Google for Jobs
  • 8 september 2020
  • Door Sieger van Zuiden
  • In Search

Lang verwacht, eindelijk gelanceerd: Google for Jobs! De aankondiging voelt als een poosje geleden wellicht, eigenlijk komt hij op een perfect moment. Met hoge werkloosheidscijfers door Corona, mensen die zich omscholen en wellicht besparen op recruitment is er een enorm gat op te vullen. Wij nemen je mee hoe jij het maximale kunt halen uit Google’s vacaturesite (die naar verwachting groter gaat worden dan Indeed).

De vacaturemarkt bestaat in Nederland uit een paar grote spelers. Stel dat iemand een nieuwe Digital Marketing functie in Amsterdam gaat zoeken, dan vindt die persoon 3 resultaten van Indeed en 2 van de Nationale Vacaturebank. Om als organisatie dus op deze eerste pagina van Google zichtbaar te zijn, zul je dus echt ontzettend je best moeten doen met content, UX en linkbuilding. In termen van impact vs. effort zou het niet opwegen om hier op te gaan optimaliseren, maar biedt Google Jobs je nu mogelijkheden om met je vacature boven deze grote spelers te scoren. Indien jij of je team nog niet overtuigd zijn of Google for Jobs je nu echt meer succes gaat opleveren, lees dan de mooie case van Ziprecruiter maar eens. Een voordeel voor de werkzoekenden is de transparantie die Google biedt. Door middel van Structured data is het namelijk verplicht om basissalaris op te nemen in de code. Met ‘marktconform’ kom je niet meer weg als organisatie, maar een minimaal en maximaal bedrag is nodig. Hoger bereik, tegen meer transparantie!

Wat is Google jobs?

Google for Jobs is het nieuwe platform van Google en hun weergave van de vacatures in hun zoekresultaten. Voorheen wanneer je op een vacature zocht in Google kreeg je nog de traditionele verdeling met blauwe links. Wanneer je nu op een vacature zoekt kun je een blauwe widget ontdekken net onder je zoekresultaat. Binnen deze widget krijg je al de relevante resultaten vanuit hun database op basis van je zoekresultaat, waarna je binnen de widget nog verder kunt zoeken en filteren. Google heeft eerder voor opschudding gezorgd met een vergelijkbare widget voor het boeken van een vlucht en hotel. Binnenkort gaan ze zich ook richting de hypotheken bewegen.

Om te weten hoe het werkt, is ook de waarom van belang. Google wil hiermee aan de ene kant sneller en meer relevante banen tonen aan werkzoekenden. Aan de andere kant wil het ook werkgevers helpen om sneller vindbaar te zijn en de juiste kandidaten aan te trekken.

Laat Google Jobs voor je werken

Belangrijk is natuurlijk om een nieuw platform te adopteren op een schaalbare wijze. Niemand heeft er wat aan dat je veel extra handelingen moet doen (anders heette het wel Google Extra Jobs). Hier komt de kracht van Google om de hoek kijken die ervoor zorgt dat jij maar op 1 plek (je website) hoeft te optimaliseren. En doordat Google zoveel data heeft op persoonsniveau, weet het ook goed welke vacatures bij welke intentie en gebruiker passen. Google gebruikt hier onder andere je locatie (like always), maar ook werkervaring en voorkeuren. Daarom verwachten wij ook dat het algoritme snel leert en steeds relevanter gaat worden en meer gebruikt gaat worden. Het bekende sneeuwbaleffect! Om Google Jobs voor jou te laten werken hebben we onderscheid gemaakt in 3 stappen:

  • De technische set-up
  • De juiste content
  • Performance inzichtelijk maken

De technische set-up

De eerste stap die je zult moeten zetten is daadwerkelijk zichtbaar worden in Google for Jobs. Hiervoor adviseren wij om in ieder geval de Google Job Posting Guidelines goed door te lezen. De belangrijkste punten hieruit zijn:

  • JobPosting schema markup: om je pagina’s Google for Jobs friendly te maken, is het noodzakelijk om op je vacaturepagina’s de JobPosting schema te implementeren. Denk erom om ze alleen toe te voegen op de vacaturepagina’s en niet je overzichtspagina’s. Verder adviseren wij altijd JSON-LD bij structured data, aangezien deze ook de voorkeur geniet vanuit Google. Het opmaken van je structured data vind je hier en voor de validatie gebruik je de Rich Results tester.
  • Indexing API vs. sitemap: soms worden vacatures snel ingevuld en soms ook niet. Om snel vacatures te indexeren en weer te laten verdwijnen wanneer deze is ingevuld, heeft Google de Indexing API gemaakt. Hiermee wordt het mogelijk om binnen 5-10 minuten geïndexeerd te worden. Kostbare tijd om net dat wonderkind uit de markt te halen. Daarnaast raden wij ook aan om een actuele vacature sitemap aan te maken voor Google.

Overige tips:

  • Zorg ervoor dat je vacaturepagina’s bereikbaar zijn en niet worden geblokkeerd.
  • Test de pagina in Search Console met de URL inspection tool.
  • Maak verschil in vacatures tussen standaard of work from home vacatures.
  • Wanneer een vacature niet meer open staat, dien je de vacature te updaten. Doe dit door ‘validtrough’ aan te passen in de structured data, de pagina te verwijderen of de ‘JobPosting’ markup te verwijderen.
  • Update je bedrijfslogo voor meer herkenning en hogere CTR door een wijziging te suggereren of middels structured data.

De juiste content

Dat was de technische set-up, waarna nu de samenwerking tussen SEO en recruitment aan slag is. Want vindbaarheid is stap 1, om ook daadwerkelijk goed te scoren en deze mensen te laten solliciteren is een mooi samenspel tussen twee werelden die voorheen elkaar misschien niet veel gesproken hebben.

Lisette Werkman (recruitment Storm Digital): ‘’Het is belangrijk om jezelf zichtbaar en relevant te maken voor de doelgroep die bij jouw organisatie past. Hoe duidelijker jouw employer brand en de daarbij behorende content is, hoe hoger de kwaliteit van de kandidaten zal zijn. Je wilt immers niet dát er kandidaten solliciteren, maar dat de juiste kandidaat solliciteert.’’

Houd voor de juiste content in het achterhoofd dat Google hetzelfde algoritme min of meer gebruikt. Dus laat keywords terugkomen voor herkenning, gebruik relevantie zoals locatie en gebruik zoektermen die je doelgroep ook gebruikt. En hoe langer mensen op je pagina blijven, hoe meer je wordt beloond door Google in de rankings. Zorg dus voor een actieve, aantrekkelijke schrijfstijl die aansluit bij je doelgroep.

Hiermee ga je de meeste impact maken qua ranking, maar ook om iemand daadwerkelijk te laten solliciteren. Wat wij adviseren om te doen:

  • Voeg beknopte opsommingstekens toe om de vacature makkelijker te scannen.
  • Voeg de locatie (bijv. ‘Groningen’) rechtstreeks toe aan de content, aangezien dit de zichtbaarheid van de vacature verbetert, omdat gebruikers op zoek zijn naar vacature + locatie. Want we willen het liefste als Nederlander op de fiets naar kantoor.
  • Maak een eenvoudig, vlot lezende vacature. De pagina moet gemakkelijk te scannen zijn en de volgende structuur hebben:
    • Korte omschrijving van de organisatie
    • Rolbeschrijving: maak deze duidelijk en beschrijvend en voorkom afkortingen
    • Hoofdverantwoordelijkheden
    • Vaardigheden en ervaring
    • Leuk om te hebben / gewenste vaardigheden
    • Werkuren, salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden
    • Bedrijfsinformatie
  • Gebruik de exacte locatie waar het werk wordt uitgevoerd (straatnaam en postcode van het kantoor). Aangezien Google alle lokale aspecten meeneemt vanuit de vacature en de werkzoekende, is dit een belangrijke rankingfactor.
  • Publishing date moet voor de gebruiker het gevoel geven dat deze actueel is. Hiervoor is het noodzakelijk om ingevulde vacatures aan te passen.
  • Salarisindicatie geeft de werkzoekende een goed beeld wat er van de vacature verwacht kan worden. Dit is ook een belangrijke filter of keyword die gebruikt gaat worden, dus ook vanuit recruitment ontkom je er niet aan.
  • Full time of parttime werk is belangrijk voor zowel werkgever als werknemer. Is het optioneel? Maak dan de vacature twee keer aan met beide opties.

Dont’s:

  • Vermijd speciale tekens, uitroeptekens en hoofdletters.
  • Gebruik geen woorden die je doelgroep ook niet gebruikt.
  • Plaats geen vacatures met minder dan 150/200 woorden, neem je doelgroep serieus een geef ze de informatie die ze zoeken.

Nadine van der Veen (recruitment Storm Digital): “Goede content in je vacature zorgt voor een betere vindbaarheid en draagt ook bij aan een betere cultural fit van je kandidaten. Door met de juiste tone-of-voice meer te vertellen over de kernwaarden binnen je bedrijf en je belangrijkste USP’s als werkgever, spreek je juist de mensen aan die goed bij je bedrijf passen.”

Performance inzichtelijk maken

Het mooiste van alles is dat de performance op bovenstaande inzichtelijk te maken is in een paar simpele stappen. Zo kun je samen met recruitment kijken op welke zoektermen impressies en klikken worden behaald en op welke nog niet. Hierin zijn twee bekende tools te gebruiken: Search Console en Google Analytics.

Google Search Console

Google Search Console – optimalisaties

Voor de juiste implementatie is het nodig dat de pagina met structured data wordt opgepakt als rich result. Dit totale rapport is binnen Search Console te vinden onder Enhancements (Optimalisaties) > Job Postings. Let hier op het verschil tussen ‘Valid’ en ‘Errors’, optimaliseer de ‘Erorr’s en ‘Valid with warnings’ om zo completer te worden en meer impressies te genereren.

Google Search Console – Performance

De meeste mensen die wel eens iets met SEO hebben gedaan, weten het Search Console Performance gedeelte goed te gebruiken. Door hier te filteren bij ‘Search Appearance’ op ‘Job listing / Job details’ krijg je inzicht in je SEO performance voor de opgegeven periode. Dit betekent inzicht in impressies, klikken, CTR en positie op basis van je URL en keywords.

Google Analytics – Traffic en performance

Je wilt na de klik ook weten hoe je verkeer zich on-site heeft gedragen. Hiervoor kun je simpel een Google for Jobs segment aanmaken, aangezien Google automatisch al UTM parameters toevoegt aan iedere Job Posting. Een juiste tagging op je vacaturepagina’s maakt het vervolgens mogelijk om in GA de performance te analyseren.

Om je recruitmentafdeling echt te helpen kun je bovenstaande data nog vangen in een actionable dashboard in Google Data Studio. Hiermee maak je pas echt serieus werk van Google Jobs!

Een goede setup en onderhoud van je vacatures kan door de komst van Google for Jobs betekenen dat jij geen dure partijen als Indeed of recruitmentbureaus nodig hebt. Een goede technische setup, wervende vacatureteksten en het inzichtelijk maken van je performance volgens bovenstaande stappen kan dus geld besparen op de lange termijn. Wij helpen je graag verder met alle stappen vanuit SEO en Recruitment perspectief!