Storm Digital aanwezig bij Friends of Search

Sander Verkaik, in algemeen | content marketing | sea | seo

De search consultants Bart Santing & Sander Verkaik waren gisteren aanwezig bij het Friends of Search congres in Amsterdam. In deze blog nemen ze je mee in de highlights van dit event.

SEO

Tijdens het congres zijn vele verschillende onderwerpen de revu gepasseerd. Er was een zaal specifiek gericht op SEO. Redelijk veel onderwerpen die aan bod kwamen waren niet heel erg baanbrekend. Er zijn een aantal onderwerpen die ik wil uitlichten, namelijk het gebruik van de juiste content op de website, het belang van sitespeed en hoe een succesvolle HTTPS migratie er uit ziet.

Content Brand Piramide
Dennis Goedegebuure van Fanatics Inc. sprak over het juist inzetten van brand content op de website. Daarvoor gebruikt hij een zelf ontwikkelde methode namelijk de Content Brand Pyramid.

piramide model SEO

Dennis vertelde dat deze Content Brand Pyramid uit drie lagen bestaat namelijk: Presence, Trust en EPIC. De onderste en grootste laag is Presence. In deze laag wordt content gecreëerd vanuit de zoekvraag om verkeer naar de website te krijgen. Deze content maakt de basis van de website waarbij de algemene zoektermen mee worden afgevangen. Binnen de Trust content valt kwalitatieve content wat zorgt voor een bepaald imago en autoriteit. Deze Trust content zorgt voor links naar de website wat de autoriteit van de website verhoogd. Uiteindelijk is er ook nog de EPIC content. Deze content zorgt voor veel engagement doordat het erg aansluit bij de doelgroep, dit kan bijvoorbeeld op cultureel als wel informationeel niveau.

Het gebruiken van een content piramide zorgt voor bewustwording bij de creatie. Dit is in onze ogen erg van belang, alleen vanuit een duidelijke strategie kan content impact maken. Wil je weten welke kansen er allemaal voor jou liggen op het gebied van content en SEO? Neem dan contact op met een van onze consultants.  

Sitespeed
Het onderdeel sitespeed staat al een tijdje bovenaan met lijstjes van belangrijke optimalisaties. Naast dat het een ranking factor is en het veel invloed heeft op de gebruikerservaring en conversieratio heeft de sitespeed ook invloed op de indexatie van een website. Voldoende redenen om dit ook op jouw website aan te pakken. Fili Wiese van Searchbrothers.com nam ons tijdens Friends of Search mee in de verschillende elementen die van invloed zijn op de sitespeed. Er werd onderscheid gemaakt tussen front-end en back-end optimalisaties. Er wordt met name snel naar de front-end elementen gekeken, vergeet niet om naar de back-end elementen te kijken zoals server respons en het gebruik van HTTP2.

Bekijk de gehele presentatie van Fili Wiese hier.

HTTPS migratie
HTTPS migraties worden door sommige bedrijven nog erg onderschat. Er komt veel meer bij kijken dan een SSL certificaat aanvragen en van http naar https redirecten. Aleyda Solis nam ons mee in alle aspecten rondom de HTTPS migratie. Al met al vele bekende onderdelen. Deze presentatie is hier terug te zien.

Het is nog steeds een belangrijk onderdeel binnen SEO omdat we zien dat dit bij veel migraties naar HTTPS nog niet goed gaat. Het gebeurt namelijk heel snel dat een onderdeel zoals externe bronnen of canonicals niet overgaan naar https. Ga je binnenkort over op https? Neem dan contact met ons op om te zien wat we voor je kunnen betekenen.  

SEA

Naast dat er een zaal was toegewijd aan de ontwikkelingen binnen SEO, werd er in zaal 2 dedicated gepraat over trends binnen de Pay-Per-Click(PPC) markt. Er waren twee onderwerpen die duidelijk naar voren kwamen, namelijk Artificial intelligence (AI) en het belang van audiences. De belangrijkste ontwikkeling, waar ik wat langer bij stil zal staan, is de opkomst en kracht van AI gezien RLSA al bijna 3 jaar mogelijk is.

Artificial intelligence
“Waar het voorheen nog mobile first was, is het nu AI first” vertelt Kate Adams. Google gaat all-in als het gaat om AI en verwacht dat het binnen 3 jaar door Nederland veel mensen gebruikt gaat worden, waarbij het bij mobile first ruim 5 jaar duurde. Computers worden steeds beter in staat om keuzes te maken en zaken voor ons als Search marketeer uit handen te nemen. Het schrijven van advertenties en het opgeven van zoekwoorden zal in de toekomst steeds minder handmatig gebeuren, maar vaker op basis van een goede feed of website. De rol van Search marketeers verschuift hierdoor van operationeel naar strategisch.

Ook zal de manier waarop gebruikers zoeken veranderen door de kracht van voice search. Dankzij machine learning wordt de computer steeds slimmer, waardoor ze beter in staat is om antwoord te geven op de zoekvraag. In de Verenigde Staten schijnt 1 op de 5 zoekopdrachten al spraak gedreven te zijn. In de toekomst zal dit aantal nog verder toenemen. Voor Search betekent dit dat er een grotere focus komt te liggen op de longtail keywords, gezien de zinsopbouw anders is bij getypte zoekopdrachten.

Audiences
De rol van zoekwoorden in het geheel wordt steeds minder belangrijk door de verschuiving naar een ‘people based marketing’. Aan de hand van remarketinglijsten (RLSA) kunnen we bestaande websitebezoekers verder segmenteren. Vanaf 2015 is het ook mogelijk om dit te doen vanuit Analytics, waarbij je voorwaardes kunt meegeven zoals bijvoorbeeld: demografische kenmerken, type verkeersbron en het aantal transacties. De lijst met cookies moet minimaal een grootte hebben van minimaal 1000. Hoe meer je de data gaat segmenteren, hoe kleiner de kans is dat je voldoet aan de voorwaarde van 1000 cookies. Het overgrote deel van de adverteerders zal al gebruikmaken van audiences binnen Google Adwords of Google Analytics, maar dankzij alle nieuwe ontwikkelingen die nog gaan komen zijn we steeds beter in staat om de juiste persoon op het juiste moment te bereiken.

Sharing is caringShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn

Gerelateerde blogs

in seo | social media

SEO versus Social: een centrale content aanpak

Sieger van Zuiden

De invloed van social media is de laatste jaren vele malen groter geworden in ons dagelijkse leven. We consumeren massaal social media content. We liken, sharen, reageren, op een zeer organische manier, namelijk vrije wil. Soms wordt er ook wel gedacht dat social media een (grote) invloed heeft op de SEO prestaties. Maar is dit echt […]

Lees verder
in algemeen

Het is tijd voor biologische marketing

Gerjon Dol

Deze blog verscheen ook op marketingfacts.nl. Koppiemok Surf eens naar www.koppie-koppie.biz. Wees niet bang, dit is geen Native Ad, slechts de aanleiding voor onderstaand artikel. Voor de non-klikkers een uitleg: we zien een site met de slogan ‘Iemands kind op uw favoriete mok’. Je kunt hier mokken kopen met online gevonden foto’s van andermans kinderen. […]

Lees verder