• 22 april 2021
  • Door Hannet Pot
  • In Social

We kunnen het niet vaak genoeg benoemen, maar goede creatives zijn ontzettend belangrijk voor je social campagnes. Volgens IAB Europe hangt het succes van een campagne voor ongeveer de helft af van de creatives en Nielsen durft zelfs te stellen dat 50-80% van je return on ad spend (ROAS) afhangt van je creative. Toch zien we nog vaak genoeg ads voorbij komen die de plank nog net een beetje mis slaan. Maar wat is nu een goede creative? Wij zetten een aantal best practices voor je op een rij.

Mobile First

De mobiel is de plek waar mensen een groot deel van  hun tijd doorbrengen. Gemiddeld spendeert een persoon 151 minuten per dag op hun smartphone. Dat zijn een heleboel minuten om als bedrijf relevant te zijn voor je doelgroep. Design de creatives dus ‘mobile first’ en zorg dat de content aansluit bij het medium. Maak gebruik van je advertentieruimte door verticale content in te zetten en zorg dat de boodschap kort, maar krachtig overgebracht wordt. Oh en video’s worden op social veelal zonder geluid bekeken. Zorg dus dat deze ook zonder geluid goed te volgen zijn door bijvoorbeeld ondertiteling toe te voegen wanneer er gesproken wordt.

Flip the script

De gemiddelde kijktijd van online video advertenties is een stuk lager dan bij bijvoorbeeld televisie commercials. Volgens Facebook spenderen users gemiddeld iets minder dan 2 seconden bij een stuk content. Waar in televisiecommercials de boodschap vaak aan het einde komt, moet je online dus zorgen dat je in de eerste drie seconden al duidelijk je merk, call to action en unique selling point hebt laten zien. Als je hierna de aandacht hebt weten te behouden, dan kun je meer vertellen.

Consistentie & variatie

Door consistent te zijn in je uitingen zorg je ervoor dat gebruikers direct je merk herkennen wanneer ze een advertentie voorbij zien komen. Dit is essentieel om uplift op je brand KPI’s te realiseren. Erg belangrijk, gezien een gemiddelde gebruiker vaak niet langer dan een paar seconden bij je ad blijft hangen. Echter zien we hier ook vaak een grote valkuil: gebrek in variatie. Door telkens weer dezelfde uitingen in te zetten of hier te weinig in te variëren veroorzaak je bannerblindheid. Dit zorgt er weer voor dat dat veel gebruikers je uitingen juist niet bewust waarnemen en je campagne dus veel minder goed zal presteren. Het is dus echt belangrijk de balans te vinden tussen consistentie en variatie: varieer voldoende om bannerblindheid te voorkomen, maar zorg wel voor een duidelijke en consistente merkherkenning. 

Differentieer tussen platformen

Het Social Media landschap bestaat uit allemaal verschillende platformen. Ieder platform is anders en wordt ook op een andere manier gebruikt door de gebruiker. Waar gebruikers op LinkedIn bijvoorbeeld echt op zoek zijn naar sterke (zakelijke) inhoud, spelen visuals op Instagram weer een grotere rol. Hoe gebruikers content ervaren is dus sterk afhankelijk van het soort kanaal. Zorg dat je content hier dus goed bij aansluit. Per kanaal zou je kunnen variëren met verschillende visuals of copy of je kunt zelfs een hele andere invalshoek kiezen per kanaal. Gebruik een mix van kanalen om de gebruiker op verschillende momenten aan te spreken, maar zorg wel dat je dat op de juiste manier doet.

Test & learn

Tot slot: meten = weten. Tegenwoordig zijn er op vrijwel ieder social platform mogelijkheden om te experimenteren met verschillende creatives en content door middel van een zuivere A/B test. Dit kun je klein aanpakken, door bijvoorbeeld te testen of een video of een gifje beter werkt voor een bepaalde campagne, maar kun je zeker ook uitbreiden naar een (grotere) conversion lift studie waarin je kijkt wat het effect is op je sales wanneer je een nieuwe creative strategie toepast. Wanneer je het testen (en het leren!) goed doet, krijg je echt inzicht in welke uitingen goed aanslaan bij je doelgroep en kun je ervoor zorgen dat je social campagnes zichzelf gaan overstijgen en je je content veel efficiënter in kunt gaan zetten.