Meer zichtbaarheid met Google Carousel

Sander Verkaik, in seo

Sinds een aantal jaar zien we veel verschuivingen en veranderingen in de presentatie van de Google zoekresultaten. Google wil de manier waarop de zoekvraag wordt beantwoord steeds beter laten aansluiten op de behoefte van de doelgroep. Onder andere Google Shopping, Google Local, Knowledge Graphs, AMP pagina’s en rich media dragen hieraan bij. Sinds een tijdje zien we dit terugkomen in een carrousel.
Google maakt veel gebruik van deze blikvangers met AMP pagina’s, shopping advertenties en ook bij een aantal algemene zoekresultaten komt er informatie in naar voren.

De carrousels op desktop waren tot voor kort met name gericht op het informeren van de doelgroep en hadden veelal een niet commercieel karakter:

De inhoud van zo’n carrousel komt altijd voort uit een Wikipedia pagina. Doordat deze pagina’s belangrijke informatie bevatten worden ze getoond op zoektermen waar deze carrousel een toegevoegde waarde is, veelal bij films, bezienswaardigheden etcetera.

Sinds kort is het ook interessant om je als bedrijf te gaan richten op deze carrousels nu het op commerciële termen getoond wordt. In deze blog gaan we in op de ontwikkeling die we zien, wat het voor jouw bedrijf kan betekenen, welke mogelijkheden er zijn en hoe je hiermee gaat beginnen.

Terug naar de basis

Allereerst even terug naar de basis. Momenteel zien we de commerciële carrousels alleen maar wanneer je de taalinstellingen op het Engels gezet hebt. Deze worden zowel op desktop als op mobiel vertoond. Het is nog niet beschikbaar voor de Nederlandse markt, maar naar verwachting zal dit op korte termijn wel gebeuren.

Om een beeld te geven van hoe dit er dan uit komt te zien hebben we een voorbeeld toegevoegd op de zoekterm ‘’customer relationship management software’’

Hoe ontstaat een carrousel?

Elke carrousel is gebaseerd op een categorie pagina binnen Wikipedia, deze moet al bestaan en kan daarna gekoppeld worden aan een bedrijfspagina. Als voorbeeld nemen we het zoekwoord ‘’customer relationship management software’’. Dit is de overzichtspagina die laat zien welke bedrijven deze categorie aan de Wikipedia pagina hebben gekoppeld. Onderaan elke bedrijfspagina is te zien voor welke categorieën die betreffende pagina ondergedeeld is.

Welke stappen je moet nemen om hier mee aan de slag te gaan:
– Aanmaken van een Wikipedia bedrijfspagina (Hulp)
– Aanvullen van zoveel mogelijk informatie
– Houdt hierbij rekening met de thumbnail die getoond wordt in de carrousel
– Toevoegen van categorieën (zo voeg je een categorie toe)
– Monitoren van de aanwezigheid in de carrousels

Het voordeel aan een bedrijfspagina op Wikipedia is dat je nu ook een Knowledge Graph te zien krijgt bij het zoeken op je bedrijfsnaam. De Knowledge Graph staat veelal gelijk aan een stuk betrouwbaarheid, transparantie en ook professionaliteit. Dit komt voort uit de manier waarop deze informatie aangeboden wordt, veelal zie je dit ook bij de grotere bedrijven. De carrousel wordt zelf niet getoond bij branded zoektermen.

Wat doet het voor mijn bedrijf

Vermeld worden in een carrousel zal je merkbekendheid versterken en het zal ook verkeer opleveren naar je website. Wanneer je een resultaat aanklikt in de carrousel kom je helaas niet direct op de website van het bedrijf. Het brengt je naar de Google pagina die je ziet als je op je merknaam zoekt. Natuurlijk zal er uiteindelijk via deze weg ook verkeer op je website landen.

Vanzelfsprekend heb ik mij ook verdiept in het verschil tussen een bedrijf dat zichtbaar staat aan de linkerkant en aan de minder zichtbare rechterkant. Het valt op dat het te maken heeft met de informatie die op een Wikipedia pagina gezet wordt. Een klein voorbeeld van het onderzoek op de term ‘’Swimwear manufacturers’’, waarbij ik drie bedrijven uitgelicht heb. Het meest linker resultaat met een zeer hoge zichtbaarheid (Nike), middenmoot (Speedo), en aan de rechterkant wat een zeer lage zichtbaarheid heeft (Reebok).

Voor wie is dit nou het meest geschikt

Het is voor elk bedrijf slim om gebruik te maken van deze functie. Wie wil er nou niet boven de advertenties vertoond worden? Door middel van de carrousel kan je de zichtbaarheid van je website een boost geven. Doordat de carrousel alleen nog maar zichtbaar is met de Engelse instellingen is het met name interessant voor internationaal gerichte bedrijven. Om te kijken hoe waardevol het voor jouw bedrijf is zou ik willen adviseren om door de lijst met categorieën heen te gaan. Dit zijn uiteindelijk de zoekwoorden waar de carrousel op getoond zal worden.

Heeft dit je geïnteresseerd in een van de vele mogelijkheden van SEO en wil je advies over wat er nog meer mogelijk is? Neem dan gerust contact met ons op.

Gerelateerde blogs

in seo | social media

SEO versus Social: een centrale content aanpak

Sieger van Zuiden

De invloed van social media is de laatste jaren vele malen groter geworden in ons dagelijkse leven. We consumeren massaal social media content. We liken, sharen, reageren, op een zeer organische manier, namelijk vrije wil. Soms wordt er ook wel gedacht dat social media een (grote) invloed heeft op de SEO prestaties. Maar is dit echt […]

Lees verder
in algemeen | content marketing | sea | seo

Storm Digital aanwezig bij Friends of Search

Sander Verkaik

De search consultants Bart Santing & Sander Verkaik waren gisteren aanwezig bij het Friends of Search congres in Amsterdam. In deze blog nemen ze je mee in de highlights van dit event. SEO Tijdens het congres zijn vele verschillende onderwerpen de revu gepasseerd. Er was een zaal specifiek gericht op SEO. Redelijk veel onderwerpen die […]

Lees verder