Podcasts
  • 18 november 2020
  • Door Claudia Schulp
  • In Search

Hoewel podcasts al sinds 2004 bestaan, is het pas sinds enkele jaren helemaal hot en happening. Inmiddels kent dit medium zo’n 5 miljoen Nederlandse luisteraars. Het grote aanbod en vooral de toegankelijkheid hebben ervoor gezorgd dat dit medium zo populair is geworden. Je kunt podcasts luisteren waar je wil, wanneer je wil en waarover je wil. Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat wel een podcast over. Ook steeds meer bedrijven beginnen de mogelijkheden van eigen podcasts te zien en zetten dit al in als communicatiemiddel.

Sinds 2019 zijn podcasts ook direct zichtbaar in de zoekresultaten van Google. Google speelt slim in op de groeiende behoefte aan audio content en differentieert zich zo van visuele platformen als Facebook en Instagram. En met de komst van Google Podcast Manager kunnen podcasters nu ook zien hoe goed hun podcasts presteren. Hoe zorg je er voor dat je podcasts gevonden worden in Google? En hoe meet je het succes van je podcast? In deze blog nemen we je mee in de ontwikkelingen van podcasting en laten we zien hoe je podcasts optimaliseert voor Google. 

Waarom zijn podcasts zo populair?

First things first. Als ondernemer vraag je je waarschijnlijk af: moet ik gaan beginnen aan podcasts? Misschien is het dan goed om te beginnen met waarom podcasts zo populair zijn. Want podcasts zijn eigenlijk helemaal niet nieuw, het is alleen in de laatste paar jaren ontzettend gegroeid in populariteit. Hoe komt dat? 

Een van de grootste redenen is de verschuiving van desktops naar mobiele apparaten. Het aantal mobiele zoekopdrachten in Google overstijgt het aantal via desktop. Zoekmachines hebben hun algoritmen hier op aangepast, waarbij ze mobiel topprioriteit hebben gemaakt. Het is daarom belangrijker dan ooit voor bedrijven om hun website te optimaliseren voor mobiele apparaten. Omdat we massaal meer mobiele apparaten gebruiken, is en wordt het steeds makkelijker om podcasts mobiel te luisteren. Hoewel het ook mogelijk is om podcasts via desktop te luisteren, luistert de meerderheid via mobiele apparaten. 

Het is ook helemaal niet zo vreemd dat podcasts de laatste jaren zoveel geluisterd worden. We leven in een maatschappij waarin we het steeds drukker krijgen en waar we de rust niet meer om even rustig een boekje te lezen. Mensen willen de vrije tijd die ze hebben optimaal benutten. Het grote voordeel van podcasts is dat je je handen vrij hebt en het dus op vrijwel ieder moment kunt luisteren. Podcasts zijn bijvoorbeeld ideaal als je in de file staat, als je aan het hardlopen bent of als je je huis een grote schoonmaakbeurt geeft. 

Daarnaast is het voor veel mensen een aangename afwisseling om te luisteren in plaats van te lezen. Van de 212 minuten die we per dag spenderen op onze mobiele telefoons, wordt al 29% gespendeerd aan audio (bron: nationaal luisteronderzoek 2019). Goed om te weten dus dat de audio inventory hard aan het groeien is in Nederland. We zitten immers al de hele dag op kantoor naar ons scherm te staren. En zijn we niet aan het werk, dan zitten we wel op ons telefoon. De meeste mensen zoeken naar momenten om even gas terug te kunnen nemen. En door het luisteren van een podcast geef je je ogen rust, wat erg ontspannend werkt. De meeste podcast gebruikers vinden het luisteren van een podcast zowel ontspannend als educatief. Een win-win dus! 

De voordelen van podcasts

Dat content marketing een essentieel onderdeel is van je marketingstrategie, hoeven we  je waarschijnlijk niet te vertellen. De uitdrukking “Content is King” wordt al jaren gebruikt, maar is naar onze mening nog altijd van toepassing. Wil je als bedrijf succesvol zijn, dan zul je content moeten bieden die waarde toevoegen aan (potentiële) klanten. Om deze reden schrijven veel bedrijven al regelmatig blogs. Podcasts brengen daar langzaam verandering in. 

Podcasts zijn in tegenstelling tot klassieke content minder arbeidsintensief. Een blog schrijven kost al gauw een paar uur, terwijl je met het opnemen van een podcast veel sneller klaar bent. Je kunt podcasts gebruiken om kwalitatieve content te publiceren, zonder dezelfde inspanning en vaardigheid die vereist is om te schrijven. Daarnaast hoef je geen controles te doen op je spelling en kun je zonder correcties je verhaal vertellen. Veel ondernemers vinden praten ook een stuk gemakkelijker dan schrijven. 

Podcasts in de zoekresultaten van Google

Podcasts hebben, net als video’s in de zoekresultaten van Google, hun eigen mediafragment die je kunt afspelen. Voer in Google je zoekopdracht in, bijvoorbeeld ‘Podcast BNR’ en je krijgt de meest recente podcast afleveringen van BNR te zien. Met de button rechts kun je verder bladeren door de podcasts die aan de zoekopdracht voldoen. 

Het voordeel is dat je de Google Podcast-app niet op je telefoon hoeft te hebben om de aflevering te beluisteren. De indexering van de podcast retourneert de audio-inhoud die je direct kunt beluisteren in je internetbrowser. Als je op de podcast klikt,  kom je terecht op de webpagina van Google Podcasts die er hetzelfde als de applicatie uitziet. Je kunt de opname afspelen, pauzeren, terugspoelen en vooruitspoelen. Met de Google Podcast-app hebben luisteraars wel meer mogelijkheden, zoals het downloaden van een podcast. Ook krijgen luisteraars in de app aanbevelingen te zien op basis van hun luistergedrag. Voorheen was de app alleen nog beschikbaar voor Android-apparaten, maar de app is nu ook beschikbaar voor iOS. 

Het interessante van Google Podcasts is dat de podcasts automatisch getranscribeerd worden. Door dit te doen wordt er zogenaamde metadata gecreëerd, die vervolgens geïndexeerd wordt door Google. Zoekt iemand dus op een woord in Google dat ook gebruikt wordt in de podcast, dan is het mogelijk dat dit als resultaat te zien is in de zoekresultaten. 

Hoe zorg je ervoor dat je podcasts zichtbaar zijn in Google? 

#1 Zorg voor een geldige RSS-feed
Als je wilt dat je podcast wordt vertoond op Google Podcasts-platforms, dan zul je een RSS-feed moeten hebben. Een RSS-feed is een eenvoudig tekstbestand met daarin alle informatie over je podcast, zoals de naam van je podcast, de beschrijving, de auteur, de website en de categorieën van je podcasts.

RSS-feeds zijn in feite een soort gestructureerde gegevens. Hiermee geef je Google specifieke informatie over de content, waardoor zij beter in staat zijn de content van je podcast te begrijpen. Dit maakt het voor Google makkelijker de zoekvraag van de gebruiker zo goed mogelijk te beantwoorden. 

Als je nog niet eerder een RSS-feed gemaakt hebt, dan zal dit even wennen zijn. Maar gelukkig heeft Google een heldere RSS-feed handleiding. Hier vind je informatie over de vereisten en aanbevelingen voor feeds en RSS-tags. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe zo’n podcast feed eruit kan zien:


#2 Zorg voor een dedicated homepage
Naast een RSS-feed moet je podcast ook gelinkt zijn aan een homepage, waarop duidelijk beschreven staat waar je podcast over gaat. Met een dedicated homepage kun je Google aanvullende informatie geven. En uiteindelijk is dit ook gunstig voor de gebruiker die opzoek is naar een bepaalde podcast. Als de homepage gekoppeld is aan je RSS-feed, dan kunnen gebruikers een beschrijving van je podcast te zien krijgen in de zoekresultaten van Google als ze zoeken naar de naam van je podcast. Het betekent overigens niet dat je podcast helemaal niet zichtbaar wordt in de zoekresultaten als je geen gelinkte homepage opgeeft. Zonder homepage zullen je afleveringen gegroepeerd worden met afleveringen van andere podcasts over hetzelfde onderwerp. Ook voor het inrichten van een dedicated homepage gelden een aantal vereisten. Voor een meer gedetailleerde uitleg over hoe je zo’n pagina opstelt, kun je de handleiding van Google gebruiken.

 #3 Laat je podcast indexeren
Zodra je de RSS-feed en homepage gereed hebt, moet dit alleen nog geïndexeerd worden door Google. ‘Geïndexeerd’ wil in dit geval zeggen dat Google de RSS-feed gegevens en paginagegevens heeft gevonden, verwerkt en opgeslagen heeft in de Google-index. Er zijn eigenlijk twee vereisten van Google om geïndexeerd te kunnen worden. Je podcast moet minimaal één aflevering bevatten en Google moet de RSS-feed en audiobestanden van de afleveringen kunnen openen. De feed en pagina mogen dus niet geblokkeerd worden voor Google, door bijvoorbeeld een vereist wachtwoord. 

Er zijn een paar manieren waarop je de podcast kunt laten indexeren. Je kunt bijvoorbeeld je podcast laten indexeren via Google Podcast-manager (over deze tool later meer), je kunt de homepage van de podcast indienen in Google Search Console of je wacht simpelweg tot Google op natuurlijke wijze de homepage vindt en crawlt. Google Support duikt dieper in op de verschillende methoden. 

Hoe meet je het succes van je podcast?

Dat je podcast zichtbaar is in Google is natuurlijk heel fijn, maar je wilt ook weten hoe je podcast presteert. Google heeft voor een nieuwe analytics-tool aangekondigd, namelijk: Google Podcast Manager. Deze tool biedt inzichten in de prestaties waarmee je je podcasts kunt verbeteren. Zo kun je het aantal vertoningen en kliks zien, maar ook de meest gezochte afleveringen en de zoekopdrachten waarop gezocht is. Je kunt daarnaast ook meer te weten komen of het luistergedrag. Per aflevering kun je bekijken waar de luisteraars aan- en afhaken of je kunt bekijken hoe je publiek luistert via verschillende devices zoals smart smartphones, smart speakers en desktops. 

Vanuit SEO perspectief, bestaat de contentstrategie allang niet meer alleen uit geschreven content. Waar jaren geleden de visuele content al zijn intrede en impact heeft gemaakt, gaan we nu ook audio standaard terugzien in een complete contentstrategie. Bepaal dus goed op welke plekken audio toegevoegde waarde heeft voor jou als organisatie en voor je doelgroep. Bedenk hier formats bij die terugkerend voorbij komen en waarmee je engagement kunt opbouwen met je fans. Vanuit SEO ga je daarmee nog meer bereik genereren!