Mark en Bob waren naar de GMP Summit in Dublin!

Storm Digital

Storm Digital in events

GMP Summit Dublin: “Marketeers zijn wetenschappers in de social sciences” 

Dinsdagochtend 3 september was het zover, collega’s Bob & Mark zijn uitgenodigd voor het jaarlijkse Google Marketing Platform Summit in Dublin. En ze hebben er zin in! Na een heerlijke lunch  trapte Mick Hodgins – GMP Director en gastheer van het event, af op Google’s EMEA Headquarters met het volgende statement: “Consumenten zijn nieuwsgierig, veeleisend en ongeduldig. Ze verwachten overal en altijd relevante content te vinden”. 

Ter illustratie onderbouwde onze host zijn statement met de volgende typerende zoekopdrachten: 

  • What is the best toilet paper? (x26) 
  • Where is the hurricane now ? (x124) 

In deze blog nemen we je mee in de highlights van wat we geleerd hebben binnen het Display, Search of Insights landschap van Google gedurende onze trip. 

Organisatorische uitdagingen anno 2019

Adverteerders staan voor de (immense) uitdaging om een one-stop-shop te creëren voor hun klanten die van A tot Z klopt en zonder obstakels ervaren kan worden. De markt erkent hierin dat een cloud-based oplossing de meest constructieve en duurzame oplossing lijkt te zijn om dit te realiseren. Hoewel deze uitdaging voor de ene organisatie groter is dan voor de ander, kan dit  doen voorkomen als een onmogelijke opgave door de complexiteit en omvang. Om deze uitdaging behapbaar te maken en goed van start te gaan kan het helpen om jezelf eerst de volgende drie vragen te stellen: 

1) Heb je een uitgebreid en correct meetplan geïmplementeerd voor alle (first party) data? 

2) Gebruik en activeer je je eigen klantdata om betere marketing (ads) te bedrijven? 

3) Gebruik je inzichten vanuit je doelgroep en pas je deze toe? 

Uit een gezamenlijk onderzoek van BCG & Google blijkt dat de organisaties die het beste in staat zijn om Tech & Organisatie met elkaar te laten samenwerken en samensmelten het meest succesvol zijn op lange termijn. 

Identificeren kan je leren (TUI UK ) 

Dan Truman van TUI neemt ons vervolgens mee in zijn uitdagingen als hoofd van Digital and Mobility Analytics bij deze wereldwijde speler in de travelbranche.  Het onderwerp “cookieless toekomst” zal gedurende het event meerdere keren aangestipt worden, maar Dan zegt er het volgende over: “het kunnen herkennen van klanten en prospects om te kunnen toevoegen of verwijderen uit je advertentie doelgroep zal veranderen en daar moet je als adverteerder in meegroeien. Identity Management is daarom één van onze hoogste prioriteiten van dit moment”.  Een hot item waar het laatste woord nog niet over geschreven is en wat een belangrijk onderwerp is om op te gaan voorsorteren als adverteerder in het online domein. 

Breakout & product updates: 

Tussen de plenaire presentaties was er tijd voor de break-out sessies: samen met een Google specialist werd er in kleine groepen ingezoomd op een product of feature binnen het GMP. Tijdens deze sessies stonden de platformen DV360, GA360, en SA360 centraal. “Hoe werk je zo efficiënt en optimaal mogelijk met deze tools?” was de vraag die beantwoord moest worden. Uit de sessies bleek dat er de komende tijd weer veel interessante nieuwe features toegevoegd en getest gaan worden. Binnen elk platform zien wij mooie kansen en ontwikkelingen voor onze klanten: 

– (DV360) Ads Data Hub/Custom Bidding: met de introductie van de ADH wordt het binnenkort mogelijk om de data en algoritmes van Google te voeden met eigen first party data voor het verbeteren van de biedingen en tevens het verkrijgen van waardevolle insights binnen audiences. De data van beide partijen is hierbij voor elkaar niet inzichtelijk en helpt bij het identificeren van users in een privacy veilige omgeving. 

– (GA360) Google Analytics was eerder niet goed in staat website en app prestaties samen te brengen binnen één omgeving. Deze twee silo’s kunnen nu wel samen worden weergeven binnen het platform. Op basis van 1) User ID 2) Signals Data en 3) Device ID (gesorteerd op volgorde van voorkeur), worden events vanuit beide kanalen gebundeld. Dit levert mooie (vernieuwde) inzichten op voor adverteerders die zowel in een web als app omgeving actief zijn. 

– (SA360) Auction time/ based bidding: het is mogelijk je bieding aan te passen op basis van de kans dat een individuele veiling zal converteren.  Hierbij kun je inspelen op verschillende signalen. Denk hierbij aan: taal, dag van de week, browser, locatie, conversiepad e.d.. 

Bovengenoemde updates zijn maar een kleine greep uit de nieuwe features die het komend jaar verwacht worden. Vanuit Storm zullen we hier samen met onze klanten zoveel mogelijk op inspelen om optimale resultaten te behalen. Tot zover onze korte samenvatting met alle highlights, mocht je meer willen weten twijfel dan niet en neem contact met ons op!

Gerelateerde blogs

in events

De ins en outs van Social Marketing Day 2019

Storm Digital

Storm Digital

Op donderdag 10 oktober gingen we vroeg uit de veren om aanwezig te zijn bij de Social Marketing Day 2019 in Rotterdam. De dag bestond uit verschillende interactieve sessies, cases, succesverhalen en trends gepresenteerd door een groot aantal inspirerende sprekers. Kortom: een drukke, maar leerzame, dag! Voor alle mensen die niet aanwezig konden zijn, zetten […]

Lees verder
in events

Stormvogels op DMEXCO!

Storm Digital

Storm Digital

Collega’s Willemijn, Caren, Aukeline en Koen bezochten op 11 & 12 september de grootste Digital Marketing expo en conferentie dat Europa rijk is: DMEXCO in Keulen. Het thema dit jaar was: “Trust in you”. Vertrouwen is in deze drieledig:  Vertrouwen van de consument in bedrijven/merken Vertrouwen van de bedrijven in haar werknemers Vertrouwen van de […]

Lees verder
in events

Fullstack Fest 2019!

Storm Digital

Storm Digital

Wat hebben een professor in superman-pak, Houdini en sociaal netwerk Yubl met elkaar gemeen? Precies! Ze kwamen allemaal aan bod tijdens Fullstack Fest 2019! Een hele delegatie Stormvogels bestaande uit Arjan, Daan, Dave, Boris en Robin is afgelopen week afgereisd naar Sitges, Barcelona. Hier hebben zij, naast het drinken van heerlijke cervezas deelgenomen aan Fullstack […]

Lees verder