Google Marketing Live 2018: ontdek de nieuwe features

Storm Digital

Storm Digital in algemeen | digital advertising | sea | seo

Het kan je niet zijn ontgaan. De lancering van het Google Marketing Platform, waarbij Google Analytics 360 Suite & DoubleClick zijn samengevoegd. Maar dat was nog niet alles. Tijdens Google Marketing Live kwam Google met nog meer nieuwe marketing feature upgrades. Lees in dit artikel de vijf ontwikkelingen die van belang zijn voor jou als digital marketeer.

Sinds de oprichting van Google Adwords, zo’n achttien jaar geleden, is er veel veranderd in het digitale medialandschap. Digitale devices zijn vandaag de dag niet meer weg te denken uit ons leven, multi screen/touch is de nieuwe standaard en daarbij is de huidige consument behoorlijk digitaal onderlegd. Kortom allemaal ontwikkelingen waarbij marketeers meer en meer in de gelegenheid worden gesteld om de consument te bereiken. Door de lancering van de verschillende features verbreedt Google zijn productportfolio en de mogelijkheden die dit jou als marketeer biedt. Wijzigingen die jouw werkzaamheden gemakkelijker en toegankelijker maken.

Relevantie belangrijker dan ooit 

We reizen dagelijks op vele manieren door het digitale medialandschap. Zoals gezegd is dit digitale medialandschap enorm aan het veranderen. Vandaag de dag is het belangrijker dan ooit om waarde, transparantie en vertrouwen voorop te stellen in je dagelijkse werkzaamheden als marketeer. Juist omdat we als maatschappij zo digitaal onderlegd zijn geworden. Digital is al lang niet meer bijzaak, maar een substantieel onderdeel van ons dagelijks leven. Machine Learning maakt het mogelijk om gepersonaliseerd, snel en efficiënt boodschappen te verkondigen en daarbij de focus te leggen op het waardevolle karakter van advertentiemogelijkheden. Omdat de consument meer controle en betere content verwacht, maken de nieuwe human insights features uit het Google Marketing Platform het jou als marketeer gemakkelijker om campagnes te monitoren.

1. Google Adwords wordt Google Ads

Een mooie toevoeging aan het Google Marketing Platform is de doorvoering in Adwords. Adwords is onder handen genomen en kent vanaf eind deze maand nog meer geoptimaliseerde advertentiemogelijkheden. Niet langer is automatisering beperkt tot bepaalde aspecten van campagnebeheer als bidding of dynamische headlines. Vanaf deze maand kan elk facet van een campagne worden geautomatiseerd op basis van eenvoudigere input van de adverteerder. Waar er eerst dynamische zoekadvertenties waren, zijn er nu responsive zoekadvertenties. Het inkopen en beheren vindt hiermee eenvoudiger en overzichtelijker plaats onder één paraplu. Iets wat jouw werk efficiënter maakt en de journey van de gebruiker relevanter. 

Met de responsive zoekadvertenties, die de komende maanden uit zullen rollen, is het mogelijk om meer tekens te gebruiken in je ads. Het geeft je de mogelijkheid om als adverteerder maximaal vijftien headlines en vier beschrijvingen toe te voegen, die maximaal 90 in plaats van 80 tekens bevatten. In de zoekresultaten kunnen advertenties maar liefst drie koppen bevatten, in plaats van twee. En maximaal 90 beschrijvingen in plaats van een beschrijving in 80 tekens. Google matcht automatisch de combinatie die het meest overeenkomt met de zoekopdracht van de gebruiker. Hoe gevarieerder de invoer, hoe meer kans de advertentiegroep heeft om veilingen in te voeren die gerelateerd zijn aan de zoekwoorden die bij de invoer worden gebruikt. Uitkomsten die inzichten bieden voor verdere automatisering en de responsive search ads.

2. Youtube Maximize Lift

Ook voor ad’s op Youtube zijn er voor adverteerders nieuwe features. Het platform kende vorig jaar een groei van 150 procent in advertentie conversies. YouTube wordt daarmee steeds belangrijker voor de merkbeleving bij de consument in het aankoopproces. Door middel van een nieuwe Smart Bidding Strategy, genaamd ‘Maximize Lift’ speelt Google hier slim op in. De strategie maakt het makkelijker om gebruikers die interesse tonen in een specifiek product of merk op te volgen in de customer journey. Deze strategie zal later dit jaar beschikbaar zijn.

3. Shopping campaigns

Met smart shopping campagnes is het mogelijk om de weergave van advertenties in de advertentienetwerken en property’s van Google automatisch te optimaliseren. Hierbij komen met de update ook meer doelen beschikbaar. Waarbij het mogelijk is om leveringen en biedingen automatisch aan te passen op basis van waarschijnlijkheid van een klik op de advertentie.

4. Local Campaigns

Steeds meer mensen zoeken op termen in combinatie met “dichtbij mij”. Google speelt met de ontwikkeling van lokale campagnes hier slim op in. De nieuwe feature “Local Campaigns” is bedoeld om winkelbezoeken te stimuleren. Waarbij de adverteerder een budget instelt en advertenties automatisch gegenereerd worden op basis van advertentie elementen en locatie-extensies. Waarna Google automatisch optimaliseert via Search, Youtube, Maps en websites/apps in zijn advertentienetwerk.

5. Rapportage over meerdere devices

De aankondiging van cross device reporting en remarketing in analytics is een ontwikkeling die een behoefte vervult van vele marketeers. Deze ontwikkeling maakt het om voor verschillende devices te rapporteren. Denk hierbij aan het meten van remarketing doelgroepen en de mogelijkheid om deze gegevens te implementeren in GoogleAds. Waardevol dus in vele opzichten. Ook is het binnenkort mogelijk om middels een ranking van 0-10 te zien hoe snel landingspagina’s van advertenties worden geladen. Zo kun je in 1 oogopslag zien welke landingspagina’s na behoren presteren en welke sneller kunnen. Hoe sneller je landingspagina hoe beter je ad ranking wordt beoordeeld en dit werkt natuurlijk ook door in de conversies.

Vanaf 24 juli 2018 zullen de eerste veranderingen te zien zijn en daarna wereldwijd doorgevoerd worden. 

Op langere termijn zullen er ongetwijfeld meer updates plaatsvinden. Wij brengen je hier graag van op de hoogte. Maar onthoud, kennis delen is leuk, er iets mee doen is nog leuker!

Gerelateerde blogs

in sea | seo

Marketplaces & Search: Amazon en de gevolgen voor je search strategie

Storm Digital

Storm Digital

Eerder schreven we al een artikel over Amazon: doen of niet doen? In deze meerdelige serie van DDMA schrijft onze collega Sieger van Zuiden mee aan de gevolgen van marketplaces op je search strategie. In deze editie: Amazon!  De komst van Amazon heeft het online marketplaces-landschap in Nederland op scherp gezet. De veranderingen die Amazon […]

Lees verder
in seo

Driving into the future of SEO: Automotive

Storm Digital

Storm Digital

Eerder dit jaar is er een whitepaper uitgebracht genaamd: ‘’De Semantische Revolutie – SEO in 2020’’. De volledige whitepaper is hier te vinden. In dit artikel gaan we in op de specifieke veranderingen binnen de automotive branche. Dit geldt voor alle automerken, autodealers/garages, occasion portalen en leasemaatschappijen. De automotive branche wordt gekenmerkt door een enorme […]

Lees verder
in seo

Google Shopping Organic: the battle of the giants continues

Storm Digital

Storm Digital

Wist je al dat Google momenteel bezig is om terug te vechten op E-commerce vlak? Het is een battle of the giants waar we momenteel middenin zitten en Google is bezig om s werelds grootste product ecosysteem te bouwen. Het wordt 1 groot eiland waar je journey begint maar ook eindigt. Je hoeft Google nooit […]

Lees verder