Data and Tag Management
  • 7 september 2020
  • Door Nick Rottink
  • In Data & Tech

We kunnen onze campagnes nog zo mooi inrichten, als je data en tag management niet op orde is kun je jouw performance nooit goed bijhouden. Maar we weten dat het soms behoorlijk veel tijd in beslag kan nemen om dit in orde te brengen. En in orde te houden. Wellicht heb je nu wat meer tijd vanwege de crisis om hier eens goed in te duiken.

In deze editie van Slimme marketing, juist nu! behandelen we tips voor jou om hier nu mee aan de slag te gaan. Wat meten = weten en gissen = missen!

Analytics hygiëne check

Hebben de properties en views zich de laatste jaren opgestapeld? Staan alle doelen nog wel op de juiste manier ingericht? Hoeveel segmenten heb je inmiddels wel niet opgebouwd? En wie zijn al die @gmail adressen die toegang hebben tot jouw Analytics account? Dit zou een mooi moment zijn om de inrichting van je analytics account eens goed onder de loep te nemen. Doe eens een sanity check op je ingestelde filters, loop je doelen goed na, verwijder iedereen uit het account die daar niets te zoeken heeft, en verwijder ook eens al die aangemaakte views waar toch nooit iemand naar kijkt.

Tag Management opschoning

Hoe meer zaken je inlaadt vanuit de tag manager, hoe trager je website is. Dit zou een goed moment kunnen zijn om je tag manager eens door de wasstraat te halen. Al die ongebruikte tags, triggers en variabelen hebben een negatief effect op je site speed, wat een negatief effect heeft op al je conversies. Al die conversiepixels van oude campagnes die nog ergens rondzwerven in je tag manager kunnen dus een negatief effect hebben op je conversies, terwijl ze juist voor het omgekeerde bedoeld waren. Oftewel haal de bezem erdoorheen, naast dat het bevorderlijk is voor de site speed geeft het ook nog eens een opgeruimd gevoel.

Filteren van thuiswerkers

Nu dat iedereen thuis aan het werk is hebben je ingestelde IP filters niet zoveel zin meer in je analytics account. Met de volgende tip kan je zoveel mogelijk van je medewerkers toch blijven uitsluiten van je hoofdweergave. Laat iedereen die je wilt uitsluiten éénmalig naar je website surfen met een bepaalde query parameter in de URL (bijvoorbeeld www.voorbeeld.nl/home?traffic=intern). Vanuit je tag manager vul je vervolgens een analytics custom dimension op gebruikersniveau met “intern” op basis van het bezoeken van de voorbeeld URL. Tot slot filter je het verkeer met deze custom dimension. Simpel maar effectief, helemaal omdat je deze medewerkers ook in de toekomst blijft filteren mochten ze na de crisis eens een dagje meer thuiswerken.

Google Analytics annotaties

In deze periode toetsen wij allemaal ons aanpassingsvermogen op de veranderende markt. Met alle waarschijnlijkheid worden er veel veranderingen aan je website doorgevoerd, het zij qua content, marketing gerelateerde metingen of op business niveau. Google Analytics biedt de mogelijkheid om notities te plaatsen op een specifieke datum, deze zogeheten ‘annotaties’ worden bij iedere tijdlijn getoond. Zo kun je gemakkelijk in de toekomst terugvinden en herinnerd worden welke (grote) wijzigingen impact hebben gemaakt op de website.

Optimalisatie SiteSpeed

SiteSpeed wordt vaak als “niet zo belangrijk” gezien, terwijl dit direct impact heeft op de positionering in organische zoekresultaten en betaalde advertenties via zoekmachines. Vaak ben je je niet bewust van simpele verbeteringen. Allicht heb je in de content een te grote afbeelding geüpload ten opzichte daadwerkelijke getoonde grootte. Mogelijk kun je de volgorde waarop tags worden afgevuurd optimaliseren of eventueel tags tegelijkertijd laten afvuren in je Tag Manager. Laat je website via Google PageSpeed analyseren en optimaliseer je website voor verbeterde SEO/SEA ranking en gebruiksvriendelijkheid! Uiteraard helpen wij jou graag verder om de koning der SiteSpeed te worden.

Aan de slag met dashboards

Klik je vaak dezelfde dingen bij elkaar in GA, heb je veel verschillende custom reports in GA waar je vaak doorheen bladert, heb je daarnaast ook nog aparte rapportages binnen al je marketing tools, en zou je dit toch graag in 1 overzicht terug willen zien, wat ook nog eens visueel een stuk aantrekkelijker is? Ga dan aan de slag met Google Data Studio. Met deze tool, die ook nog eens gratis te gebruiken is, voeg je gemakkelijk meerdere databronnen samen, en maak je visueel aantrekkelijke dashboards en rapportages.

Train jezelf!

Google biedt veel trainingen en documentatie aan over gebruik van de verschillende Google producten. Wellicht dat je hier nu juist tijd voor hebt om eens door te nemen. Behaal je GA IQ certificaat zodat je ons straks nóg meer kunt challengen, en nóg uitdagendere vragen kunt stellen.