IAB onderzoek: “Topposities AdWords presteren beter tegen hogere kosten”

Storm Digital

Storm Digital in sea

Vanuit het IAB is een onderzoek geïnitieerd om statistieken als klikprijzen en doorklikpercentages op basis van posities in kaart te brengen voor een aantal grote branches. Internationaal gezien worden dit soort onderzoeken regelmatig uitgevoerd, maar dit onderzoek is de eerste voor de Nederlandse markt, en in dat opzicht uniek.

De uitkomst bevestigt wat velen al denken, en dat is dat de topposities (1 tot en met 3) verreweg het beste doorklikken. Dit onderschrijft dat naast de uiting de positie een belangrijke rol speelt in het doorklikpercentage. Daarnaast klikken de SEA resultaten beter door dan de SEO resultaten, hoogstwaarschijnlijk omdat de SEO plaatsingen onder de SEA advertenties worden vertoond. Ook valt op dat bij de SEA posities lager dan 3 het doorklikpercentage snel keldert, omdat deze advertenties dan naast de organische resultaten komen te staan.

Uiteindelijk lijkt de financiële branche ook de duurste te zijn, met erg hoog concurrentie op alle posities. Dit kan zijn omdat er weinig long-tail is en iedereen op een paar zoekwoorden adverteert. Maar ook is het mogelijk dat deze zoekwoorden en de websites erachter dermate goed geoptimaliseerd zijn dat de hoge klikprijzen uit kunnen.

Een uitgebreide samenvatting en het volledige onderzoek zijn te vinden op de website van IAB Nederland.

IAB

Gerelateerde blogs

in sea | seo

Marketplaces & Search: Amazon en de gevolgen voor je search strategie

Storm Digital

Storm Digital

Eerder schreven we al een artikel over Amazon: doen of niet doen? In deze meerdelige serie van DDMA schrijft onze collega Sieger van Zuiden mee aan de gevolgen van marketplaces op je search strategie. In deze editie: Amazon!  De komst van Amazon heeft het online marketplaces-landschap in Nederland op scherp gezet. De veranderingen die Amazon […]

Lees verder
in sea

De SEA marketeer van de toekomst – creatives

Storm Digital

Storm Digital

Het SEA landschap is de afgelopen jaren flink veranderd. Waar een SEA marketeer een aantal jaar geleden nog bijna alles handmatig deed: CPC’s aanpassen of ad teksten a/b testen, zie je dat partijen als Google steeds meer inzetten op automatisering. Zo zijn ondertussen Smart bidding, Smart shopping en RSA’s geïntroduceerd en hier blijft het niet […]

Lees verder
in sea

Amazon: doen of niet doen?

Storm Digital

Storm Digital

Amazon is sinds kort ook in Nederland actief. Hoewel het al een tijdje mogelijk was om via een vertaalde versie van de Duitse website producten te bestellen, is dit nu ook op het .NL domein mogelijk. Uiteraard biedt dit voor Nederlandse e-commerce partijen een grote kans. Maar voordat hier massaal bovenop wordt gedoken, is het […]

Lees verder