• 17 februari 2021
  • Door Paulina Buinickaite, Jeroen Seelt
  • In Programmatic

Onder branded content vallen verschillende soorten media, waarbij het vaak in de vorm van een artikel verschijnt. Deze vorm van content wordt gesponsord door een bedrijf en specifiek gecreëerd voor de publicatie bij die website. Dit wordt voornamelijk gedaan omdat deze websites een groot bereik hebben, vertrouwd worden door de consument en als expert worden gezien op een bepaald gebied. Hierdoor kan een merk op een subtiele manier in aanraking komen met een nieuwe, zeer specifieke doelgroep. Wil je hierover meer te weten komen? Lees dan snel verder!

Branded content is een vorm van marketing waarbij een merk samenwerkt met een publisher om een vorm van content te creëren die dient als informatie of vermaak en tegelijkertijd ook het merk op een subtiele wijze introduceert aan de lezer. Een van de kenmerkende karakteristieken van branded content is dat het niet direct gelinkt is aan het product of de service van het merk, maar meer gericht is op de normen en waarden van het merk.

Waarom branded content?

Advertenties kunnen gezien worden als de prijs die de consument betaalt om toegang te krijgen tot de gekozen content. Tegenwoordig worden gebruikers overspoeld met advertenties en informatie, waardoor steeds meer van hen op zoek gaan naar manieren om daar vanaf te komen, bijvoorbeeld in de vorm van Adblockers, of ze ontwikkelen ‘banner blindness’. 52% procent van de Nederlandse bevolking tot 40 jaar oud maakt op dit moment gebruik van een adblocker, wat betekent dat zij geen enkele advertentie te zien krijgen (Groot Jongerenonderzoek 2020, WPK). Omdat branded content onderdeel is van een website en dus geen traditionele advertentie is, is deze vorm nog wel zichtbaar voor gebruikers met een ad blocker. 

Daarnaast wordt er met branded content iets gecreëerd waar de consument interesse in heeft. Veel consumenten zijn allergisch voor alles dat ook maar enigszins lijkt op een sales pitch. Aangezien branded content geen sales pitch is, schept het een band van vertrouwen tussen de consument en het merk (waar een traditionele advertentie dat niet doet). Branded content is dus niet indringend, het probeert op een natuurlijke wijze contact te leggen met de consument en ze op die manier aan het merk te binden. Daarnaast is branded content een gemakkelijk te delen vorm van content die aantrekkelijk is voor de consument. Dit leidt er vaak toe dat de content wordt gedeeld via social media, waardoor een sneeuwbal effect kan ontstaan en het artikel viral kan gaan.

Branded content wordt niet alleen op een actieve manier geconsumeerd, maar het roept ook een reactie op bij gebruikers. Daardoor raakt de lezer veel meer betrokken bij de content en uiteindelijk leidt dit tot een loyalere klant. Hoewel branded content vaak wordt geassocieerd met branding en awareness kan een goede branded content campagne ook leiden tot een grote hoeveelheid verkeer naar de website, waarna de consument de conversie funnel in kan.

Mogelijkheden

Branded content is beschikbaar bij vele verschillende publishers en websites. Naast artikelen kunnen ook video’s, foto’s en zelfs podcast gerekend worden tot branded content. Zelfs Red Bull’s livestream van Felix Baumgartner’s 38.969 meter hoge sprong vanuit de ruimte kan gezien worden als branded content. In Nederland zijn er vele publishers waarmee een branded content samenwerking kan worden aangegaan, waaronder Business Insider, De Ondernemer, MKB servicedesk, DPG, Mediahuis en Massarius. Sommige publishers bieden ook de mogelijkheid om door middel van programmatic retargeting de lezers van de artikelen te bereiken met banners of video’s. Daarnaast is het soms ook mogelijk om de artikelen via de social media van de website aan te jagen of via de nieuwsbrief, waardoor de samenwerking nog effectiever wordt. Hoewel branded content niet via de gebruikelijke display en video kanalen kan worden ingekocht, bieden veel display publishers wel de mogelijkheid om met hen branded content te creëren, wat vervolgens te combineren is met programmatic inzet.

Voor een andere klant hebben we een samenwerking opgezet met De Ondernemer, waarbij verschillende artikelen zijn gepubliceerd over de succesverhalen van verschillende ondernemers. Verschillende branded content vormen zijn hierbij gebruikt, waaronder video’s, de nieuwsbrief, whitepapers en social media posts. Daarnaast is er ook gebruik gemaakt van programmatic retargeting. Deze samenwerking was een succes en heeft sterk bijgedragen aan de awareness rondom dit product. 

Geïnteresseerd na het lezen van deze succesverhalen? Laat het ons vooral weten, we helpen je graag!