Nicky Ribbers vertelt over Brand Building

Storm Digital

Storm Digital in social media

Het is een vraag die we vaak krijgen van onze (toekomstige) klanten: hoe gebruik je social media op een constructieve manier zodat het bijdraagt aan je merkwaarde? Het gebruik van sociale platformen als bedrijf kan soms aanvoelen als een mijnenveld. Je wil opvallen door in te haken op bepaalde actualiteiten, of af en toe je grappige kant te laten zien door bijvoorbeeld straattaal te gebruiken. Hoewel de opbrengsten van een geslaagde inhaker zeer de moeite waard zijn, is er een dunne lijn tussen gevierd worden en viral gaan en compleet de plank misslaan en schade toe te brengen aan je merk. Dit geldt zowel voor paid als voor owned social media. Uiteraard zijn er voor elk merk en elke branche weer andere best practices, maar er zijn wel degelijk wat gouden standaarden waar alle bedrijven rekening mee zouden moeten houden. In deze blog bespreken we waar je aan moet denken als je aan brand building wil doen op (paid) social media.

In de wereld van (online) marketing bestaat nog steeds een ietwat ouderwets beeld van branding en brand building binnen de totale marketing funnel. Het wordt vaak los gezien van de acquisitiefase, waardoor bedrijven vaak heel andere uitingen gebruiken in de verschillende fases. De manier van denken is begrijpelijk, want je inhaker is niet je identiteit. Echter moet er wel een herkenbaar concept aan gekoppeld zitten zodat elke campagne of uiting terug te leiden is naar jouw merk. Vanuit Storm Digital zien we de awareness, acquisition en de loyalty fase in zijn totaliteit als onderdelen van brand building.  Tenslotte wil je in je sales campagnes niet iets volledig anders uitdragen dan in je awareness campagnes. Branding en sales gaan dan ook hand in hand, volgens Facebook zien zij bij goed doordachte branding campagnes al een significante brand lift bij individuele campagnes, en deze lift heeft rechtstreeks impact op de sales cijfers. Dit is een mooi begin, maar uiteindelijk wil je naar een langdurige brand equity, oftewel een merkwaarde. Om dit goed te meten zijn er veel datapunten nodig, de basis voor data driven marketing

De 3 principes van Brand Growth

Om uiteindelijk op een effectieve manier te adverteren op Facebook en Instagram zijn er drie elementen waar elk merk goed over na moet denken. Ze lijken wellicht voor de hand liggend, maar toch zien we als agency nog steeds regelmatig voorbeelden van hoe het eigenlijk niet moet. Hieronder gaan we de drie elementen even kort bij langs.

Creatives

Het gaat er niet alleen om of je creatives mooi zijn, en voorzien zijn van een merk element, maar ook of ze ontworpen zijn vanuit een mobile first perspectief. Inmiddels consumeert het merendeel van de social media gebruikers alleen nog maar via hun mobiele telefoon, en verwacht wordt dat dit aandeel alleen maar verder stijgt. Het is ook belangrijk dat je creatives de aandacht trekken van de scrollende of swipende gebruiker. Dit kan vanuit een bepaalde maatschappelijke betrokkenheid, of met een grappig haakje, of vanuit relevantie. 

Targeting

Een veelgemaakte fout is dat bedrijven te specifiek en te gericht targeten. Deze fout is begrijpelijk, want een paar jaar geleden gaf Facebook zelf als tip aan advertisers om zeer specifieke doelgroepen aan te maken. Inmiddels is het algoritme een stuk verder en zien we dat breder beter werkt. Daarnaast is het belangrijk om je ads op zowel Facebook als Instagram uit te laten leveren (de zogeheten placement optimization functie). Extern onderzoek wijst uit dat dit in vrijwel alle gevallen tot betere resultaten leidt. Tot slot is het belangrijk om te kijken naar een optimale reach en frequency. Facebook geeft zelf aan dat 50-70% reach van de doelgroep met een frequency van 1 tot 2 per week de frequency sweet spot is. Uiteraard kan dit soms per merk verschillen, en kunnen wij ondersteunen bij het vinden van een persoonlijke sweet spot. 

Timing

De laatste van de drie brand growth principes, maar zeker niet de minste, is timing. Dit kan je interpreteren in de meest brede zin. Zo kun je bijvoorbeeld adverteren tijdens Koningsdag, of het WK voetbal met een campagne die relevant is voor dat moment. Andere veelgebruikte momenten zijn Black Friday, of Kerst, maar ook minder voor de hand liggende momenten kunnen een boost geven aan je merk. Daarnaast kan je ook met data driven marketing bepalen welke micro momenten voor jouw specifieke merk het testen waard zijn. 

Het goed en slim toepassen van de drie brand growth principes leidt uiteindelijk tot een betere brand equity en brand identity, wat vervolgens rechtstreeks impact heeft op je sales resultaten. Als je merk geen prijsvechter is, is het belangrijk om niet te veel op je product te gaan zitten, maar juist op het imago wat je als merk wil uitstralen. Zoals Facebook zelf aangeeft: stop the commoditization and start the consideration around your brand. Dat dit soms ingewikkeld kan zijn, snappen we volledig. 

Ben je geïnspireerd geraakt en wil je gelijk starten met het bouwen van je merk op social media, of ben je juist op zoek naar meer informatie over hoe wij tegen brand building aankijken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Gerelateerde blogs

in social media

Adverteren op Reddit? Wij vertellen je waarom en hoe

Storm Digital

Storm Digital

Het sociale landschap blijft zich continu ontwikkelen met nieuwe platformen. Echter zien we dat ook een platform zoals Reddit, wat al sinds 2005 bestaat, nog steeds waardevol kan zijn voor adverteerders. Wat Reddit is en hoe het adverteren hierop in zijn werk gaat lees je in deze blog. Wat is Reddit en hoe onderscheid zich […]

Lees verder
in social media

Het nieuwe Social media kanaal TikTok

Storm Digital

Storm Digital

Eerst een enorme hit in Azië en nu ook steeds populairder in Nederland: het nieuwe social media kanaal TikTok – de app waar het allemaal draait om video content: dansen, playbacken, hashtag challenges. Zie bijvoorbeeld de #TumbleweedChallenge van Jimmy Fallon of the #remakethe90s challenge, waarin je de 90’s weer terug kunt  brengen naar het heden. […]

Lees verder