De ins en outs van Social Marketing Day 2019

Storm Digital

Storm Digital in events

Op donderdag 10 oktober gingen we vroeg uit de veren om aanwezig te zijn bij de Social Marketing Day 2019 in Rotterdam. De dag bestond uit verschillende interactieve sessies, cases, succesverhalen en trends gepresenteerd door een groot aantal inspirerende sprekers. Kortom: een drukke, maar leerzame, dag! Voor alle mensen die niet aanwezig konden zijn, zetten wij een aantal highlights op een rij: 

DAVID SCHNEIDER – THAT LOT (UK)

De dag werd afgetrapt door David Schneider, comedian en eigenaar van de social first creative agency ‘That Lot’, over hoe je als bedrijf op kunt vallen door content creatief en effectief in te zetten op Social Media. Want opvallen moet je tegenwoordig zeker, gezien de gemiddelde online gebruiker gemiddeld door zo’n 92 meter online content scrollt per dag (!). Maar hoe doe je dat? Volgens Schneider zijn er een aantal key principles die hierbij belangrijk zijn. Ten eerste is het belangrijk om een goed beeld te hebben van je doelgroep: wie is je audience, wat vinden zij belangrijk en, misschien wel het allerbelangrijkst, hoe willen zij aangesproken worden? Pas je content hierop aan, wees consistent en laat je doelgroep zien dat je betrokken bent bij wat hun bezig houdt. Want volgens Schneider: “Relatable content = good content”.  Deze aanpak geldt trouwens voor organische én paid content, want deze twee kan en moet je, volgens de contentmaker, echt niet meer los van elkaar zien. Een andere tip die hij meegeeft, is om vol in te zetten in video, mits je dit op de goede manier aanpakt natuurlijk. Want ook op dit gebied kunnen veel adverteerders nog het één en ander leren. Maak je video’s bijvoorbeeld altijd ‘Mobile Proof’. Dit houdt in dat de video’s goed tot hun recht moeten komen op mobiele apparaten. Dit kun je bereiken door korte, verticale video’s in te zetten, die ook zonder geluid goed tot hun recht komen. Tot slot is het belangrijk om naast creatief te zijn, ook te blijven kijken naar de data, want: “Everything is rooted in data. There is no need to ‘trust your instincts’. Trust the data.”

TIM ZUIDGEEST – UNRAVEL RESEARCH

Iets later op de dag gaf neuromarketing expert Tim Zuidgeest ons een kijkje in het brein van de online consument. Maar wat doet een neuromarketing expert nu precies, en wat is de toegevoegde waarde hiervan?

Volgens Tim is dat heel simpel: “Mensen doen niet wat te zeggen en zeggen niet wat ze doen.”. Door in het brein van online consumenten te kijken, verkrijg je allemaal nieuwe inzichten, en zo kun je goede online marketing nóg beter maken. Zo kun je bijvoorbeeld meten wat een customer flow op een website doet met de hersenen van gebruikers om erachter te komen welke aspecten van de website als positief of negatief worden ervaren. Ook kun je neuromarketing en psychologie toepassen om online video zo effectief mogelijk in te zetten. Om ons al een beetje op weg te helpen, heeft Tim vijf ‘video insights uit het brein’ op een rij gezet: 

  • Bewaar de afstand – Pas op voor heftige en plotselinge uitzoom momenten. Erg veel uitzoomen in een video zorgt voor negatieve gevoelens in het brein. Dingen die we leuk vinden hebben we namelijk graag dichtbij ons. 
  • Het social inclusion effect – Wanneer we ons niet betrokken voelen bij de personen in een video, doordat ze bijvoorbeeld wegkijken, krijgen we een negatief gevoel in het brein.
  • Danger – Mensen houden over het algemeen niet van gevaar. Wanneer je een gevaarlijke situatie in je video hebt, denk er dan goed over na welk stuk van de video of tekst hier overheen valt. Communiceer belangrijke informatie dus niet op een gevaarlijk moment in de video. 
  • Meerdere focuspunten – Zorg voor één  focuspunt in je video, dat vindt het brein fijn. 
  • Het Pavlov effect – Het bekende Pavlov effect: eerst het belletje dan het eten. Dit houdt in dat het goed is om eerst je merk te laten zien, gevolgd door een positieve boodschap. Dit zorgt ervoor dat mensen onbewust jouw merk gaan associëren met iets positiefs. 

MARIJE BROM – COMPUTER GENERATED INFLUENCERS

Influencers zijn al een tijdje niet meer weg te denken uit het online marketing landschap. In de afgelopen tijd zien we echter een nieuw type influencer ontstaan: de virtuele influencer. Door Artificial Intelligence is dit nieuwe type influencer altijd op de hoogte van wat leeft onder volgers. De content, die door een computer wordt gegenereerd, wordt automatisch geplaatst en gebaseerd op succesvolle uitingen van andere bekende influencers. Een goed voorbeeld hiervan is Lil Miquela, een virtuele influencer met meer dan 1,6 miljoen volgers op Instagram, die vaak grote merken promoot en laat zien in haar posts. Dit nieuwe soort influencer kan dus veel kansen bieden voor merken. Een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle samenwerking is wel dat deze virtuele influencers consumenten weten te betrekken en te verbinden. Met andere woorden: zijn mensen wel bereid een band op te bouwen met een influencer die niet uit vlees en bloed bestaat? Marije Brom heeft intensief onderzoek gedaan naar deze nieuwe vorm van influencers, en ontdekte dat er drie factoren zijn die hier impact op hebben: realisme, authenticiteit en antropomorfisme (=het toekennen van menselijke eigenschappen). Met andere woorden, hoe meer gebruikers menselijke eigenschappen toekennen aan de AI influencer, hoe meer ze bereid zijn om een band op te bouwen. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar wat kunnen we hier als online marketeers mee en hoe passen we dit toe? Marije zette vier praktische takeaways voor ons op een rij: 

  • We verhouden ons graag tot mensen. Het helpt dus om als bedrijf direct met je doelgroep te communiceren. Het is hierin belangrijk dat je ze het gevoel geeft dat je echt met ze communiceert
  • Maak het persoonlijk. Gebruikers vinden het prettig als er iets persoonlijks wordt gedeeld, dit maakt de content authentiek en menselijk.  
  • Keep it real. Zorg ervoor dat je content niet te overdreven en geromantiseerd overkomt op de doelgroep.  Zeg waar het op staat, en hou het realistisch.
  • No drama. Posten over negatieve dingen doen over het algemeen afbreuk aan je authenticiteit. 

Wil je meer weten? Neem contact met ons op!

Gerelateerde blogs

in events

Stormvogels op DMEXCO!

Storm Digital

Storm Digital

Collega’s Willemijn, Caren, Aukeline en Koen bezochten op 11 & 12 september de grootste Digital Marketing expo en conferentie dat Europa rijk is: DMEXCO in Keulen. Het thema dit jaar was: “Trust in you”. Vertrouwen is in deze drieledig:  Vertrouwen van de consument in bedrijven/merken Vertrouwen van de bedrijven in haar werknemers Vertrouwen van de […]

Lees verder
in events

Fullstack Fest 2019!

Storm Digital

Storm Digital

Wat hebben een professor in superman-pak, Houdini en sociaal netwerk Yubl met elkaar gemeen? Precies! Ze kwamen allemaal aan bod tijdens Fullstack Fest 2019! Een hele delegatie Stormvogels bestaande uit Arjan, Daan, Dave, Boris en Robin is afgelopen week afgereisd naar Sitges, Barcelona. Hier hebben zij, naast het drinken van heerlijke cervezas deelgenomen aan Fullstack […]

Lees verder
in events

Mark en Bob waren naar de GMP Summit in Dublin!

Storm Digital

Storm Digital

GMP Summit Dublin: “Marketeers zijn wetenschappers in de social sciences”  Dinsdagochtend 3 september was het zover, collega’s Bob & Mark zijn uitgenodigd voor het jaarlijkse Google Marketing Platform Summit in Dublin. En ze hebben er zin in! Na een heerlijke lunch  trapte Mick Hodgins – GMP Director en gastheer van het event, af op Google’s […]

Lees verder