistants. Lee Boonstra (Sales Engineer Google) gaf het sterke antwoord: “Laten we eerst zorgen dat mensen voice assistants gaan gebruiken voordat we erop gaan adverteren.”

Een mooi streven, waar we vanuit Storm Digital graag op gaan inspelen!

Eindoordeel Friends of Search 2019?

Een goed georganiseerd evenement met sterke sprekers en een geweldige lunch. Het zijn inspirerende sessies, waarmee je met veel enthousiasme naar huis gaat. Voor volgend jaar zouden we het tof vinden wanneer er nog iets meer concrete innovaties op de agenda staan. Wij gaan altijd graag ergens morgen mee aan de slag. Dan zijn we er zeker weer bij.

Meer weten over onze eigen search activiteiten? Neem vooral even een kijkje op de dienstenpagina’s van zowel SEA als SEO. Of neem direct contact met ons op. 

Gerelateerde blogs

in sea | seo

Marketplaces & Search: Amazon en de gevolgen voor je search strategie

Storm Digital

Storm Digital

Eerder schreven we al een artikel over Amazon: doen of niet doen? In deze meerdelige serie van DDMA schrijft onze collega Sieger van Zuiden mee aan de gevolgen van marketplaces op je search strategie. In deze editie: Amazon!  De komst van Amazon heeft het online marketplaces-landschap in Nederland op scherp gezet. De veranderingen die Amazon […]

Lees verder
in seo

Driving into the future of SEO: Automotive

Storm Digital

Storm Digital

Eerder dit jaar is er een whitepaper uitgebracht genaamd: ‘’De Semantische Revolutie – SEO in 2020’’. De volledige whitepaper is hier te vinden. In dit artikel gaan we in op de specifieke veranderingen binnen de automotive branche. Dit geldt voor alle automerken, autodealers/garages, occasion portalen en leasemaatschappijen. De automotive branche wordt gekenmerkt door een enorme […]

Lees verder
in seo

Google Shopping Organic: the battle of the giants continues

Storm Digital

Storm Digital

Wist je al dat Google momenteel bezig is om terug te vechten op E-commerce vlak? Het is een battle of the giants waar we momenteel middenin zitten en Google is bezig om s werelds grootste product ecosysteem te bouwen. Het wordt 1 groot eiland waar je journey begint maar ook eindigt. Je hoeft Google nooit […]

Lees verder