• 13 januari 2021
  • Door Bastiaan Dral
  • In Programmatic

Adverteren in de game vertical is een hot topic binnen programmatic. Ook dit jaar laat de gaming industrie een sterke groei zien waarbij mobile 25% groeit en console 21% YoY. Maar welke mogelijkheden zijn er nu precies en wanneer zet je het in? Wil je dit weten lees dan vooral verder!

Steeds vaker krijgen we de vraag van klanten over gaming, en adverteren binnen deze vertical. Adverteerders zijn op zoek naar nieuwe mogelijkheden/verticals om te adverteren en dit is ook iets wat wij graag stimuleren.

De gaming markt laat opnieuw dit jaar een sterke groei zien, waarbij de grootste groei op mobile en console wordt gemeten: 25% op mobile en 21% op console. Als we kijken naar de mogelijkheden die er tegenwoordig zijn om te adverteren binnen gaming is Twitch* al lang niet meer de enige speler. Zo kun je bijvoorbeeld ‘in-game’ ads inkopen en via YouTube select deals opzetten op specifieke gaming channels, hierover later meer. Ook is het mogelijk om op gaming gerelateerde sites te adverteren waarbij je juist meer focus kan leggen op verschillende gaming websites of premium in app games. Door het toetreden van nieuwe publishers in deze markt zie je dat de doelgroep die te bereiken valt binnen deze vertical steeds breder aan het worden is. Waar voorheen de typische niche gamer te bereiken was kun je nu ook een veel bredere doelgroep aanspreken wat het voor meer adverteerder aantrekkelijk maakt.

Waarom gaming inzetten?

  • Bereik de moeilijk bereikbare doelgroep Generatie Z en millennials.
  • Innovatieve toffe nieuwe mogelijkheden zoals In-game ads.
  • Groeiende vertical + doelgroep. Naast Generatie Z en Millennials wordt de doelgroep steeds groter door het aansluiten van steeds meer publishers en mogelijkheden.
  • Gamers niche doelgroep aanwezig die zeer interessant kan zijn voor een adverteerder wanneer de fit goed is.
  • Gaming inventory kan zowel direct als programmatic ingekocht worden via verschillende DSP’s. 
  • Schaalbaar omdat het programmatic ingekocht kan worden. Alles binnen een centraal punt waardoor Gaming perfect kan laten aansluiten binnen je campagne.

Mogelijkheden 

Er zijn een aantal mogelijkheden om te adverteren bij de verschillende publishers van gaming inventory. 

  • video ads
  • display ads
  • In-game ads

Bij In game ads wordt bedoeld dat je daadwerkelijk in het spel je ads kan serveren op posities die voor de speler niet hinderlijk zijn. Denk hierbij aan posities in een spel zoals we deze ook kennen in het dagelijks leven zoals billboards langs wegen, led boarding in stadions, vlaggen, banners rondom race tracks, bushokjes, en ga zo maar door. 

Voorbeeld: een Ingame banner die we voor Zilveren Kruis hebben ingezet binnen Football Manager. 

Inkoopmogelijkheden

Er zijn verschillende mogelijkheden voor de inkoop van om te adverteren binnen Gaming. Voor het inkopen van In-Game ads kun je het beste terecht bij bijvoorbeeld Anzu en Bidstack. In-Game advertising is een vrij toegankelijk kanaal als we kijken naar de verschillende CPM tarieven. Tevens biedt In-Game Advertising en de publishers de mogelijkheid, tegen betaling, om brand-lift studies te draaien om de merkimpact te meten van een campagne. Ben je meer op zoek naar display en video ads neem dan eens een kijkje bij Twitch of Talpa Azerion. Daarnaast kun je via DV360 ook gaming segmenten binnen YouTube inkopen via ‘’YouTube Select’’ of adverteren op app binnen de categorie gaming.

*Twitch is een Amerikaanse video streaming service waar onder andere gamers hun game sessie streamen voor een hun volger/fans.

Tot slot

Door de razendsnelle ontwikkelingen binnen de gaming vertical zijn er een legio aan mogelijkheden voor adverteerders om gaming mee te gaan nemen in de mediaplannen. Bij steeds meer publishers is het mogelijk om de inkoop programmatic te doen waardoor het nog makkelijker wordt om deze vertical te testen op je doelgroep. Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met het integreren van gaming in de plannen? Neem dan contact met ons op!