CRO strategie
  • 7 september 2020
  • Door Rick Venema
  • In CRO

Als er één kanaal relevant is tijdens deze bizarre COVID-19 tijden, dan is het wel CRO. Waarschijnlijk heb je als organisatie een aantal wijzigingen in o.a. je services, producten of je levertijd. In deze editie van Slimme marketing, juist nu! behandelen we de tips & tricks voor het CRO kanaal.

Omgaan met de crisis

Plaats op een prominente plek op de website hoe jouw organisatie omgaat met de crisis. Denk hierbij aan hygiëne, langere levertijd, capaciteit klantenservice, maar ook maatregelen qua bezorging (bijvoorbeeld 1,5 meter afstand bij afleveren).

Maatregelen in de winkel

Laat je klanten weten wanneer er aangepaste maatregelen in de winkels van toepassing zijn. Toon bijvoorbeeld gewijzigde openingstijden en/of regels omtrent een maximum aantal bezoekers in de winkel. Tip: vergeet deze openingstijden niet aan te passen in Google my Business.

Gewijzigde voorwaarden

Test met gewijzigde betaal- en retourvoorwaarden. Sommige klanten zullen het fijn vinden om later te betalen, of om een product later en/of op een andere manier te retourneren om zo contact te minimaliseren. Kijk of dit effect heeft op jullie organisatie.

Segmenteer je data

Er zullen ongetwijfeld mensen op jullie website komen die er normaal niet komen, of die normaal gezien vooral aankopen offline deden. Zorg dat je deze nieuwe doelgroep in kaart hebt middels een juiste segmentatie van je data.

Reden van bezoek

Bekijk of de reden van bezoek richting de website verandert en pas de website daarop aan.

Merk & waarden

Dit is ook het moment om je merk en waarden prominenter naar voren te laten komen. Heeft jouw organisatie bijvoorbeeld online trainingen of andere content in de aanbieding welke normaal gezien betaald kunnen worden afgenomen? Bied deze gratis aan zodat mensen vanuit huis bekender kunnen worden met jouw product en/of dienst.

Interne site search analyse

Bekijk binnen jouw Analytics de interne site search analyse. Kijk of de vragen en/of zoekopdrachten anders worden en speel hierop in.

Sitespeed analyse

Doe een sitespeed analyse en bekijk waar de quick fixes liggen. Test eventueel eerst welke maatregelen het meeste effect hebben op de belangrijkste pagina’s met veel verkeer, om daarna op te schalen.

Primaire propositie

Kijk goed naar de primaire propositie op de website. Is dit met de huidige richtlijnen nog relevant? Denk bijvoorbeeld aan het kopen van vliegtickets of het doen van een proefrit. Kijk naar andere primaire acties waarmee je de bezoeker kunt helpen, bijvoorbeeld merkgerelateerde content, interactieve video’s van producten en/of diensten en telefonisch contact.

Usability Quickscan

Dit kan een mooi moment zijn om de website eens goed onder de loep te nemen middels een Usability Quickscan. Breng de quick wins in kaart op basis van de heuristieken van Jakob Nielsen, overtuigingsprincipes van Cialdini en de WCAG richtlijnen. Hier profiteer je niet alleen op dit moment van, maar ook op lange termijn.

Alternatieven voor jouw producten

Test alternatieven voor jouw dienstverlening en/of producten, door bijvoorbeeld tegoedbonnen aan te bieden of vroege reserveringen.

Bel je klanten op!

De klanttevredenheid van jouw organisatie is leidend. Klanten hebben waardevolle informatie om de dienstverlening te verbeteren. Bel je klanten daarom eens op, nu er tijd voor is. Vraag hoe het met ze gaat en hoe het laatste contact met de organisatie is bevallen. Veel klanten kunnen dit waarderen en je haalt er waardevolle feedback mee op. En we weten allemaal: feedback is een cadeautje!

Er zijn vast nog een heleboel dingen die je kunt doen om je CRO slim in te richten. Wil je hier eens met ons over sparren? Neem dan contact met ons op!