Pinterest-kerst
  • 22 oktober 2020
  • Door Dionne van Dijk, Yen-Nhi Nguyen
  • In Social

De wereld staat op zijn kop. COVID-19 heeft op ons allemaal een grote impact, duidelijk merkbaar in onze dagelijkse routines. Veel van ons zullen Pinterest de afgelopen maanden veelvuldig hebben gebruikt voor interieur inspiratie, recepten en veel DIY tips. Met 4 miljoen maandelijks actieve users in Nederland is Pinterest het platform waar mensen met een positieve mindset op zoek gaan naar inspiratie.

COVID-19 heeft een enorme shift in het retail landschap veroorzaakt: mensen spenderen veel meer tijd op online platformen. Heeft Pinterest dan ook impact op sales? Het antwoord is ja! Dit jaar zag Pinterest meer zoekopdrachten dan ooit. Mensen plannen vooruit en gebruiken Pinterest voor inspiratie. Niet alleen zegt 65%van de Nederlanders Pinners dat zij Pinterest gebruiken om hen te helpen welke producten ze moeten kopen, maar zelfs gemiddeld 3 van de 5 Nederlandse Pinners zegt dat zij Pinterest inzetten om op zoek te gaan naar ideeën voor kerst. Mensen komen naar Pinterest met een doel, wat leidt tot een hoge engagement in vergelijking met andere platformen. In de U.S. is Pinterest nu het nummer 3 grootste social netwerk en dat is groter dan Snapchat. Hun groeicijfers spreken voor zichzelf: het aantal mannelijke Pinners is met 48% gestegen ten opzichte van vorig jaar, Gen Z met 50% en het aantal Millennials met 36%. De zoekopdrachten zijn ook gestegen. Wie zegt dat mannen niet koken? “Artisan bread recipes” wordt 5,5 keer vaker opgezocht dan vorig jaar, door mannen! Millenials zoeken 30 keer vaker naar “fun couple activities”. En Pinterest groeit door. 

Christmas comes early this year!

Het is oktober, maar het plannen voor kerst is al begonnen. Sterker nog, wist je dat er al begonnen werd met zoeken naar kerst inspiratie op Pinterest vanaf april dit jaar? Dit geeft merken de mogelijkheid om te positioneren bij de consumenten en ze klaar te stomen voor de kerstperiode van 2020! En Pinterest is daar het ideale platform voor. De grote vraag: hoe plan je een kerstcampagne voor jouw merk op Pinterest? Daarin zijn 5 fases belangrijk:

1. Launch
Begin vroeg, plant het zaadje voor kerst en zorg voor bereik en awareness voor jouw campagne in september en oktober. Verhoog je media spend in deze maanden voor kerst en introduceer jouw kerst propositie.

2. Inspire
Nu heb je de aandacht van jouw doelgroep. De volgende stap is het vertellen van jouw verhaal, de menigte inspireren om jouw product te kopen. Ontwerp een boodschap die in alle fasen van de funnel van toegevoegde waarde is.

3. Convert
Tijdens november en december kun je de vruchten plukken van jouw vroeg geplante zaadjes. Verschuif de focus van jouw campagne naar een lower-funnel aanpak. Converteer het zoekvolume door Shopping and Search op Pinterest te gebruiken.

4. Continue
Wanneer kerst bijna over is, activeer dan je lower funnel tactieken. Hiermee zul je efficiënte vraag converteren. En het zorgt ervoor dat de eCPM’s lager worden.

5. Rinse & Repeat
Na de kerstperiode is het belangrijk om je te focussen op het nieuwe jaar en jouw beste goede voornemens. Introduceer een nieuwe campagne met focus op bereik, en gebruik lower-funnel tactieken om conversies aan te jagen in januari.

Creëer inspiratie

1 op de 3 Pinners doet een aankoop na het zien van branded content op Pinterest. Daarom is het belangrijk om jouw doelgroep te inspireren. De 5 fases van een kerstcampagne op Pinterest die we hierboven benoemen gaan hand in hand met de specifieke doelen: awareness, consideration en conversion. Pinterest biedt een oplossing voor elke objective. Inspireer met video pins, statische pins en collection ads. Specifiek voor conversiegerichte doelstellingen, welke belangrijk is tijdens kerst, heeft Pinterest een aantal oplossingen ontwikkeld die merken kunnen helpen met hun performance doel. 

Pinterest-ads

Shopping

Pinners stellen gemiddeld 1,3 keer vaker dat Pinterest hen heeft geïnspireerd in hun customer journey dan niet-Pinners op andere platformen. Dus: inspiratie = belangrijk! Op Pinterest kan een een merk productgroepen creëren en promoten via Catalogues. Er zijn drie manieren om jouw producten via Catalogues te promoten: Shopping ads, Collections en Dynamic Retargeting. Om Shopping ads op te zetten, klik op de “promote” button binnen Catalogues, welke je naar de Ads Manager brengt om jouw campagne op te zetten.

Pinterest groeit hard en breidt de advertentiemogelijkheden op het platform elk jaar steeds meer uit. In onze volgende blog zullen we dieper ingaan op de voordelen van Pinterest Advertising. En zullen we meer tips en tricks geven voor inspirationele campagnes voor jouw merk. Stay tuned!

Benieuwd hoe Pinterest kan bijdragen aan jouw groei en merk? Bij Storm Digital werken we nauw met Pinterest samen. We zijn ervaren in het neerzetten en implementeren van full-funnel strategieën op Pinterest en andere online platformen. Wil je groeien op Pinterest, een nieuwe doelgroep bereiken en je conversies laten groeien? Wacht niet langer! Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Neem contact met ons op