Stormvogels op DMEXCO!

Storm Digital

Storm Digital in events

Collega’s Willemijn, Caren, Aukeline en Koen bezochten op 11 & 12 september de grootste Digital Marketing expo en conferentie dat Europa rijk is: DMEXCO in Keulen.

Het thema dit jaar was: “Trust in you”. Vertrouwen is in deze drieledig: 

Vertrouwen van de consument in bedrijven/merken
Vertrouwen van de bedrijven in haar werknemers
Vertrouwen van de werknemers in hun bedrijf

Heel verrassend is het thema niet. We worden de afgelopen jaren namelijk om de oren geslagen met GDPR, datalekken en de groeiende behoefte aan privacy bij de consument. Er werd natuurlijk niet alleen stilgestaan bij vertrouwen, er werd ook veel aandacht besteed aan audio, brand safety en suitability, het marketinglandschap zonder het bestaan van cookies. We zullen over deze onderwerpen hieronder wat verder uitwijden.  

Onderwerp 1: Audio/Podcasting

In de afgelopen jaren heeft audio advertising een boost gekregen mede dankzij streamingdiensten als Spotify en SoundCloud en de stijgende populariteit van podcasts. Dit wordt onderschreven door een onderzoek dat IAB in samenwerking met PwC uit heeft gevoerd: in 2017 werd meer dan 220 miljoen in opbrengsten gerealiseerd met adverteren in Podcast, een 85% groei ten opzichte van het jaar ervoor. 

Op DMEXCO werd ook stilgestaan bij Programmatic Audio, Voice en Podcasting. Instreamatic gaf bijvoorbeeld een interessant seminar over voice advertising, waarmee 

een merk aan de consument een vraag kan stellen, waarop deze dan positief of negatief kan reageren. Een hele innovatieve manier van adverteren die de ervaring van de consument makkelijker maakt. 

Gezien de groei die de drie gebieden doormaken is het aan te raden om de laatste ontwikkelingen goed in de gaten te houden en als de middelen het toelaten hier tests mee op te zetten. 

Onderwerp 2:  Brand Safety

Ook Brand Safety blijft een onderwerp wat wat we veel zijn tegengekomen. Een term welke wij zelf ook dagelijks voorop stellen voor onze klanten. We hebben met partijen als MOAT gesproken om de mogelijkheden in kaart te brengen voor extra verdieping in onze campagne analyses voor wat betreft kwaliteit maar ook viewability van de media buying. Daarnaast is het tegenwoordig noodzakelijk een stap verder te gaan dan het optimaliseren op zichtbaarheid en het tegengaan van ad fraude. Brand Suitability is een term waarover veel gesproken wordt. Hiermee wordt bedoeld dat het voor adverteerders steeds belangrijker wordt waar de advertentie wordt vertoond en of dit in een passende omgeving voor het merk is. Hierbij komt ook contextual targeting naar voren, want wanneer je ‘brand safe’ bent, ben je dan naast deze kwalitatieve, veilige content ook relevant?

Onderwerp 3: Privacy

Een onderwerp wat nauw samenhangt met het thema van DMexco, trust, zijn de ontwikkelingen omtrent privacy. Uit onderzoek is gebleken dat ruim 92% van de Europeanen het belangrijk vindt dat hun persoonlijke gegevens enkel worden gedeeld naar het geven van toestemming. Dit is dan ook onderdeel van de nieuwe ePrivacy Regulation (waarschijnlijk mid 2020) die verder reikt dan de huidige AVG in die zin dat het invloed heeft op alle elektronische communicatie. Na deze zal het enkel toegestaan zijn om gebruik te maken met een opt-in cookie notice waarbij men op elk moment de toestemming weer in moet kunnen trekken. Daarnaast zorgen de recente ontwikkelingen rond het tracken van cookies (denk aan Safari en Firefox) ook voor een veranderende online environment. Een onderwerp dat voorlopig nog hoog op de agenda staat.

Naast interessante sprekers, masterclasses en panelgesprekken was er ook dit jaar weer genoeg te beleven bij de verschillende stands. De grotere namen hadden weer flink uitgepakt. Zo gingen we terug in de tijd bij de Adobe stand, stonden we op zijn kop in een photo booth bij Instagram, hebben we een drankje gedronken uit de Smart koelkast van Google en de woensdag afgesloten met de Azerion’s Legendary Beer o’Clock. Kortom, een geslaagd DMEXCO 2019! Volgend jaar zijn we er zeker weer bij. 

Gerelateerde blogs

in events

De ins en outs van Social Marketing Day 2019

Storm Digital

Storm Digital

Op donderdag 10 oktober gingen we vroeg uit de veren om aanwezig te zijn bij de Social Marketing Day 2019 in Rotterdam. De dag bestond uit verschillende interactieve sessies, cases, succesverhalen en trends gepresenteerd door een groot aantal inspirerende sprekers. Kortom: een drukke, maar leerzame, dag! Voor alle mensen die niet aanwezig konden zijn, zetten […]

Lees verder
in events

Fullstack Fest 2019!

Storm Digital

Storm Digital

Wat hebben een professor in superman-pak, Houdini en sociaal netwerk Yubl met elkaar gemeen? Precies! Ze kwamen allemaal aan bod tijdens Fullstack Fest 2019! Een hele delegatie Stormvogels bestaande uit Arjan, Daan, Dave, Boris en Robin is afgelopen week afgereisd naar Sitges, Barcelona. Hier hebben zij, naast het drinken van heerlijke cervezas deelgenomen aan Fullstack […]

Lees verder
in events

Mark en Bob waren naar de GMP Summit in Dublin!

Storm Digital

Storm Digital

GMP Summit Dublin: “Marketeers zijn wetenschappers in de social sciences”  Dinsdagochtend 3 september was het zover, collega’s Bob & Mark zijn uitgenodigd voor het jaarlijkse Google Marketing Platform Summit in Dublin. En ze hebben er zin in! Na een heerlijke lunch  trapte Mick Hodgins – GMP Director en gastheer van het event, af op Google’s […]

Lees verder