Friends of Search 2019

Storm Digital, in sea | seo

Je kunt het bijna niet gemist hebben. Afgelopen woensdag 6 februari vond het niet te missen Search event van het jaar “Friends of Search” plaats. Wederom werden de industriële kromhouthallen omgetoverd tot het Search kenniscentrum van Nederland. Tijdens het evenement worden de nieuwste Trends & Ontwikkeling op het vlak van SEA & SEO uitgebreid besproken. Uiteraard was Storm Digital ook aanwezig. En we nemen je graag mee met wat dit jaar, wat ons betreft, de drie belangrijkste topics waren.

Artifcal Intelligence (AI) / Machine Learning (ML)

Je kon gedurende de 2019 editie van FOS geen kwartier doorkomen zonder een van deze twee termen naar je oren geslingerd te krijgen. Geen enkele spreker negeerde een van deze onderwerpen en ook de Game of Thrones referentie “AI is coming” werd door meerdere sprekers gebruikt.

Gedurende de dag werd er gesproken over hoe de bovenstaande technologieën worden ingezet om campagne & website prestaties te verbeteren. Van bidding tools die leren om je campagnes te optimaliseren op basis van het weer tot de beste Google Ads & Google sheets scripts die je uren werk uit handen nemen. Naast de voordelen die deze technologieën meebrengen werd er óók gesproken over de beperkingen van deze systemen. ML is bijvoorbeeld heel goed in het behalen van een gesteld doel (bijvoorbeeld een aantal conversies), echter als de randvoorwaarden niet goed gedefinieerd worden kan dit leiden tot extreem hoge kosten.

Toekomst van de Search Consultant

Met de komst van steeds geavanceerdere technologieën zoals AI & Machine Learning is de grootste angst van elke Search Consultant om overbodig te worden. Ook gedurende FOS 2019 kwam dit onderwerp (wederom) breed aan bod. Luisterend naar de verschillende sprekers kan de volgende conclusie worden getrokken:

Hoewel automatisering steeds meer uitvoerend werk kan overnemen en het waarschijnlijk sneller en beter kan doen, zal de rol van de Search consultant de komende jaren zeker niet volledig verdwijnen. Wel zal de rol van deze consultant een verandering moeten doormaken.

Zo werd gedurende de dag gesproken over situaties waarbij menselijke interpretatie van data cruciaal waren voor het succes van een automatiseringsproject. Denk hierbij aan situaties waarbij bijvoorbeeld ethische kwesties voorbij komen die zonder dat je het direct door hebt schade kunnen brengen aan je merk of organisatie.

Tot slot zijn deze systemen alles behalve eenvoudig en zeker niet iedereen heeft dezelfde (technische) kennis over deze complexe zaken. Daarom zal er (voorlopig) altijd een persoon moeten zijn die de vertaling kan maken naar de beslissingsnemers binnen een organisatie.

Voice Assistants

En tot slot ‘Voice Assistants & Voice Search’. Er wordt al langere periode geroepen dat Voice “the next big thing” is. Helaas viel de vernieuwing tijdens FOS tegen. Voice is op dit moment (zeker in Nederland) nog niet meer dan een leuke gadget. Het ging dan ook met name over potentiële mogelijkheden voor het inzetten van voice voor een organisatie, denk hierbij aan een chatbot of informatiepunt. De connectie met SEA & SEO ontbrak tijdens de presentaties.

Een terechte vraag uit het publiek: Wanneer & hoe kunnen we gaan adverteren op de verschillende assistants. Lee Boonstra (Sales Engineer Google) gaf het sterke antwoord: “Laten we eerst zorgen dat mensen voice assistants gaan gebruiken voordat we erop gaan adverteren.”

Een mooi streven, waar we vanuit Storm Digital graag op gaan inspelen!

Eindoordeel Friends of Search 2019?

Een goed georganiseerd evenement met sterke sprekers en een geweldige lunch. Het zijn inspirerende sessies, waarmee je met veel enthousiasme naar huis gaat. Voor volgend jaar zouden we het tof vinden wanneer er nog iets meer concrete innovaties op de agenda staan. Wij gaan altijd graag ergens morgen mee aan de slag. Dan zijn we er zeker weer bij.

Meer weten over onze eigen search activiteiten? Neem vooral even een kijkje op de dienstenpagina’s van zowel SEA als SEO. Of neem direct contact met ons op. 

Gerelateerde blogs

in algemeen | digital advertising | sea | seo

Google Marketing Live 2018: ontdek de nieuwe features

Storm Digital

Het kan je niet zijn ontgaan. De lancering van het Google Marketing Platform, waarbij Google Analytics 360 Suite & DoubleClick zijn samengevoegd. Maar dat was nog niet alles. Tijdens Google Marketing Live kwam Google met nog meer nieuwe marketing feature upgrades. Lees in dit artikel de vijf ontwikkelingen die van belang zijn voor jou als […]

Lees verder
in content marketing | sea | seo

Search anno 2018

Storm Digital

Precies een week geleden vond Friends of Search 2018 plaats. Na enkele eerdere geslaagde edities gingen zij nu over op, zoals elke succesvolle rockband, de ‘Best of Edition’. Dit resulteerde in een line-up met succesvolle sprekers uit voorgaande edities en sprekers met nieuwe inzichten uit de Search wereld. Uiteraard mochten de ‘hits’ als Garry Illyes, […]

Lees verder
in seo

Meer zichtbaarheid met Google Carousel

Sander Verkaik

Sinds een aantal jaar zien we veel verschuivingen en veranderingen in de presentatie van de Google zoekresultaten. Google wil de manier waarop de zoekvraag wordt beantwoord steeds beter laten aansluiten op de behoefte van de doelgroep. Onder andere Google Shopping, Google Local, Knowledge Graphs, AMP pagina’s en rich media dragen hieraan bij. Sinds een tijdje […]

Lees verder