Mobile
  • 16 december 2020
  • Door Lars Majoor, Willemijn Hoedjes
  • In Programmatic

Om de betrokkenheid van de consument te stimuleren en kans te vergroten op interactie, kunnen merken high-impact advertentieformaten gebruiken. High Impact advertising omvat impactvolle uitingen die awareness en engagement aanroepen bij de gebruiker. Deze banners zijn altijd goed in beeld en kunnen op verschillende plekken binnen de website worden weergegeven. Zo kunnen de bezoekers van hun bezochte website eigenlijk niet om de uiting heen.

High Impact Formaten

Welke high-impact formaten zijn er allemaal? Om je verder te helpen en op gang te brengen, hebben we een lijst samengesteld met een aantal recente en favoriete high-impact advertenties en wat deze effectief heeft gemaakt.

“Innovatieve formaten leiden tot zowel significant hogere engagement rates als brand impact” – Google, 2020

  • Homepage Takeover: Allereerst is dat de homepage takeover (HPTO), ook wel Radical of APTO genoemd. Dit is een van de meest bekende vormen van rich media. Dit high-impact formaat neemt met zijn design een ruime plek in op de landingspagina van de website waarop u wilt adverteren. De uiting bestaat meestal uit een combinatie van left skin, header en een right skin. Daarnaast kan er extra een rectangle display- of video uiting toegevoegd worden. Deze rich media advertenties vallen extra op door de mogelijkheden in animatie en video en om hun hoge click-through-rate.
  • Skins: Ook wel homepage takeover of back drop genoemd, een skin neemt de homepage van de website van een uitgever over. Deze worden vaak gemaakt met een mix van statische JPEGs en geanimeerde HTML5-banners. Skins zijn zeer geschikt voor merkbekendheid en om verkeer naar uw site te leiden. Statistieken zoals ad recall, time-on-site en clicks zijn de sleutel tot het beoordelen van het succes van een skin.
  • Parallax: Parallax is een een high-impact formaat dat is ontworpen voor mobiele gebruikers. Het maakt gebruik van een gelaagd, parallax-animatie-effect om de aandacht op een interessante en niet-opdringerige manier te trekken. De advertentie reageert op de beweging van gebruiker met zijn smartphone en hierdoor krijgt de uiting een driedimensionaal effect en wordt de advertentie volledig onthuld.
  • Masthead: Met de YouTube-masthead kan jij jouw merk, product of service weergeven op de YouTube Home-feed. De masthead is een video die in de vorm van een native advertentie-indeling wordt weergegeven op alle apparaten. De YouTube-masthead is ideaal om een enorm bereik of grote bekendheid te genereren.

 

“De Homepage Takeover heeft bij deze campagne gezorgd voor het maken van kosten efficiënte, additionele impact op de propositiebekendheid. Ons advies is daarom om meer budget naar deze HPTO te verschuiven, om deze meerdere keren gedurende de campagne in te zetten” – GfK, 2020

Cases & Inzet Storm Digital

Binnen Storm Digital I Accenture Interactive hebben we voor meerdere klanten deze interactieve uitingen mogen uitwerken, opstellen en uitserveren via paid campagnes.

VOLVO

I CAN SEE YOUR VOICE

Voordelen & Bewijslast

Naast bovenstaande, meest bekende high impact uitingen zijn er nog talloze andere mogelijkheden. Maar hoe dragen deze high-impact formaten nu bij aan je campagne doelstelling? Op welke KPI’s kun je dit formaat beoordelen? Een van de meest bekende KPI’s is natuurlijk CTR. Middels een HPTO kun je in korte tijd veel (nieuwe) bezoekers naar je website genereren. Maar los van CTR is ook engagement zoals een bepaalde interactie belangrijk. Interactieve uitingen met een keuzemenu of configurator zorgen ervoor dat je jouw bezoekers alvast kunt classificeren in bepaalde voorkeuren en doelgroepen. Door een relevante en inspirerende ervaring te creëren, kunnen merken gebruikers verleiden met advertentie boodschappen die echt bij hen aansluiten en ze enthousiast maken om meer over het product te leren. Middels click-trackers maak je inzichtelijk wat het gedrag van de bezoekers is geweest door het uitlezen van de clicks op bepaalde elementen van de uiting. Deze click-trackers geven ook weer een mogelijkheid tot verdere analyse. Hebben bepaalde groepen een betere gebruikerservaring, of zorgen bepaalde keuzes misschien voor een langere time-on-site?

Maar hoe zit dat dan met de branding waarde?  

Een high impact formaat als de HPTO wordt voornamelijk in upper-funnel tactieken ingezet, vanwege de hoge branding waarde. Maar hoe maak je die nu inzichtelijk? Middels marktonderzoeksbureaus naar doelgroepen, data en gegevens kan de impact en toegevoegde waarde van deze formaten in kaart worden gebracht.  Een metric die hier kan worden toegepast is propositie bekendheid, merkherkenning en effect potentie. Daarnaast geven deze onderzoeken ook inzicht in bijvoorbeeld toegevoegd bereik, kostenefficiëntie en return on investment. 

De kosten

De kosten van high-impact formaten verschillen enorm per formaat. Je hebt de mogelijkheid een HPTO in te kopen voor een bepaalde dag/week, maar ook natuurlijk flexibel via een programmatic deal ID. Dit is een deal met de publisher, die uitgeserveerd via jouw eigen DV360 systeem, zodat jij zelf de resultaten bij kan houden. In een van onze campagnes die we dit jaar hebben live gezet, is gebleken dat de Homepage Take-Over het beste scoort op kostenefficiëntie, kijken naar de propositie bekendheid. Daarnaast is er gekeken naar de toegevoegde waarde van de HPTO. Dit werd gemeten aan de hand van het unieke bereik per advertentiemedium (Radio, TV, Online Video, banners, Digital Audio en HPTO). De HPTO heeft er in deze campagne dus voor gezorgd dat er de propositiebekendheid en de houding ten opzichte van het product een significante uplift heeft gehad. Daarbij was dit de meest kosten efficiënte wijze om deze doelstellingen te realiseren. 

Tot slot een aantal redenen waarom het inzetten van high-impact formaten relevant kunnen zijn voor jouw organisatie:

  • Middels een high-impact formaat zorg je voor een hoge viewability van jouw merk, product of dienst, een bijna 6x langere viewing time en daarbij ook voor een significant lagere cost per viewable impression.
  • Middels een high-impact formaat creëer je een significant hoger engagement, wat resulteert in een grotere brand impact en meer (relevante) traffic.
  • Onderzoeksbureaus tonen aan dat een high-impact formaat als HPTO een kostenefficiënte impact levert aan de merkdoelstellingen van een campagne, en daarbij onmisbaar is in je mediaplanning.

Ben je benieuwd of deze high-impact formaten van toegevoegde waarde kunnen zijn in de marketingmix van jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op. We vertellen je graag meer!