De rol van de search marketeer verandert door toename automatisering

Storm Digital, in nieuws

Uit onderzoek van DDMA en IAB Nederland blijkt dat midden tot grote Nederlandse bedrijven 53% van hun SEA activiteiten vandaag de dag al automatiseren.

Om te zorgen dat automatisering goed wordt ingezet, zijn er veranderingen nodig binnen bedrijven: e​r dient een mentaliteitsverandering plaats te vinden ten opzichte van automatisering en het is van belang de juiste vaardigheden binnen SEA afdelingen in huis halen. Daarnaast moeten verschillende afdelingen in grotere mate gaan samenwerken. Dit blijkt uit de nieuwe whitepaper ‘Search automation in the Netherlands and its impact on the role of a search marketer’.


De paper is het resultaat van de samenwerking van vier bureaus (Storm Digital, iProspect, Searchresult en Traffic4U), IAB Nederland, DDMA en Google.

De paper beschrijft welke SEA-activiteiten geautomatiseerd kunnen worden en welke mate van automatisering relevant is voor organisaties. Naast het technische aspect, wordt ook gekeken naar wat search automation betekent voor de rol van de search marketeer.

Volgens Diana Janssen, directeur van branchevereniging DDMA laat deze whitepaper zien ‘dat de automatisering van online marketing activiteiten een steeds belangrijkere rol speelt binnen online marketing activiteiten. Meegaan met nieuwe ontwikkelingen, de inzet van de juiste tools en juist opgeleide mensen zullen het verschil maken.’

Yvonne de Jager, Directeur IAB Nederland: ‘Het laatste AdSpend rapport dat IAB Nederland heeft gepubliceerd, laat wederom een stijging in de Search bestedingen zien van 20%! Hiermee is Search de grootste categorie binnen de totale markt van alle online bestedingen. Als een markt zo groot en nog steeds groeiende is, dan is automatisering een vereiste om die groei aan te kunnen. Hoe meer er geautomatiseerd kan worden, hoe meer we gebruik kunnen maken van de strategische capaciteiten van de Search marketeer. Deze whitepaper geeft aan hoe de rol van deze marketeer verandert.’

In samenwerking met het IAB en DDMA wordt op 12 april een Afternoon Update georganiseerd om dieper in te gaan op het onderwerp. Naast een toelichting op de white paper, zullen een aantal praktijkcases worden gepresenteerd. Wil je hiervoor de uitnodiging ontvangen? Laat dan via dit formulier je gegevens achter.

De volledig whitepaper verscheen op de website van zowel DDMA, IAB als Think with Google.

Gerelateerde blogs

in algemeen | nieuws

Niet wij op 1, maar jij op 1

Storm Digital

GROOTS GEWORDEN DOOR PERSOONLIJK TE BLIJVEN Yeah! 5 sterren voor Storm bij het uitkomen van de Emerce100. Een score waar we enorm trots op zijn. Dit jaar misschien wel meer dan ooit. Wie Storm al een tijdje kent, weet dat ‘persoonlijk zijn en blijven’ bij ons voorop staat. In onze campagnes, maar ook in de […]

Lees verder
in nieuws

Accenture Interactive breidt digital marketing services uit met overname Nederlandse Storm Digital

Storm Digital

Nieuwe stap in programmatic advertising in Nederland; schaalvergroting in Europa Amsterdam, 15 maart 2019 – Accenture (NYSE: ACN) heeft Storm Digital overgenomen, een full-service digital marketingbureau gespecialiseerd in social-, programmatic en search advertising diensten. De diensten van het bureau transformeren de klantervaring met strategische, technologische, analytische en creatieve oplossingen in het marketing domein. De overname […]

Lees verder
in nieuws

Accenture Interactive Expands Digital Marketing Services in the Netherlands by Acquiring Storm Digital

Storm Digital

The acquisition is the latest step in growing Accenture Interactive’s programmatic advertising capabilities in Europe AMSTERDAM; March, 15, 2019 Accenture (NYSE:ACN) has acquired Storm Digital, a full service digital marketing agency specialising in search, social and programmatic advertising services that transforms customer experiences through strategic, technological, analytical and creative solutions. The acquisition expands the presence […]

Lees verder