Geen toekomst zonder groeimarketing

Storm Digital, in algemeen

De derde industriële revolutie nog maar net achter de rug, of we staan al aan het begin van de vierde! Belangrijkste kenmerk? Eén van de meest herkenbare veranderingen is dat alles ‘servicegericht’ is. Ofwel, personalisatie staat voorop! De klant verwacht ten alle tijden dat men weet wat er bij hem speelt en naar welke informatie hij op zoek is.  Succesvol zijn en blijven in dit nieuwe tijdperk vraagt om een hele andere manier van werken, om verandering van leiderschapsstijl, en cultuur. Stilzitten is geen optie en bij een gebrek aan daadkracht in combinatie met een gebrek aan bereidheid tot investeren in digital, is het einde al gauw nabij (alleen al in 2016 betekende dit het einde voor Perry Sport, M&S en de Macintosh Group…). Kortom vergaande digitalisering is geen keuze meer.

Tegenwoordig krijgt deze keuze al snel een label: growth marketing, growth hacking, technical marketing. Veel lezers zullen deze begrippen herkennen. Vraag echter 20 mensen waar ze voor staan en je hebt 20 verschillende definities. De definitie zelf doet er ook niet zoveel toe: een blik op de bedrijven die “het” doen zegt genoeg. Uber, AirBnB, het Nederlandse Picnic: het zijn “winnaars” die sterk groeien door haarscherp inzicht te hebben in elke fase die hun gebruiker ervaart. Niet alleen dat inzicht is extreem doorgevoerd, maar de toepassing van de juiste marketing technologie op elk van die fase is iets waarmee deze bedrijven geobsedeerd zijn.

Marketing is digital first

Dit vraagt ook wat van de bureaus die dit type bedrijven bijstaan in hun ambities. Marketing is digital first en dat is precies waar de uitdaging zit. “Alles kan” en tegelijkertijd is het afbreukrisico van het niet juist of volledig gebruiken van een technologische oplossing kostbaar. Het leidt tot een averechts effect binnen de organisatie en de bereidheid om nieuwe oplossingen te kunnen en kennen. Effectieve ondersteuning van een bureau bij technologie keuzes en implementaties is slechts succesvol wanneer de samenhang tussen belangrijke gebieden van digital marketing anno 2017 wordt begrepen. Een bureau dat het verschil maakt  zorgt voor de verbinding tussen de aandachtsgebieden van marketing: datacollectie en – gebruik, segmentatie, campagne management en content creatie. Wat gebeurt er met de data en inzichten die marketing technologie geeft. Zijn doelgroepen specifiek geformuleerd en worden deze ook bereikt? Worden campagnes over alle kanalen bijgestuurd op basis van actuele inzichten. Zijn afdelingen in staat om op basis van gemeenschappelijke inzichten en gedeelde groeidoelstellingen continu bij te schakelen en te verbeteren? Als al deze vragen met ‘ja’ worden beantwoord, dan wordt marketing integraal toegepast voor de groeidoelstellingen van het bedrijf.

Bureaus worden betaald om de volgende stappen te zetten voor hun klanten, niet om allerlei operationele (media)voordeeltjes te bewerkstelligen die op langere termijn geen enkele bestendigheid hebben. Alleen bureaus die groei marketing stappen kunnen realiseren, in intensieve werking met hun klanten, gaan overleven. En dat is een hele goede ontwikkeling.

 

Sharing is caringShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde blogs

in algemeen | content marketing | nieuws | sea | seo

Storm Digital represent bij Friends of Search

Nynke Feenstra

De search consultants Bart Santing & Sander Verkaik waren gisteren aanwezig bij het Friends of Search congres in Amsterdam. In deze blog nemen ze je mee in de highlights van dit event. SEO Tijdens het congres zijn vele verschillende onderwerpen de revu gepasseerd. Er was een zaal specifiek gericht op SEO. Redelijk veel onderwerpen die […]

Lees verder