Tips en Insights van Conversions@Google 2017

Storm Digital

Storm Digital in conversieratio optimalisatie

Op 22 en 23 maart 2017 vond alweer de 5e editie van het Conversions@Google congres plaats. Namens Storm zijn Roy en ik afgereisd naar het hoofdkantoor van Google in Dublin.

Al meerdere jaren benadrukken Google en andere toonaangevende bedrijven het belang van mobile-first. Conversions@Google stond dit jaar dan ook in het teken van mobile conversions. Inspirerende sprekers deelden inzichten en gaven tips hoe jij jouw mobiele site het beste kunt afstemmen op de eindgebruiker. Deze tips en insights delen we natuurlijk graag met jou!

“We are using mobile devices in a way that doesn’t match up with our expectations”

Nathalie Nahai trapte de sessies af met een kijkje in de psychologie van mobile user behaviour. De rode draad in haar lezing draaide rondom bovenstaande quote. Mobiel gebruik hoort snel en gemakkelijk te zijn. Het is daarbij belangrijk om je te realiseren dat hierdoor bepaalde conversiedoelen niet direct aan mobiel gekoppeld kunnen worden. Een typisch voorbeeld waarbij het afronden van een conversie via mobiel een ware deceptie is, is bij het vergelijken en afsluiten van een zorgverzekeraar. Idealiter wordt dit op een groot scherm gedaan. Hier is voldoende ruimte om de grote hoeveelheden informatie te bekijken en te vergelijken. Het is haast niet te doen om dezelfde hoeveelheid informatie op een klein scherm te lezen en te verwerken.

Het is dan ook geen wonder dat de conversieratio voor het afsluiten van zaken zoals een zorgverzekering vaak aanzienlijk achterblijven op mobiel ten opzichte van desktop. Bezoekers die op mobiel naar zorgverzekeraars zoeken, hebben zeer waarschijnlijk een andere intentie dan bezoekers op desktop. Zij bevinden zich in een andere fase van de customer journey. Mobiel draait uiteindelijk om het bieden van het juiste aanbod op het juiste moment. Het aanschaffen van een zorgverzekering zal veelal niet gebeuren in de eerste fase van de customer journey. Het is dan ook niet realistisch om te verwachten dat de conversieratio hiervan op mobiel gelijk is aan desktop conversies.

“We need to design for reality”

Luke Wroblewsk deelde interessante cijfers met betrekking tot de betrokkenheid die gebruikers vertonen bij mobiele telefoons. Gebruikers pakken hun telefoon gemiddeld 80 keer per dag waarin zij steeds circa 30 tot 38 seconden gebruik maken van het toestel. De realiteit is dus dat bezoekers korte en snelle interacties hebben met hun telefoon. De vraag die zich hierbij voordoet is: ‘in hoeverre is het realistisch dat bezoekers, in de korte tijd dat zij hun mobiele telefoon benutten, hun doel kunnen bereiken op jouw website’?. Een tweede vraag die daarbij hoort is ‘hoe kunnen wij dat beïnvloeden’?

Het antwoord hierop: vergroot de betrokkenheid en vereenvoudig het gebruik. Hieronder lees je hoe jij dit op jouw mobiele site kunt toepassen.

Vergroot de betrokkenheid
Door Nathalie Nahai wordt gesteld dat mensen een gelimiteerde capaciteit hebben om cognitieve processen te verwerken. Daarom is het belangrijk om de ‘mental effort’ die bezoekers op een mobiele site moeten doen te verlagen. Hiervoor lichtte Nathalie vier psychologische principes toe.

1 Verlaag de cognitieve belasting
Mensen hebben een gelimiteerde capaciteit om informatie te verwerken dus voorkom overbelasting op een mobiel device.

2 Vergroot de vlotheid waarin informatie verwerkt kan worden
Er zijn drie zaken die bijdragen aan de vlotheid waarin informatie verwerkt kan worden: herkenbare en terugkerende elementen, een goede visueel design en simpele taal.

3 Zet ‘hedonic adaptation’ slim in
Door frequente updates en kleine veranderingen voorkom je dat bezoekers zich gaan vervelen.

4 Maak gebruik van de dopamine loop
Dopamine is een stof in de hersenen die invloed heeft op de behoefte aan beloningen en vermaak. De dopamine loop is uiteraard niet geschikt voor elke website en elk type product (een zorgverzekeraar zal hier bijvoorbeeld slechts beperkt gebruik van kunnen maken). Vraag jezelf af of de dopamine loop van toepassing kan zijn op jouw website. Indien wel, toon dan een duidelijk vervolgpad dat bezoekers aanzet om verder vermaak te zoeken.

Vereenvoudig het gebruik
Zoals te verwachten bij een conversie optimalisatie congres, draaide een groot deel van de sessies om user experience en usability. Hieronder vier punten om mee te nemen in een brainstorm over jouw eigen mobiele site:

1 Werk aan jouw pagespeed
Op mobiel is er is een directe correlatie tussen de pageload en het bouncepercentage. Uit onderzoek blijkt dat circa 40% van de bezoekers bounced als de pagina niet binnen 3 seconden geladen is.

2 Overweeg Accelerated Mobile Pages (AMP)
Apps bieden veelal een betere user experience dan mobiele sites. Zij laden snel, hebben een eenvoudig interactie ontwerp en kunnen pushberichten sturen indien bezoekers daar behoefte aan hebben. Het nadeel van apps versus mobiele websites is dat apps minder toegankelijk zijn. Immers moet de app van tevoren gedownload worden. Middels AMP kun je veel van de voordelen van apps gebruiken op je mobiele website. Indien jouw site weinig gebruik maakt van custom Javascript, zou AMP een interessante ontwikkeling voor jouw website kunnen zijn.

3 Sta stil bij de capaciteiten en limitaties van mobiel
Veel mobiele sites zijn gebaseerd op de desktop variant. Veelal wordt er gepoogd om dezelfde content van desktop beschikbaar te maken op mobiel. Feitelijk ben je hiermee slechts pixels aan het verplaatsen. Idealiter ‘vergeet’ je jouw desktop-layout bij het ontwerpen van je mobiele site en maak je optimaal gebruik van de capaciteiten die mobiele toestellen bieden. Denk bijvoorbeeld aan touch-id’s voor de afronding van een betaling. Ook moeten wij meer rekening houden met de limitaties en de gebruikersvoorkeuren van bezoekers op mobiel. Waar op desktop jarenlang geroepen werd dat het aantal clicks gelimiteerd moet worden, lijkt dit inzicht op mobiele sites vergeten te zijn.

4 Verberg de complexiteit uit de user experience
Er is een shift gaande van GUI (graphic user interface) naar NUI (natural user interface). NUI stimuleert intuïtieve handelingen die aansluiten bij het natuurlijke dagelijkse gedrag van mensen. Hiermee zorg je ervoor dat een groot stuk van de complexiteit die achter een taak zit, verborgen wordt voor de eindgebruiker. Dit maakt de interactie stukken prettiger, sneller en vooral eenvoudiger.

Veel bedrijven zijn nog zoekende in hoe zij hun mobiele site het beste op de bezoekers en hun intenties afstemmen. Out of the box denken – en out of desktop denken – is hierbij belangrijk. Deze ontwikkeling is al een tijd gaande en zal in de toekomst nog belangrijker worden. De switch naar mobile first is in volle transitie en in 2017 zullen steeds meer bedrijven aandacht schenken aan mobile-first. En terecht!

Wil jij ook jouw mobiele site optimaliseren? Wij vertellen jou graag alle mogelijkheden!

Gerelateerde blogs

in conversieratio optimalisatie | digital strategy

5 tips voor het optimaliseren van je mobiele website

Storm Digital

Storm Digital

Dat het gebruik van mobiel meer en meer toeneemt is bijna een open deur. Dat je daarmee ook moet investeren in mobile marketing is een understatement. Daarmee moet ook je website ingericht zijn op de toename in het mobiel verkeer. Maar hoe doe je dit? In dit artikel 5 essentiële tips om de mobiele website […]

Lees verder