• 13 december 2021
  • Door Ger Veldkamp
  • In Programmatic

Google is sinds 1996 bezig om de relevantie voor de ontvangers te optimaliseren. En de laatste jaren gaat dit steeds harder. Naast de relevantie binnen Google Search wordt tegenwoordig ook Google Display betrokken om de advertenties zo efficient mogelijk in te zetten. De nieuwste campagnevorm is Performance Max.

Algoritme

Het Google algoritme wordt blijvend geoptimaliseerd. Het algoritme wordt gevoed door informatie die wordt verzameld op basis van surfgedrag binnen de miljoenen websites die verbonden zijn aan het Google Display Netwerk. Hierbij wordt naast het surfgedrag ook zoekgedrag in de zoekmachine omgezet in data. Juist deze twee ingrediënten zorgen dat de kracht van het algoritme toeneemt op het gebied van sales. 

Conversie doelstellingen

Het algoritme van Google helpt de marketeer met het bereiken van conversiedoelstellingen binnen een bepaalde doelgroep. Door de koppeling van conversies aan de campagnedoelstellingen, stuurt het algoritme op het behalen van een bepaalde Cost per Acquisition. Smartdisplay is hier een succesvol voorbeeld van. Hierbij wordt display ingezet als sales kanaal.

Performance Max

Performance Max gaat nog een stap verder dan Smartdisplay. Waar Smartdisplay wordt gestuurd door een algoritme op basis van surfgedrag, audience- en conversie data, wordt aan Performance Max ook Search data toegevoegd. Hiermee wordt het algoritme verrijkt met zeer belangrijke informatie uit de laatste stappen van het aankoop proces. Relevantie is de key tot succes, en dus ook het parade paardje van Google op het gebied van Performance Marketing.

Hoe kan Performance Max worden ingezet?

Performance Max is sinds september uit de bèta testfase en wordt momenteel uitgerold naar alle open Google ads accounts. Belangrijke voorwaarde is dat Performance Max wordt ingezet in het account waar ook de Search Ads worden uitgeleverd. Op deze manier worden de responsive ads (mix van display en searchads) dubbel gevoed door het performance max algoritme. De ads zijn breed zichtbaar op het Google Display Network, Google Search, Youtube, Discovery, Gmail en Google maps. De eerste resultaten zijn veelbelovend. 

Ben je geïnteresseerd om je Performance Marketing van een boost te voorzien? Dan staan onze display marketeers klaar om je te assisteren bij een test.