• 17 mei 2021
  • Door Ellen Goettsch
  • In Search

In tijden van COVID-19, waar veel winkels voor een lange tijd gesloten bleven, biedt Google sinds september 2020 retailers en detailhandelaren een platform om hun producten organisch weer te geven op diverse plaatsen in Google. Dit is een enorme update en een kans voor winkeliers om hun producten gratis op Google te vermelden.

Google Organic Shopping is ook een alternatief op grote e-commerce platformen of marketplaces, zoals Bol.com. Deze koerswijziging is duidelijk een strategische zet om de concurrentie aan te gaan met de grote concurrent: Amazon, actief in Nederland sinds maart 2020. Hierover schreven wij eerder meer in een vorig artikel

Je producten in de zoekresultaten van Google

Google verwerkt gemiddeld 5,8 miljard zoekopdrachten per dag. Daarnaast is in het tweede kwartaal van 2020 een recordgroei internet verkopen gemeten. Mede dankzij de Coronacrisis is de totale internetomzet van de detailhandel in het tweede kwartaal van 2020 54,8 procent hoger dan het jaar ervoor. 

(Bron:https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/32/coronacrisis-jaagt-online-winkelen-aan-in-het-tweede-kwartaal) 

Met de lancering van de Shopping advertenties heeft Google een perfecte manier gevonden om vraag en aanbod bijeen te brengen. Met als ultieme doel dat de websitebezoeker Google nooit meer hoeft te verlaten. De aankoop gerichte zoekintentie van de consument wordt direct in verbinding gebracht met het enorme aanbod producten en een uitgebreide prijsvergelijking. Dit biedt mogelijkheden voor zowel de grote merken, als kleine- en middelgrote bedrijven (bij jou in de buurt). 

Naast het feit dat Google nu nog meer data kan verzamelen, is dit ook een manier om ervoor te zorgen dat retailers nog meer gaan adverteren met Google Shopping Ads. Kortom, voor Google is dit een win-win situatie.  

Wat zijn organische Google Shopping advertenties?

Er is een grote kans dat je de productadvertenties wel eens tegen bent gekomen in de zoekresultaten. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar “jas kopen”, komen de visuele advertenties gelijk bovenaan de pagina te staan. Voorheen waren dit organische resultaten, maar in 2012 veranderde dit naar een “pay-to-play” model. 

Google heeft onlangs gratis organische vermeldingen op het Google Shopping Tabblad geïntroduceerd. Net zoals op de zoekresultatenpagina van Google verschijnen de betaalde productadvertenties voor Shopping bovenaan en onderaan de pagina, en de organische Google Shopping-resultaten in het midden. De product carrousels op de zoekresultatenpagina van Google zijn gewoon advertenties gebleven en de organische productvermeldingen zijn alleen te vinden in het Shopping-tabblad.

De organische zoekresultaten op het Google Shopping-tabblad zien er zo uit:

 

Waarom Organic Shopping interessant is voor Ecommerce

Zoals alle e-commerce, is Google Shopping een visuele ervaring. SEO-experts voorspellen dat visueel zoeken een van de grootste trends van de komende tijd zal zijn. Met de lancering van Google Lens (in 2017) kun je tegenwoordig heel eenvoudig visueel zoeken. Zie je een outfit dat je leuk vindt? Of een stoel die perfect in je woonkamer past? Neem een foto met Google Lens, en laat je inspireren door gelijksoortige kleding, meubels, en woninginrichting – zonder dat je in een zoekveld hoeft te beschrijven wat je zoekt. Een foto zegt meer dan 1000 woorden. 

Deze interessante manier van zoeken groeit elke dag, en het aantal gebruikers en zoekopdrachten neemt snel toe. Als ecommerce website of retailer kun je hier met de organische Google Shopping advertenties perfect op inspelen. 

Het maakt niet uit in welke branche je actief bent, van mode tot technologie of woondecoratie, je zult op een creatieve manier moet opvallen tussen al je concurrenten. Wil je jouw producten in de zoekresultaten op laten vallen tussen je concurrenten? De sleutel tot succes zijn productafbeeldingen van goede kwaliteit, die er tussenuit springen. Volgens Justuno beschouwt 93% van de consumenten visuele inhoud als de belangrijkste beslissende factor bij een aankoopbeslissing. De kwaliteit van de productfotografie is essentieel om consumenten ervan te overtuigen jouw producten te kopen. (bron: https://www.justuno.com/blog/65-e-commerce-statistics-about-consumer-psychology/)

Hoe zorg je ervoor dat je producten zichtbaar zijn in Google?

Als je al bekend bent met Google Shopping Ads, dan kun je je waarschijnlijk al wegwijs maken in Google Merchant Center. Dit is het Google Shopping platform waarin zowel de Shopping Advertenties als Free listings, ofwel gratis advertenties, ingezet kunnen worden. 

Je producten kun je op verschillende plaatsen in Google terug vinden, namelijk in Google Zoeken, op het Shopping tabblad, en soms ook in de afbeeldingen (dit wordt aangegeven met een speciale tag). Dit alles kun je regelen in het Google Merchant Center. Hier kun je alle productinformatie toevoegen, krijg je inzicht in de status van je producten en kun je de prestaties van al je advertenties meten, zoals het aantal klikken, vertoningen en CTR.

Hoe maak ik een Google Merchant Center account aan?

Voor een Google Merchant Center-account heb je natuurlijk een Google-account nodig. Log in met je account, dit kan ook een G-Mail account zijn, vervolgens moet je de volgende 4 stappen doorlopen:

Stap 1 – Voer je bedrijfsgegevens in

Let hierbij goed op! De naam die je hier als bedrijfsnaam opgeeft, zal ook zo vertoond worden in het Merchant-Center account. Wat betekent dat gebruikers deze naam in Google te zien krijgen bij de advertenties.

Stap 2 – Geef aan welk betaalproces jouw voorkeur heeft

Er  zijn diverse manieren hoe het betaalproces er uit kan zien. Waarvan twee van toepassing zijn in Nederland. 

  1. De betaling vindt plaats op jouw website
  2. Betalen via Google
  3. Afrekening op locatie, fysiek in de winkel. Deze optie is tot op heden alleen beschikbaar in Frankrijk en in de Verenigde Staten. 

Stap 3 – Maak een feed aan

Met een Shopping Feed kun je je producten in Google laten opnemen. In de feed worden je productgegevens, in een leesbaar formaat met de nodige feed attributen voor Google Shopping, toegevoegd. Ook is het mogelijk om aan te geven welke tools je al mee werkt, zodat je Merchant Center Account gekoppeld kan worden aan een platform van derden.

Stap 4 – Vink ‘Surfaces on Google’  aan om in aanmerking te komen 

Deze stap is heel belangrijk! Alleen op het moment dat surfaces on Google is aangevinkt, kunnen je advertenties worden vertoond. 

Stap 5 – Googlebot zal je website blijven crawlen, dus zorg ervoor dat je je on-page SEO optimalisaties continu voortzet door product ID’s, beschrijvingen, titels, beschikbaarheid van producten en prijzen in te vullen en bij te werken, samen met mooi beeldmateriaal natuurlijk.

SEO optimalisatie voor Google Shopping

Het optimaliseren van je Google Shopping advertenties is vrijwel gelijk aan de standaard SEO-inspanning die je misschien al doet op je website. Er zijn veel overeenkomsten tussen de twee, zoals het optimaliseren van je producten door specifieke zoekwoorden in de titel, h1, naam van de productafbeelding, alt-tekst, en in de beschrijving toe te voegen. 

Hieronder staan de specifieke items waarvan je zeker wilt zijn dat ze voor je Google Shopping listings geoptimaliseerd zijn:

Producttitel

Kies het meest relevante zoekwoord en plaats het zoekwoord zo ver mogelijk vooraan in de titel van je product. Voorkom keyword stuffing. De titel van je product is vergelijkbaar met de titel van een websitepagina. 

Productbeschrijving

Zorg ervoor dat het meest relevante zoekwoord dat je hebt gekozen in de eerste zin van je productbeschrijving gebruikt. Zorg er voor dat de productbeschrijving beknopt is, een weerspiegeling van het product is en de lezer aanspreekt.

Productafbeelding

Het is belangrijk om een duidelijke en goede afbeelding van het product in hoge resolutie toe te voegen. Tip: je kunt ook verschillende productafbeeldingen A/B testen om te zien welke productafbeeldingen het meest aanspreken. 

Productspecificaties

Zorg ervoor dat alle relevante productspecificaties worden vermeld in de gratis advertentie. Sommige zoekers gebruiken deze specificaties bij hun zoekopdrachten en dit zal een impact hebben op aantal impressies van productvermeldingen. 

Voorraadstatus is up to date

Zorg ervoor dat de juiste productbeschikbaarheid wordt weergegeven. Dit kan zowel in Google Merchant Center of via de koppeling aan een specifiek tooling platform waar je al mee werkt. 

Structured data of schema markup

Zorg ervoor dat de schema markup op zijn plaats en foutloos is. Als er meerdere aanbiedingen of productvarianten op een productpagina staan, zorg er dan voor dat dit juist wordt weergegeven, zodat het correct in je Google Shopping-feed wordt weergegeven. 

Het zit hem in de details

En last but not least, hoe meer informatie er beschikbaar is voor de gebruiker hoe beter. Door zoveel mogelijk informatie te verstrekken wordt de kans groter dat je product bij een potentiële koper terechtkomt. 

Ranking factoren van Google Organic Shopping

Het is niet precies duidelijk wat de exacte ranking factoren zijn voor Google Organic Shopping. Er zal ongetwijfeld een ander algoritme achter Organic Shopping zitten dan de Google zoekpagina. Een goed uitgangspunt voor marketeers zou zijn om dezelfde richtlijnen te volgen als voor de betaalde shopping advertenties en de standaard SEO praktijken te volgen. Daarnaast is het bekend dat andere e-commerce platformen of marketplaces, zoals Etsy, Amazon en Bol.com onder andere de volgende punten meenemen in de algoritmes:

  • Prijs en leveringsvoorwaarden van het product
  • Relevantie van de content
  • Productprestaties zoals CTR
  • Positieve reviews
  • User experience en snelheid van de productpagina

Naast de bovenstaande factoren, lijkt Google ook meer aandacht te geven aan prijsveranderingen, sales of producten die (tijdelijk) in de aanbieding zijn. Google vertelt je precies wanneer een product  in de aanbieding is door middel van diverse tags. Prijzen kunnen verschijnen als “kortingen” of “uitverkoopprijs”. 

Google hecht al lang veel waarde aan de vermelding van correcte prijzen. Sinds April 2021 eist Google dan ook dat de prijs in de Merchant Center productgegevens precies overeenkomt met de prijs die op landingspagina’s wordt getoond. Tijdens het afrekenproces wordt de juistheid van de prijs gecontroleerd. Indien je je niet aan dit beleid houdt en de regels overtreed krijg je een waarschuwing en heb je 28 dagen de tijd om de inconsistenties op te lossen. Worden ze niet opgelost, dan kan Google je account schorsen. 

Wat zijn de volgende stappen?

De cijfers van de totale internetomzet van de detailhandel in 2020 spreken boekdelen. De verwachtingen zijn dat het aantal klikken naar het shopping tabblad alleen maar meer gaat toenemen. Dat, in combinatie met de alsmaar groeiende populariteit van Visual Search, biedt vele mogelijkheden. Jij als retailer kunt profiteren van zowel het succes van Google, maar ook van de strijd met de grote partijen, zoals Amazon en Bol.com, door nu organisch ook zichtbaar te worden. 

Innovatie staat hoog op de agenda bij Google. En het bedrijf zal in de toekomst nog vele optimalisaties doorvoeren. Hoe sneller en beter je feed geoptimaliseerd is, hoe meer zichtbaarheid binnen het gehele search platform. Wat natuurlijk top is voor je algehele SEO en SEA performance!