Google lanceert nieuwe update: ETA’s (Expanded Text Ads)

Storm Digital

Storm Digital in sea

Gisteravond tijdens de Adwords Summit in de US heeft Google een nieuwe bèta gelanceerd; de zogenoemde Expanded Text Ads. Een handjevol adverteerders heeft onlangs de mogelijkheid gekregen om deze bèta te gaan testen. Wij delen graag met jullie onze tips & tricks. Eerder in mei kwam er ook al een SEO update naar buiten waarbij Google aangaf het aantal tekens voor de organische resultaten te hebben aangepast.

Wat zijn ETA’s

Belangrijk om te weten is dat de vernieuwde advertenties nieuwe regels hebben. De nieuwe regels bestaan uit: twee titels van elk maximaal 30 tekens. Vervolgens een beschrijvende regel van maximaal 80 tekens. Ofwel, niet langer meer twee aparte regels. De advertentie eindigt met een zichtbare URL met daarbij twee mogelijkheden voor zogenoemde “path’s”. Je hebt vervolgens maximaal 15 karakters per path. Het domein van de zichtbare URL zal automatisch vanuit je bestemmings URL worden ingevuld om zodoende foutmarges te voorkomen.

ETA’s zijn voor zowel desktop/tablet en mobiel van toepassing. Echter (in de bèta) is het niet mogelijk om een mobiele voorkeursadvertentie te maken op basis van het nieuwe format. Dat betekent éénzelfde advertentie voor zowel desktop, tablet & mobiel. Dit is in lijn met de onlangs uitgerolde update van Google waarbij ze de rechterkolom in de SERP hebben laten vervallen en eenzelfde layout hanteren voor alle apparaten en uitgaan van een “mobile first world”. De nieuwe default set is voor adverteerders in de bèta de nieuwe versie van de tekstadvertenties. Op dit moment kun je alleen via een bulk sheet meerdere advertenties tegelijk aanpassen. Later dit jaar (verwachting omstreeks juli) zullen ook diverse API’s volgen. De nieuwe advertenties worden op alle posities weergegeven, zowel boven als onder de vouw in de SERP.

Google ETA voorbeeld
Google ETA voorbeeld

Tips & Tricks:

Meten van resultaat

Binnen de testperiode is het mogelijk om de nieuwe advertenties te testen ten opzichte van de “oude advertenties”. Er komt een filterweergave in de AdWords interface waarbij je kan filteren op soort advertentie, namelijk de ETA. Hiermee kun je het verschil zien in prestaties van je oude advertenties ten opzichte van de nieuwe ETA’s. Met een segment kun je zelfs de verschillen op de verschillende apparaten zien. De ETA’s werken ook met experimenten & drafts.

Zoals het nu lijkt is er na de zomer geen keuze meer of je ETA’s wel of niet wil inzetten. Google zal later dit jaar de oude advertentie formats gaan omzetten naar de nieuwe regels. Daarmee zal iedereen dus zijn advertenties moeten gaan aanpassen.

Kwaliteitsscore

Een van de grote voordelen is de extra regel in de titel, waardoor er mogelijkheden zijn om je kwaliteitsscore te verbeteren. Immers: meer tekst betekent dat je relevantere advertenties kan schrijven. Helemaal bij zoekwoorden als “Overstappen energieleverancier”, wat met 29 tekens in de oude situatie niet mogelijk was. In de nieuwe situatie met 30 tekens wél en daarbij ook nog een extra regel om verdere relevantie in de advertentie te verhogen.

Extensies

De advertentie extensies werken natuurlijk nog op dezelfde manier. Echter, wanneer je kritisch door je advertentieteksten gaat, zul je zien dat je soms nog wel eens hetzelfde roept, zowel in een highlight extensie als in je advertentie. De enige overweging hierbij was dat je niet altijd zeker wist of je highlights werden weergegeven. De extra titel biedt nu de mogelijkheid om deze belangrijke USP’s wél in de advertentietekst te plaatsen zodat je zeker weet dat ze worden weergegeven. Let dan natuurlijk wel op of je highlights nog goed aansluiten.

Resultaten

En dan het belangrijkste: Google verwacht dat adverteerders een verbetering in CTR kunnen zien van wel 20%. Immers: meer zichtbaarheid en grotere advertenties die nog prominenter aanwezig zijn. Natuurlijk is deze nieuwe update een bèta en kunnen we nog niet met 100% garantie zeggen dat alles blijft zoals het nu is. Maar de verwachtingen zijn zeer positief!

Uiteraard nemen we de komende periode de “proef op de som” en testen we deze nieuwe ETA’s ten opzichte van de oude advertentie formats, voor de klanten die zijn toegelaten in deze bèta.

Nuance hierbij is overigens wel dat in de testfase de ETA’s maar voor maximaal 20% aan het publiek worden weergegeven. Daarom is het verstandig om de nieuwe advertenties met name toe te voegen aan de advertentiegroepen met veel zoekvolume om zodoende voldoende significantie te bereiken. Let wel: wanneer je dus alleen ETA’s inzet in de testfase ga je veel verkeer mis lopen!

Enthousiast geworden? Maar geen idee wat je hier nu concreet mee moet? Storm helpt je graag! Neem contact op met je vaste SEA consultant voor meer informatie. Of mail naar welkom@stormdigital.nl

Er waren overigens nog meer aankondigingen vanuit Google. De gehele livestream van de Google Performance Summit kijk je hier terug.

Gerelateerde blogs

in sea | seo

Marketplaces & Search: Amazon en de gevolgen voor je search strategie

Storm Digital

Storm Digital

Eerder schreven we al een artikel over Amazon: doen of niet doen? In deze meerdelige serie van DDMA schrijft onze collega Sieger van Zuiden mee aan de gevolgen van marketplaces op je search strategie. In deze editie: Amazon!  De komst van Amazon heeft het online marketplaces-landschap in Nederland op scherp gezet. De veranderingen die Amazon […]

Lees verder
in sea

De SEA marketeer van de toekomst – creatives

Storm Digital

Storm Digital

Het SEA landschap is de afgelopen jaren flink veranderd. Waar een SEA marketeer een aantal jaar geleden nog bijna alles handmatig deed: CPC’s aanpassen of ad teksten a/b testen, zie je dat partijen als Google steeds meer inzetten op automatisering. Zo zijn ondertussen Smart bidding, Smart shopping en RSA’s geïntroduceerd en hier blijft het niet […]

Lees verder
in sea

Amazon: doen of niet doen?

Storm Digital

Storm Digital

Amazon is sinds kort ook in Nederland actief. Hoewel het al een tijdje mogelijk was om via een vertaalde versie van de Duitse website producten te bestellen, is dit nu ook op het .NL domein mogelijk. Uiteraard biedt dit voor Nederlandse e-commerce partijen een grote kans. Maar voordat hier massaal bovenop wordt gedoken, is het […]

Lees verder