Koekje d’r bij? De waarheid over first en third party cookies in online social advertising

Storm Digital

Storm Digital in social media

Normaal gesproken is het antwoord op deze vraag voor veel mensen een volmondig ja! Maar zodra het om een ander soort koekje gaat, de zogenaamde advertising cookie, dan ligt dit wel even anders. 

Wat zijn advertising cookies? 

De afgelopen jaren zijn er diverse ontwikkelingen geweest op het gebied van advertising cookies (GDPR, ITP 1.0 tot ITP 2.3). Een advertising cookie is een klein stukje code die op je computer wordt opgeslagen dat wordt gebruikt om advertenties relevanter te maken voor de consument. Op die manier kunnen bedrijven o.a. onderscheid maken in de bezoekers op hun website en tevens het gedrag van bezoekers over verschillende domeinen heen tracken. Er zijn verschillende soorten cookies, maar voor nu focussen we met name op de first en third party cookies. 

Wat is precies het verschil tussen deze twee verschillende cookies? De namen zeggen het eigenlijk al, first-party cookies behoren tot de website zelf, terwijl third party cookies de cookies van een andere partij zijn, die ook op de website zijn gezet. Denk hierbij aan de cookies van de welbekende social platformen als Facebook, Instagram & Twitter. First-party cookies worden in vergelijking met third party cookies vaker geaccepteerd door browsers en voor langere tijd opgeslagen.

Waar zit het probleem? 

Op zich is dit allemaal nog niet zo spannend, maar sinds de introductie de GDPR/AVG en daarna de Intelligent Tracking Prevention ITP (juni 2017) is er veel veranderd. ITP is door Apple geïntroduceerd om de privacy van websitebezoekers te beschermen. De impact hiervan is enorm, want inmiddels zijn we sinds oktober 2019 al bij ITP 2.3 beland en zijn er niet alleen restricties op third party cookies maar raakt dit ook bij een aantal browsers de first-party cookies (o.a. Brave, Cliqz en Safari). De actuele status wat betreft cookies en tracking vind je trouwens hier

Gevolgen hiervan zijn meetfouten in niet alleen de advertising kanalen, maar alles wat afhankelijk is van cookies. Dit raakt bijvoorbeeld ook de analytics systemen en het meten van attributie middels deze systemen. Klein lichtpuntje in deze duisternis (voor nu), is dat Chrome, de meest gebruikte browser in Nederland (54% marktaandeel), nog geen tracking restricties heeft.

Oke, en nu? 

In de tussentijd zijn de grote advertentiekanalen druk bezig met het lanceren van oplossingen. Facebook biedt bijvoorbeeld sinds kort de mogelijkheid om de pixel zowel met first als third party cookies te laten werken. 

Hoe zit dat precies? De standaard optie is daarbij dat er zowel first-party als externe cookies worden gebruikt. Het voordeel van deze instelling is dat je meer klanten op Facebook kan bereiken, daarbij is het meten en rapporteren ook nauwkeuriger. 

Een andere optie is dat je first-party cookies kan uitschakelen en de Facebook-pixel uitsluitend kan gebruiken met externe cookies. Met deze optie is je Facebook-pixel minder effectief in het bereiken van klanten op Facebook en wordt er minder nauwkeurig gemeten en gerapporteerd. Bovenstaande Facebook pixel instellingen zijn allemaal zelf binnen de Business Manager door te voeren.

Verder is het ook nog goed om je cookie/privacy beleid te checken en waar nodig aan te passen. Je hoort tegenwoordig duidelijk te vermelden dat er bijvoorbeeld via First Party Cookies gegevens worden uitgeleverd aan Facebook. 

En nu? Geen advertenties meer?

Nu zul je wel denken, kan ik dan binnenkort geen cookies meer gebruiken om inzichten te verkrijgen en advertenties relevanter te maken? Niet getreurd, er zijn bijvoorbeeld vanuit Facebook oplossingen zoals een Server Side API integratie, hierbij worden website events vanuit de klant-servers direct (gehasht) met de Facebook server gedeeld.

Mocht je naar aanleiding van bovenstaande nog vragen hebben, dan kun je natuurlijk altijd bij ons terecht. Wij hebben inmiddels ervaring met deze implementatie bij tal van klanten en helpen je graag verder.

Bronnen:

https://twinklemagazine.nl/2019/12/itt-gevolgen-online-marketing/index.xml

https://www.facebook.com/business/help/471978536642445?id=1205376682832142

https://www.optimanova.com/safari-and-firefox-on-the-rise-against-third-party-tracking/

https://developers.facebook.com/blog/post/2017/10/05/intelligent-tracking-prevention/

https://www.happyleads.nl/blog/facebook-pixel-update-van-third-party-naar-first-party-cookies-wat-nu/

https://onlinedialogue.nl/artikelen/itp/

Gerelateerde blogs

in social media

De voor- en nadelen van Facebook Shops

Storm Digital

Storm Digital

Vandaag de dag zijn bedrijven van welke omvang dan ook genoodzaakt om de transitie naar online te maken. Maar online shoppen is voor de consument nog steeds niet altijd even eenvoudig. Veel websites hebben moeite met het vinden van de juiste navigatie, tonen onvoldoende informatie en irrelevante producten, maar ook de checkout lijkt niet altijd […]

Lees verder
in social media

Multi Language Feeds, schaalbaar en performance verhogend

Storm Digital

Storm Digital

Een schaalbare set-up voor al jouw internationale Social campagnes?  Storm Digital werkt voor veel internationale klanten. Sommige klanten adverteren in meer dan 50 landen. De set-up en management van deze campagnes werd voorheen per land apart opgezet. Elk land had zijn eigen Dynamic Retargeting campagne. Meerdere keren dezelfde campagnes opzetten in een verschilende taal is […]

Lees verder
in social media

Slimme marketing, juist nu! Editie Social

Storm Digital

Storm Digital

Het Social kanaal. Ontzettend belangrijk in tijden van crisis, want hier komen mensen samen om te praten over de huidige situatie en het laatste nieuws. Het kan zijn dat jouw social campagnes op dit moment op pauze staan, of dat jouw organisatie juist frequenter aanwezig is op deze kanalen vanwege de gebruikerstoename. Hoe dan ook, […]

Lees verder