• 21 april 2021
  • Door Bob Bouwhuis
  • In Programmatic

Amazon.nl voor het bestellen van producten, Amazon Prime voor het kijken van series maar sinds vorig jaar ook in NL: de Amazon DSP. Aangezien we bij Storm altijd op zoek zijn naar nieuwe manieren om onze klanten zo goed mogelijk te helpen bij het behalen van hun doelstellingen en wij ondertussen de DSP hebben getest met onze klanten wordt het hoog tijd jullie hierover te vertellen. Is de Amazon DSP ook voor jouw organisatie een waardevolle toevoeging binnen de marketing tooling?

Sommige spelers op de markt lopen al flink wat jaren mee: DV360, Adform, Platform 161, en Turn zijn waarschijnlijk allemaal bekende DSP namen voor de programmatic marketeers onder ons. Sinds een half jaar heeft in Nederland zich een nieuwe reus gemeld om de strijd in advertentieruimte aan te gaan: Amazon. In andere landen waar de Amazon marketplace al groter en bekender is zijn ze nu al enkele jaren actief. Binnen de Amazon DSP springen er twee zaken uit die voor zowel adverteerders die zelf producten verkopen, als adverteerders die dat niet doen, het interessant kan zijn om eens een kijkje te nemen in dit nieuwe platform. Bij gebruik van de Amazon DSP kun je namelijk (1) uitingen inzetten binnen Amazon owned & operated inventory en (2) biedt Amazon een uitgebreide doelgroep segmentatie welke wordt gevoed door hun eigen marketplace. 

Amazon Inventory

Ten eerste over de Amazon ‘owned & operated’ inventory. De DSP is aangesloten op alle grote bekende exchanges (Improve Digital, Appnexus, Rubicon, Verizon e.d.). Hiernaast hebben ze hun eigen titels in beheer waarvan amazon.nl de grootste is. Op dit moment is met name nog een relatief jonge groep (18-34 jaar) gebruiker van amazon.nl, de oververtegenwoordiging t.o.v. de oudere groepen is sterk. 

M.b.v. de DSP kun je verschillende type uitingen (video en display) uitleveren binnen de Amazon marketplace. Voor adverteerders die zelf producten verkopen die vergelijkbaar zijn met de producten die op Amazon verkocht worden is deze inventory logischerwijs interessant. Voor adverteerders die zelf geen producten verkopen kan dit ook het geval zijn. Is iemand op zoek naar een comfortabel nekkussen? Grote kans dat diegene van plan is op reis te gaan en wellicht geïnteresseerd is in een reisverzekering, hotelovernachting of vliegticket. Andere bekende titels onder de Amazon vlag zijn IMDB en Twitch waar met name de laatste de afgelopen jaren in populariteit groeit vanwege de opkomst van het streamen van gameplay. De jonge, overwegend mannelijke doelgroep (2,6 miljoen maandelijkse gebruikers in Nederland) die zich op dit platform bevindt is via andere wegen soms moeilijk te bereiken. 

Doelgroepen

Naast de eigen inventory maakt Amazon binnen de DSP ook gebruik van de eigen data die zij vergaren binnen hun marketplace. Op basis van zoek- en aankoopgedrag zijn ze hiermee in staat demografische, in-market, lifestyle e.d. doelgroepen aan te bieden. Ben je op zoek naar jonge ouders? Een goed startpunt hierbij is bijvoorbeeld leeftijdstargeting zoals hierboven beschreven kunnen zijn. Deze kun je vervolgens nog specifieker maken door bijvoorbeeld een in-market spenen en bijtringen en/of luiertassen aan toe te voegen. Een hele andere doelgroep kan ook: sport vloggers. Deze kun je aanspreken door standaarden voor actiecamera’s i.c.m. fitness- ballen en matten te targeten. Het aanbieden van dit soort type doelgroepen is uiteraard niet uniek. Andere DSP’s voorzien in vergelijkbare mogelijkheden maar door de connectie met de Amazon marketplace zijn ze in deze DSP op een relatief gedetailleerd niveau beschikbaar. Afhankelijk van in welk land je actief bent betaal je hier wel een CPM uplift voor. 

De combinatie van specifieke doelgroepen met de owned & operated inventory maakt de Amazon DSP een interessante toevoeging binnen het programmatic speelveld. De DSP is nog niet zo uitgebreid als langer bestaande platformen maar aanvullende features worden wel verwacht. Mocht je interesse in de Amazon DSP door dit artikel gewekt zijn, schroom dan niet om contact op te nemen zodat we samen kunnen kijken of dit een goede toevoeging kan zijn voor jouw organisatie!