• 14 juni 2021
  • Door Hannet Pot
  • In Social

Snapchat en Instagram zijn al jaren onwijs populair onder jongeren. Een van de redenen hiervoor zijn de goede foto- / video bewerkingstools en het brede scala aan beschikbare camerafilters en augmented reality (AR) lenzen. Hoewel deze features niet meer nieuw zijn, merken wij wel dat nog lang niet iedereen hier goed in thuis in. Daarom lichten we graag de mogelijkheden nog even toe.

Wat is nu precies een AR lens of filter? 

Het eerste ingewikkelde is de benaming: wat op Snapchat een ‘Lens’ heet, heeft Instagram omgedoopt tot ‘Filter’. Echter bedoelen beide bedrijven hiermee hetzelfde: door middel van augmented reality (AR) een afbeelding of object over het gezicht van een gebruiker of op een oppervlak plaatsen. Hiermee kun je dus jezelf of de wereld om je heen veranderen. De lens reageert realtime op wat er wordt gescand/gefilmd en op deze manier is interactie mogelijk. Een bekend voorbeeld is de filter met dieren oren die op beide platformen populair is. 

Hoe kun je daar als bedrijf dan op inspelen?

Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar wat voegt dit nu toe voor je bedrijf? Het belangrijkste is dat je door middel van deze features echt iets tot leven kunt roepen en ‘tastbaar’ kunt maken. Ook kun je door middel van AR nog meer de interactie opzoeken met je doelgroep.

Dit geeft kansen om consumenten bepaalde producten bijvoorbeeld virtueel te laten uitproberen voordat overgaan op aankoop. Zo kunnen meubelmerken AR gebruiken om te laten zien hoe hun producten er bij mensen thuis uit zouden zien, en kunnen kledingmerken virtuele paskamers creëren, zodat mensen bepaalde producten kunnen passen om te zien hoe het bij hun vorm en stijl past. Een voorbeeld hiervan is Gucci, zij maakten gebruik van een lens om gebruikers hun nieuwe collectie schoenen te laten passen, gewoon vanuit huis. 

Instagram tilt de AR lensen naar een nieuw level door een AR te combineren met hun huidige shopping functie. Zo kunnen gebruikers producten ‘uitproberen’ en de producten daarna direct afrekenen, allemaal op het platform zelf. Een van de merken die hier gebruik van maakt is NARS Cosmetics, die gebruikers de mogelijkheid geeft verschillende lipstick kleuren te testen. Deze functie zit momenteel nog in de testfase.

Dat AR lensen niet alleen geschikt zijn voor mode en cosmetica brands, bewijst ABN AMRO met hun succesvolle jongeren campagne op Snapchat. 

In deze campagne zet de bank AR in in de vorm van een korte quiz, die jongeren inzicht geeft in wat voor geldtype zij zijn. In de game beantwoord je verschillende quizvragen door je hand te bewegen naar het antwoord dat bij jou past. Wanneer je vervolgens doorklikt naar de website, krijg je direct allemaal nuttige tips om je geld van je bijbaantje of zakgeld beter onder controle te krijgen en te houden. Op deze manier geeft ABN AMRO jongeren op een leuke en laagdrempelige manier informatie over het omgaan met geld. 

Hoe pak je dit als bedrijf aan?

Al met al is er dus aan mogelijkheden geen gebrek! Maar hoe pak je dit aan? 

Ten eerste is het natuurlijk mega belangrijk om goed helder te hebben waar je een AR filter voor in wilt zetten. Wat wil je dat het filter doet en vooral: wat is de toegevoegde waarde van zo’n filter voor je campagne. Dieren oren op het gezicht van je doelgroep zien er natuurlijk schattig uit, maar zullen waarschijnlijk weinig toevoegen aan je campagnedoel. Denk bij het vormgeven van je lens bijvoorbeeld aan de mogelijkheden die AR biedt om interactie aan te gaan met je doelgroep, om producten tastbaarder te maken of om een nieuwe propositie onder de aandacht te brengen. 

Wanneer het idee staat, zal het filter gebouwd moeten worden. Waar een tijd geleden alleen grote merken de budgetten hadden om deze AR filters te creëren en in te zetten, kan tegenwoordig iedereen zijn ideeën tot leven brengen. Beide platformen hebben namelijk hun eigen studio omgeving gecreëerd voor creatives en developers om zelf augmented reality-ervaringen te bouwen. Deze applicaties bevatten een enorme reeks ingebouwde functies, waaronder aangepaste shaders en geavanceerde tracking technologie, waardoor de mogelijkheden echt eindeloos zijn. 

Benieuwd geworden naar hoe jouw bedrijf gebruik zou kunnen maken van AR filters? Of zin om te brainstormen de mogelijkheden? Laat het ons dan vooral weten, we denken graag met je mee!