Google Chrome pauzeert Flash banners vanaf 1 september

Storm Digital

Storm Digital in display advertising

Adobe Flash was de afgelopen jaren de standaard voor het ontwikkelen van online banners. Sinds de komst van de iOS apparaten zoals de iPad en de iPhone, welke geen Flash ondersteunen, is Flash aan het uitfaseren. Nadat de Safari browser (26% marktaandeel eerste helft 2015 ) in 2013 Flash al automatisch pauzeerde gaat Google Chrome (32% marktaandeel eerste helft 2015) per 1 september hetzelfde doen. Ditbetekent dat meer dan 55% van de browsers de Flash banner niet meer automatisch zal afspelen.Gebruikers zien daardoor alleen een statische afbeelding.

image-Flash

Google en Apple doen dit om de snelheid van hun browsers te verhogen en om onder andere de accuduur van mobiele apparaten te bevorderen. Advertenties die in Flash staan kunnen nog wel afgespeeld worden door de gebruiker, maar de advertentie moet dan actief aangezet worden. Dit kan door met de rechtermuisknop op de advertentie te klikken en afspelen te selecteren. Hierdoor zal de attentiewaarde van de banner enorm achteruit gaan. Deze zal namelijk niet meer de aandacht trekken door middel van een opvallende animatie. Het aantal internetgebruikers dat de banner zal zien animeren zal enorm achteruit gaan. Veel gebruikers zullen de banner niet uit vrije wil laten afspelen.

StormMC is al meer dan twee jaar bezig met de ontwikkeling van HTML5 banners als de vervanger voor Flash en sinds oktober vorig jaar gestart met het actief afraden van de ontwikkeling van Flash materiaal. HTML5 is de nieuwe standaard voor banners en wordt door alle grote advertentieplatformen ondersteund. Mocht je zelf toch nog Flash banners hebben draaien en wil je voorkomen dat je minder gaat presteren, neem dan snel contact op, zodat we de creaties (banners, rich media en/of landingspagina’s) kunnen ombouwen van Flash naar HTML5.

Gerelateerde blogs

in display advertising

First Price Auctions… wat betekent het voor jou?

Storm Digital

Storm Digital

De afgelopen periode is er nogal wat berichtgeving voorbij gekomen over First Price Auctions van Google. Maar wat betekent dit nou eigenlijk voor jou? Stormvogel Dennis vertelt je er alles over en, nog belangrijker, zal je vertellen hoe je er mee moet omgaan. Wat gaat er gebeuren? Vanaf 10 september is Ad Exchange volledig overgaan […]

Lees verder
in display advertising

New York – Programmatic Summit – Google

Storm Digital

Storm Digital

Op 18 en 19 april waren we in New York voor het Google Programmatic Summit. De vraag die daar centraal stond: “Wat gebeurt er allemaal in het programmatic landschap?” In dit verslag heeft onze programmatic goeroe Hedwich de Groot de belangrijkste learnings op een rij gezet. Van prime time consumptie naar always on consumptie De […]

Lees verder