Het nieuwe Social media kanaal TikTok

Storm Digital

Storm Digital in social media

Eerst een enorme hit in Azië en nu ook steeds populairder in Nederland: het nieuwe social media kanaal TikTok – de app waar het allemaal draait om video content: dansen, playbacken, hashtag challenges. Zie bijvoorbeeld de #TumbleweedChallenge van Jimmy Fallon of the #remakethe90s challenge, waarin je de 90’s weer terug kunt  brengen naar het heden. Je kunt het zo gek niet bedenken. Video’s zijn ongeveer 15 seconden en kunnen op allerlei manieren bewerkt worden met filters en/of effecten: denk aan stickers, GIFs, maar ook Augmented Reality. Mensen kunnen jouw video vervolgens liken of erop reageren. En wat het vooral zo interessant maakt: de app is enorm populair onder jongeren – één van de moeilijkste doelgroepen om te bereiken. Daar moeten wij als marketeers, bureaus en content specialisten iets mee. Maar wat? 

Content Creation for a New Generation

We bezoeken een evenement van IAB over TikTok om meer te weten te komen. De Kick-Off is met Tim van der Wiel, founder van GoSpooky. De presentatie begint: “Content Creation for a New Generation”. Tim vertelt ons dat TikTok momenteel het enige platform is waar je voor nul euro (!) nog miljoenen views kunt krijgen. JBL heeft in samenwerking met GoSpooky een video gemaakt. Het aantal views binnen korte tijd was gigantisch: 2.000.000 views en 60.000 nieuwe volgers. Advertentiebudget: nul.

Resultaten binnen 24 uur

Bron: https://twitter.com/ZaidOuardani/status/1225472756701159424

Jongeren zijn veel visueler ingesteld dan vroeger en consumeren video content dan ook veel liever. Wat Tim als belangrijkste verschil aanwees met andere platformen is dat TikTok niet draait om status, iets wat we nu veel zien op Instagram. Je wordt niet beoordeeld op hoe tof je leven is, maar hoe tof jouw content of talent is. 

Iedereen is een creator

Dat laat meteen nog een ander verschil zien met de huidige social platformen: op TikTok is iedereen een creator. Alle tools op TikTok zijn bedoeld om jou de vetste dingen te laten maken. Sommige mensen winnen hiermee rap aan populariteit: de Creators. Met hen kun je samenwerken om jouw campagne TikTok proof te maken (concept en uitvoer) en via hun netwerk een extra boost te geven.

Moet je per se met creators samenwerken? Nee, zegt ook Tim. Als je binnen jouw bedrijf creatieven hebt zitten, schakel ze in! Het voordeel van creators ligt vooral in hun kennis van het platform en hun netwerk. Let wel op dat dit geen garantie geeft op resultaat. Iemand met miljoenen volgers kan bij een slechte video maar 10.000 views halen. Het concept is daarom heel erg belangrijk, zo bewijst ook Michael Brand van Fun Promotion. Zij verkopen kinderspeelgoed, waaronder pocket toys: goedkoop en makkelijk in gebruik. In samenwerking met het Creators Network zijn er challenges bedacht voor twee producten: Ztringz en Skippy Dance. De jeugd kocht in groten getale dit speelgoed om mee te kunnen doen en je raadt het al: SUCCES. De filmpjes van Skippy Dance zijn al ruim 11.000.000 keer bekeken en het speelgoed heeft meerdere weken op nummer 1 gestaan.

 Het gebruik van muziek

De sessie werd afgesloten door Susanne Hazendonk van Spinnin’ Records. TikTok maakt heel veel gebruik van muziek – hoe kunnen zij daar voordeel uit halen? Suzanne vertelt ons dat er al meerdere hits viral zijn gegaan via TikTok. Soms niet eens direct, maar na drie maanden wordt een liedje ineens opgepikt en wordt het toch een hit. Het is belangrijk dat gebruikers liedjes delen op andere platformen, want dat zorgt voor meer bereik. En meer bereik zorgt ervoor dat een liedje nog populairder wordt.  Als dat goed wordt opgepakt dan is dat uiteindelijk terug te zien in het aantal Spotify streams. 

Ook de match tussen de artiest en TikTok wordt steeds belangrijker. Giggs – een rapper uit de UK – gebruikte TikTok om exclusieve backstage filmpjes te laten zien. Conor Maynard, KrissKross Amsterdam en Boogie with a Hoodie hebben fans gevraagd filmpjes te maken op het nummer #oohgirl, waarbij sommige ook gefeatured werden in de uiteindelijke clip. Dit is natuurlijk een fantastische manier om een band op te bouwen met je community én een nieuwe release extra aandacht te geven.

Hoe gebruik je TikTok? 

Betaalde partnerships en hashtag challenges zijn nu de voornaamste manier om je te laten zien op TikTok. Hoe zit dat verder met adverteren? TikTok begint langzaamaan met in-feed native video. Verticale video’s in de tijdlijn van de gebruiker. Helaas nu nog niet beschikbaar in Nederland.

Waar iedereen het uiteindelijk over eens was is dat je ervoor moet zorgen dat je als merk – mits je een match bent – TikTok moet gebruiken. En de boodschap: zorg dat je content authentiek is. Storytelling is erg belangrijk: de content moet niet sales gericht zijn en passen bij het platformen. Pas dan kun je van TikTok een succesvol social kanaal maken. 

Gerelateerde blogs

in social media

Adverteren op Reddit? Wij vertellen je waarom en hoe

Storm Digital

Storm Digital

Het sociale landschap blijft zich continu ontwikkelen met nieuwe platformen. Echter zien we dat ook een platform zoals Reddit, wat al sinds 2005 bestaat, nog steeds waardevol kan zijn voor adverteerders. Wat Reddit is en hoe het adverteren hierop in zijn werk gaat lees je in deze blog. Wat is Reddit en hoe onderscheid zich […]

Lees verder
in social media

Nicky Ribbers vertelt over Brand Building

Storm Digital

Storm Digital

Het is een vraag die we vaak krijgen van onze (toekomstige) klanten: hoe gebruik je social media op een constructieve manier zodat het bijdraagt aan je merkwaarde? Het gebruik van sociale platformen als bedrijf kan soms aanvoelen als een mijnenveld. Je wil opvallen door in te haken op bepaalde actualiteiten, of af en toe je […]

Lees verder